Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
luie en knetterende b20
#1
hallo ik heb sinds een tijdje een 142 uit 1972 met een b20 motor welke niet lekker loopt op lpg en benzine.
bij veel vermogen vragen knapt en knettert hij in de inlaat.
en hij is ook zeer lui .
compressie is nog redelijk .
nu zit er wat speling op de distributie tandwielen.
hoeveel speling is acceptabel ? en zou dat een oorzaak kunnen zijn van het knappen en knetteren in de inlaat?
ontsteking is oke op 10 graden voorontsteking.
contactpunten condensator bougies zijn vervangen.
ik heb ooit een opel manta 2.0l gehad met een versleten nokkenas dat geluid ljikt hier wel wat op.
bij die 2.0l opel motoren kwam het regelmatig voor dat er een nokkenas versleet.
zijn de b20 motoren hier ook gevoelig voor?

alvast bedankt voor het meedenken

mvg eric
Antwoord
#2
(29 March 2019, 10:56)paarhuis schreef: hallo ik heb sinds een tijdje een 142 uit 1972 met een b20 motor welke niet lekker loopt op lpg en benzine.
bij veel vermogen vragen knapt en knettert hij in de inlaat.
en hij is ook zeer lui .
compressie is nog redelijk .
nu zit er wat speling op de distributie tandwielen.
hoeveel speling is acceptabel ? en zou dat een oorzaak kunnen zijn van het knappen en knetteren in de inlaat?
ontsteking is oke op 10 graden voorontsteking.
contactpunten condensator bougies zijn vervangen.
ik heb ooit een opel manta 2.0l gehad met een versleten nokkenas dat geluid ljikt hier wel wat op.
bij die 2.0l opel motoren kwam het regelmatig voor dat er een nokkenas versleet.
zijn de b20 motoren hier ook gevoelig voor?

alvast bedankt voor het meedenken

mvg eric
Hallo Eric

Heb je de klepspeling afgesteld? Je noemt dat namelijk niet.
Mvg. Wouter
Antwoord
#3
kleppen zijn ook gesteld op 0,45 in en uitlaat.
Antwoord
#4
Nokkenas slijt zeker, maar zolang de kleppen op en neer gaan is de motor gauw tevree (je kan meten hoe ver de kleppen ingeduwd worden, liefst allemaal even ver). Speling op de distributie net zo, mijn vorige 144 rammelde stationair als een diesel, de fan kon een centimeter links en rechtsom, en reed nog 140 op LPG (en die had ook nog een redelijk ongelijk gesleten nokkenas).
Het systeem kan aardig wat slijtage aan zeg maar.

Klinkt als pingelen, is dat bij lage toerentallen? Verzet de ontsteking naar wat later tijdstip en probeer nog s op vermogen. Als dit het probleem is, pingelt ie trouwens veel eerder en meer op benzine.
Motor kan ook pingelen op de snelweg maar is wat lastiger te horen.

Te arm mengsel is ook voorstelbaar, zowel op LPG als benzine zou toevallig zijn maar goed, de motor wordt te heet en gaat pingelen. Zit er een stelschroef in de drooggasslang? Draai die gerust een rondje verder open, en proefrondjes rijden.

Motor/cilinderkop te heet kan ook een probleem op zich zijn, dan moet je kijken naar de V snaar, de pomp, de radiateur e.d.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
ik zal er nog eens naar kijken
pingelen klinkt anders .
het is vooral knetteren in de inlaat tijdens vermogen vragen.
Antwoord
#6
Kan me niks voorstellen bij knetteren in de inlaat. En die zit om en om met de uitlaat, hoe kan je daar verschil in horen als je ook nog s rondrijdt in de wind?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Lekkende inlaat-uitlaatpakking?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Heeft de B20 1 of 2 carbs?
Ik heb een 145 met 2 Strombergs ook op LPG, die liep eerst voor geen meter toen ik 'm net had. Het is wat lastiger afstellen dan 1 carb. Als 2 cilinders goed lopen en de andere 2 niet kan dat een raar effect geven. Op Youtube staan een paar filmpjes die hebben mij geholpen om het goed af te stellen.
Antwoord
#9
Doet hij het zowel koud als warm?
Als daar verschil in zit kan het een defekte bobine zijn.
Antwoord
#10
er zit 1 carburateur op en hij doet het koud en warm ook als je stilstaat en gas even ingedrukt houdt.
ik ga zowiezo de ontsteking wat later zetten kijken wat er dan gebeurd.
bedankt tot zover
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)