Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
GL i.p.v. ATF
#1
Gisteren de olie in m'n M47 vervangen, dat was wel nodig.
En elke keer als ik dat doe denk ik "waarom ATF?". Het spul doet me zo dun aan, ik zou liever GL-4 (80W90) gebruiken, net als in de M40.

Nou maakt de bak al zo lang als ik de auto heb een licht gierend geluid, m.n. zo rond de 100 km/u. Maar de laatste tijd vind ik dat geluid duidelijker aanwezig.
Beide pluggen zaten rondom de magneetjes tot de nok toe vol met ijzerslijpsel, maar ik ga er even vanuit dat dat niet bijzonder veel is (en oeps, de olie had er al 55.000 km in gezeten).
Maar goed, na 315.000 km kan ik me voorstellen dat een bak toch ook wel hoorbare sporen van slijtage gaat vertonen.

Maar wat ik me vooral afvraag: zijn er hier mensen die bewust afwijken van het gebruik van ATF type F en een gear lube gebruiken, of is dat een doodzonde bij de M47?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#2
De vijfde versnelling hangt min of meer achter de originele vierbak, en is niet optimaal gesmeerd. Dus die kant slijt het hardst en maak de meeste herrie, maar eigenlijk hoor je alle versnellingen tijdens het rijden wel iets, de vier het minst.

Ik heb al een M47 weggegooid, daarvan loeide de 5 tegen de herrie van de rijwind op, die had 320.000 km. Serieuze speling en lekkage van de uitgaande as. Ik heb de indruk dat de vijf niet graag gebruikt wordt als versnelling (om te versnellen), alleen als overdrive (om een snelheid rustig vast te houden). Rond de 100 is om een of andere reden ook niet de favoriete snelheid van het ding onder mijn 240, bij 80-90 tuttelt ie graag rond en bij 120+ ook.

ATF F is waarschijnlijk op temperatuur net zo dun/dik als 80W90, in elk geval werkt het prima in een simpele tandwielkast. Hoe meer olie je in de bak krijgt, hoe beter.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ik overweeg ook om ATF-F te vervangen door synthetische Volvo olie, part.nr. 1161645. Hier een hele discussie over dit onderwerp: http://www.forums.turbobricks.com/showth...662&page=2
En hier: https://www.brickboard.com/RWD/volvo/153...61645.html
Volvo 240 superpolar 1992
Antwoord
#4
De 1161647 olie heb ik wel eens gekocht toen ik de 240 net 2 maanden had (in de hoop het gieren en loeien te genezen), en één van beide officiële Volvo transmissie olieën zit nu zeker weten in mijn broertjes M47, de M47's zijn er niet beter van gaan schakelen of minder herrie van gaan maken.

Sindsdien heb ik 1 keer ATF-F gevuld in een M47, dat is de bak die er nu onder zit, en dat gaat al ongeveer 100.000 km mee. Ik heb er toen wel ruim meer ingegooid dan voorgeschreven, dat was makkelijk want de bak lag op z'n kant.

ATF-F is best stevige olie al ziet het er niet zo uit, vergeleken bij wat die in een automaat meemaakt is een M47 een feestje.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Bedankt voor de antwoorden.

Verreweg de meeste km's maak ik op snelwegen buiten de spits, dus de 5 is uiteraard de vaakst gebruikte versnelling. Het is inderdaad wel typisch dat zo rond de 100 km/u de gier uit de bak erg geprononceerd is. Bij dezelfde snelheid vind ik ook de toon van de motor/uitlaat het luidst, dus ja ik ben het helemaal eens met je eens dat dat niet de 245/B200F zijn favoriete snelheid is.
Ik kies er soms voor om zo hard te rijden als mag, maar soms heb ik minder haast en ga ik rond 2800 tpm rijden, het toerental waarbij de motor zijn max. koppel heeft. Op Draco's met 195/65R15 banden is dat zo rond de 105-110 km/u. Ff versnellen om met de stroom mee in te halen gaat dan ook moeiteloos.

Met de genoemde Volvo nummers vond ik dit plaatje, en dat bevestigt dat ook een GL-4 olie in (o.a.) een M47 gebruikt mag worden:
[Afbeelding: Dm7Lg77.jpg]

In de thread op Turbobricks schreef iemand dat die nog nooit ATF uit een M47 had zien komen. Nou... zo donker als de olie uit mijn M47 kwam na 55.000 km, zo makkelijk had je kunnen aannemen dat het geen ATF maar een GL-4 was geweest, er was gewoon geen spoortje rood meer te zien. En ja, het was ik die 55.000 km geleden de olie had verwisseld, en er 100% zeker van dat het ATF-F was die er toen in is gegaan.

