Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
smering tuimelaars B18
#11
Met twee vingers in zn neus. Ik gok dat de oliepomp elke 10 seconde de hele olievoorraad verplaatst.

Wie weet of Nordicar garantie geeft na zo lang stilstaan, kan je altijd nog proberen. Misschien is de koppakking ook wel wat aan blok en kop geplakt, laat die dan maar zo lang mogelijk zitten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#12
Toch hè, even doorfilosoferend: Als ik geen olie uit dat gat omhoog krijg terwijl dat toch makkelijk zou moeten, als er voldoende olie in de motor zit, het oliedruklampje uit gaat, wat kan dan nog de oorzaak zijn?
Toch een verstopt filter? Daar zit toch niet altijd een bypass in?
De inwendige oliekoeler stuk? Dan zou ik toch ook olie in het koelsysteem moeten zien?
the Ghost in the Machine? Daar ben ik dan helemaal klaar mee, met een spookmotor...
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#13
De volgorde is pomp, filter, alle olieboringen incl. lampje. In het oliefilter zit meest een bypass, zeker die van Volvo en Mann. Als je filter toch verstopt is, zou de hele motor al lang in de soep gedraaid zijn.

Logische oorzaken kan ik niet verzinnen voor dit, dus dan blijven de onlogische over. En die ga je vanzelf vinden.

Je Amazon is een automaat? Die kan een oliekoeler voor de bakolie hebben, ik weet niks van een eventuele motoroliekoeler op de B18.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#14
Ja, die oliekoeler was voor mij ook nieuw. Maar ik had me even laten foppen: die schijnt te zitten in een vroeg type B18B, tussen het oliefilter en blok. De Amazon heeft gewoon een handgeschakelde bak.

En verder begrijp ik er helemaal niets van.
Olie voldoende volgens de peilstok, oliedruk volgens het lampje, en toch geen olie omhoog langs het kopboutgat. Ik zag daar inderdaad aan de zijkant het begin van het oliekanaaltje schuin naar boven.
Alle koppakkingen hebben een gat voor dat kanaal, zeg je?

Kan ik ergens een schema vinden van de flow van de olie in een B18? Als laatste redmiddel zal ik de kop er af halen, maar liever stel ik dat nog even uit...
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#15
Best kans dat er iets blijft plakken, kogel van de pomp bv..

Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#16
@Ray De kogel in de pomp is een overdrukventiel volgens mij, de normale flow gaat erlangs tot de druk te hoog (heel veel rpm) wordt dan gaat een deel vd olie circuleren in de pomp zelf. En, als er iets mis is in de pomp, heb je nul oliedruk nergens.

@MacVolvo, je hebt dus die bout eruit gehad en nog geen olie? Dat is meer dan onlogisch.

Als je wat foto's van de B18/20 googled, zie je in het onderblok naast het boutgat vd middelste kopbout een gat van 4-5 mm, dat is de olieboring van onderaf voor de kop.
Kijk eens of je een ijzerdraad zo om een hoekje kan buigen dat je richting dat gat peurt. Stel dat dat gat er niet was in de koppakking of dat Nordicar er een bolknaksigarenpeuk tussen gepropt heeft (nog steeds erg onwaarschijnlijk) dan maak je het gewoon, via de kop, boren maar. Stel dat de olieboring verstopt is, dan boor je daar doorheen. Gewoon 40 cm draad rustig naar beneden draaien, tot in het horizontale oliekanaal onderin het blok. Eventuele pakkingresten en of prut komen vanzelf omhoog.

Voor een prachtig plaatje vd oliecirculatie en de rest vd prachtige B18, download je het B18 handboek op Volvoamazonpictures.se of zoiets. Pagina 30.

Hmm, het nul oliedruk nergens scenario is ergens ook wel voorstelbaar maar dan zou je nu een B18 aan het inrijden zijn met alleen het montagevet.

De oorzaak daarvan is heel simpel, een afgebroken aandrijfnokje op de as die de verdeler en de pomp aandrijft en of het deel op de pomp waar dit insteekt. Deze as, en afgebroken nokjes zijn niet onbekend: https://www.cvi-automotive.se/en/article...-b18b20b30

Dan krijg je dit soort dingen: https://forums.swedespeed.com/showthread...ts-welcome

Oh nee dan zou het olielampje niet uitgaan. Gaat het wel aan, als je sleutel op II zet? Sorry voor de paniek, ik bedenk ook maar wat.

Dan is er nog de beroemde oliebuis vanaf de pomp naar het filter, met z'n uitploppende O ringen, maar ook dan zou je geen of weinig oliedruk hebben.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#17
Hier een foto van de koppakking zoals ie op het onderblok ligt. Je ziet in de eivormige opening bij de middelste kopbout de olieboring, moeilijk voorstelbaar dat die verstopt is. Het is ook onvoorstelbaar dat iemand de koppakking er zo scheef oplegt dat de boring afgedekt wordt, en onmogelijk omdat er twee paspennen voor de koppakking in het onderblok zitten.

En toch lijkt het erop dat er bij of onder die eivormige opening in de koppakking iets verstopt zit. Go for it!

https://forums.swedespeed.com/showthread...ost2022734
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#18
Hmm vergeet het tot-onderin-peur idee maar, er zit zo'n knik in het oliekanaal ter hoogte van de koppakking daar krijg je niks doorheen.
Misschien met perslucht, perslucht doet wonderen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#19
Met de gedachte in het achterhoofd van "er loopt een oliekanaal langs de kopbout omhoog" bedacht ik dat als ik olie in het boutgat gooi dat natuurlijk langs datzelfde oliekanaal naar beneden zou moeten gaan.
En raad eens wat? De olie blijft tot bovenin het bootgat staan, verdraaien van de motor heeft geen enkel effect, de olie blijft tot bovenin staan.
Zo langzamerhand neig ik toch steeds meer naar mijn oorspronkelijke idee: de koppakking verstopt het kanaal.

Het blijkt inderdaad zo te zijn dat er een oliekanaal naast de kopbout in het onderblok naar boven komt. Dat kanaal is er niet in de kop; de olie loopt dus vanaf het kanaal in het onderblok door dat eivormige gat in de koppakking tegen de kopbout en vandaar naar boven en schuin weg naar de steun van de tuimelaaras.
Volgens mij kan het haast niet anders dan dat dat eivormige gat in de koppakking verstopt zit.
Als ik er nou met perslucht in ga blazen, welke risico's loop ik dan? Als er een grote brok met één of andere troep in de pakking zit dan blaas ik dat toch naar beneden en heb ik geen enkel idee waar die brok nog meer ellende aan gaat richten?
Ik vrees dat ik er niet aan ontkom om de kop er af te pakken...
Ik zal eerst eens met een ijzerdraadje proberen te voelen of er überhaupt wel een doorloop in de koppakking zit...
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#20
Zou je niet via het gat van de oliedruksensor de eventuele verstopping naar boven kunnen blazen of persen?
Op het Vkv forum zitten wat oudere Amazon monteurs die hebben mss tips.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  b27 geen smering / reparatie / ander blok???!! killercroc 88 44.098 28 October 2005, 23:07
Laatste bericht: killercroc

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)