@Ray De kogel in de pomp is een overdrukventiel volgens mij, de normale flow gaat erlangs tot de druk te hoog (heel veel rpm) wordt dan gaat een deel vd olie circuleren in de pomp zelf. En, als er iets mis is in de pomp, heb je nul oliedruk nergens.
@MacVolvo, je hebt dus die bout eruit gehad en nog geen olie? Dat is meer dan onlogisch.
Als je wat foto's van de B18/20 googled, zie je in het onderblok naast het boutgat vd middelste kopbout een gat van 4-5 mm, dat is de olieboring van onderaf voor de kop.
Kijk eens of je een ijzerdraad zo om een hoekje kan buigen dat je richting dat gat peurt. Stel dat dat gat er niet was in de koppakking of dat Nordicar er een bolknaksigarenpeuk tussen gepropt heeft (nog steeds erg onwaarschijnlijk) dan maak je het gewoon, via de kop, boren maar. Stel dat de olieboring verstopt is, dan boor je daar doorheen. Gewoon 40 cm draad rustig naar beneden draaien, tot in het horizontale oliekanaal onderin het blok. Eventuele pakkingresten en of prut komen vanzelf omhoog.
Voor een prachtig plaatje vd oliecirculatie en de rest vd prachtige B18, download je het B18 handboek op Volvoamazonpictures.se of zoiets. Pagina 30.
Hmm, het nul oliedruk nergens scenario is ergens ook wel voorstelbaar maar dan zou je nu een B18 aan het inrijden zijn met alleen het montagevet.
De oorzaak daarvan is heel simpel, een afgebroken aandrijfnokje op de as die de verdeler en de pomp aandrijft en of het deel op de pomp waar dit insteekt. Deze as, en afgebroken nokjes zijn niet onbekend:
https://www.cvi-automotive.se/en/article...-b18b20b30
Dan krijg je dit soort dingen:
https://forums.swedespeed.com/showthread...ts-welcome
Oh nee dan zou het olielampje niet uitgaan. Gaat het wel aan, als je sleutel op II zet? Sorry voor de paniek, ik bedenk ook maar wat.
Dan is er nog de beroemde oliebuis vanaf de pomp naar het filter, met z'n uitploppende O ringen, maar ook dan zou je geen of weinig oliedruk hebben.