Maar ik schrok toch wel een beetje van hoe ver de olie achteruit was gegaan in 55.000 km. Ik ga voortaan de voorgeschreven 40.000 km aanhouden.
In een automaat zal de ATF wel iets meer te verduren hebben, maar daar gaat dan ook bijna 6x zoveel van het spul in als in een M47.

Ik blijf nu maar even bij de ATF-F, die zit er niet alleen net weer nieuw in, het is in principe ook de enige olie die het instructieboekje van de auto voorschrijft (ATF type G of F, maar die eerste heb ik nog nooit gezien).
Als de bak verder slijt, zou het dan zinvol zijn naar een dikkere GL-4 te gaan, net zoals je bij een "ervaren" motor een dikkere olie zou gaan gebruiken?

Dat brengt me ook bij het differentieel. Normaal gesproken vul je die alleen bij, maar zou het na 300.000+ km niet ook eens zinvol zijn daar nieuwe GL-5 in te stoppen?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#6
Gewoon 15W40 erin, werkt prima!
Antwoord
#7
Motorolie in een versnellingsbak?

Ik weet wel dat er motoren zijn waarbij de versnellingsbak in de motorolie hangt, maar die hebben doorgaans een vrij korte verversingsinterval. De polymeren die de olie "multigrade" maken schijnen niet zo van de wrijving van de tandwielen te houden.

Nee, ik houd het toch liever bij oliën die met tandwielwrijving in gedachten zijn ontwikkeld (ATF en GL-4 voor versnellingsbakken en GL-5 voor differentiëlen). En als je de zeer penetrante geur van GL-5 ooit in je neus gehad hebt, dan zul je er denk ik wel van overtuigd zijn dat dat andere koek is dan motorolie...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#8
Is toch écht het advies, zeker voor een 4-bak mét elektr. overdrive, die wat problemen gaat vertonen vanwege ouderdom, zoals in mijn 745...schoot telkens uit de overdrive, maar met gewone, en dikkere, olie erin, problemen weg, voorlopig dan, en hoop maar dat dat zo blijft:-)
Antwoord
#9
In de m46 mocht toch ook gewoon 10w15?

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#10
Even een quote uit Turbobricks:
Citaat:Manual transmission with overdrive (M46)
Capacity: 2.4 US qts (2.3 liters)
Fluid type: Automatic Transmission Fluid Type F or G(FLM). Engine oil (SAE 10W/40 or 10W/30) is recommended for use in areas where the temperature seldom drops below 14°F (-10°C).
Note! Do not mix ATF and engine oil.
Replace: at 600-1,200 mile (1,000-2,000 km)service only.
The oil level should be up to the filler plug. Drain the oil immediately after driving, while it is still hot, by removing plug.
Transmission and overdrive are lubricated by the same oil. Therefore, when the oil is drained through the drain plug, also remove cover on the overdrive and clean strainer.

Dus ja, motorolie mag in de M46, mits je hier in ons gematigde klimaat blijft rondrijden in de winter, sterker nog, in dit geval leest de opmerking van Volvo zelfs als een aanbeveling.

Maar nu ik me wat verder verdiep in de olie die in onze bakken gaat kom ik wel heel wat tegenstrijdigheden tegen.

Volvo specificeert voor mijn M47 in het instructieboekje uitsluitend ATF type G of F. Ook de Haynes manual houdt het voor M45 t/m M47 op ATF type F.
Maar dan had je dus op de foto in mijn post hierboven de fles GL-4 olie van Volvo zelf waar toch echt ook M45 t/m M47 bij staan.

Maar nou komt het mooiste: volgens deze service manual is het verversen van de olie van de versnelligsbak niet nodig. Er staat echt "no oil change reqiuired" bij de handbakken en bij de automaten alleen om de 75.000 km als de auto voortdurend op de weg is (taxi) of aanhangers trekt.

Noueh... ik ga me toch maar even aan de 40.000 km houden die Haynes noemt, na 55.000 km kwam de olie gewoon zwart uit de bak en zaten de magneten tjokvol met ijzerslijpsel.
Die "no oil change required" geldt misschien alleen voor de door Volvo voorziene levensduur... die inmiddels al meer dan twee à drie maal verstreken is...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)