Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bumper / sierstrippen opnieuw laten glanzen
#11
ik heb ook lijnolie gebruikt.
bij de 850: perfect!!!!!!
bij de 240: erg goed op de strips en ander redelijk "ruw" plastic, maar zorg op de glimmende bumpers wel dat het spul er goed in kan trekken voordat er regen op komt. het laat een behoorlijk kleverige laag achter die lelijk wit uitslaat als er lang water druppels op staan.

Hete lucht: Ik heb wat met de hele kleine gasbrander de bumper van de 850 gedaan, werkte wel, maar niet makkelijk om mooi te krijgen, beetje vlekkerig en niet zo goede kleur als de olie
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#12
Lijnzaadolie werkt wel veeeeel langer dan al die 'middeltjes' bij de Halfords e.d. Anders kun je het nog koken voor een nog beter resultaat.

Mocht dat ook niet naar je zin zijn kun je nog het (dure en moeilijk verkrijgbare) Polytrol gebruiken. Eigenlijk voor in de scheepvaart Wink


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#13
thuur schreef:Lijnzaadolie werkt wel veeeeel langer dan al die 'middeltjes' bij de Halfords e.d. Anders kun je het nog koken voor een nog beter resultaat.

Mocht dat ook niet naar je zin zijn kun je nog het (dure en moeilijk verkrijgbare) Polytrol gebruiken. Eigenlijk voor in de scheepvaart Wink


Gr 8)

Ik was van de week bij de VOLVOLVO dealer voor wat nieuwe bevestigingsclips voor sierstrippen.
Terloops vroeg ik de magazijnmeester of Volvo iets levert om die strippen een beetje glans terug te geven.
Wat blijkt: gewoon een beetje "huishoudolie"....
Olijfolie, zonnebloemolie, kijk maar zei hij.

Heb gisteren een proefstukje gezet op 1 stukje sierstrip en 1 stuk bumper met rauwe lijnolie (gekookte was niet voorradig)
Ziet er goed uit, heb het nog niet nagewreven met een droge doek, alleen nog maar opgezet.
Ziet er goed uit, alleen ruik ik de wagen al op 2 meter afstand..... :wink:

Is gekookte lijnolie hetzelfde als lijnzaadolie waarover in dit draadje gepraat wordt :?:
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
#14
Nou hoef ik niet veel meer te doen aan onze 240, maar ik heb vorige week de bumpers, deurstrips en de spatlappen weer prachtig zwart gemaakt....Tja, de Var Fard komt er weer aan ;D

En wel met gekookte lijnolie en een klein kwastje. Voor totaal €4,50 weer prachtige zwarte bumpers enz.
Werkt perfect, even erop smeren en met een pluisvrije doek even nawrijven en klaar!

En een aanrader.
http://www.everyoneweb.com/volvorider
Volvo 240 estate, classic limited edition 1046/1600 MY'93, amerikaanse uitvoering
Volvo 240 sedan, Super MY'91 G3
Antwoord
#15
volvorider schreef:Nou hoef ik niet veel meer te doen aan onze 240, maar ik heb vorige week de bumpers, deurstrips en de spatlappen weer prachtig zwart gemaakt....Tja, de Var Fard komt er weer aan ;D

En wel met gekookte lijnolie en een klein kwastje. Voor totaal €4,50 weer prachtige zwarte bumpers enz.
Werkt perfect, even erop smeren en met een pluisvrije doek even nawrijven en klaar!

En een aanrader.

NICE!
Ik heb ook het dashboard ermee gedaan, alleen moet je het dan heel dun aanbrengen... Blijf je wel een hele tijd ruiken maar daar heb ik geen last van.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#16
Dat is ook nog een optie voor laten, want dat ziet er nog akelig goed uit...... ;D
http://www.everyoneweb.com/volvorider
Volvo 240 estate, classic limited edition 1046/1600 MY'93, amerikaanse uitvoering
Volvo 240 sedan, Super MY'91 G3
Antwoord
#17
van een nieuweling hier ..

Even een opmerking tav de lijnolie..

Veel mensen mopperen dat t op de lak achterblijft, niet opdroogt, kleeft etc ..

Gebruik alleen de gekookte variant dan gaat het al een stuk beter, deze heeft zoals een chemicus het mij uitlegde langere molecuulletens die dus in wezen de oppervlakte van het te behandelen deel "verzegelen"

Dit is een van de weinige klusjes die je in het zonnetje kan doen (gaat zelfs op warm oppervlak wat beter)
De gekookte lijnolie dun aanbrengen, even laten intrekken, uitwrijven met een oude theedoek oid ..
Op erg verweerde oppervlakken met wasstraat-eczeem kan het twee tot driemaal doen geen kwaad.
Houdt indien je er een mooi laagje op aanbrengt een maand of 5/6, op sterk verweerde achterlampen van een estate wel wat korter.

Kijk Idd uit met de gebruikte poetslappen, deze gaan makkelijk broeien en branden..

Autowasvlekken etc op iets ruwe kunstof gaan het beste weg als je een kortharige dikke kwast gebruikt en daarmee tamponeert,verweerde kunstof lampen knappen er ook heel erg van op, wisserarmen, sierstrips,
7 serie bumpers, de zwarte turbogrille, emblemen eigenlijk alles knapt er enorm van op ..

Ik gebruik het op de 164 voor de bumper-rubbers, 740 rondom, 850 op alle kunstof strips

Tip, na een paar beurtjes wil de kinderveilige dop wel eens erg vast gaan zitten, paar minuten onder de hete
kraan en hij komt met de hand heel weer los. Waterpomptang sloopt de dop vaak permanent .. :-\
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
#18
Hee Peet! Welkom hier ;D


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#19
ik heb het geprobeerd met koelvloeistof: werkt perfect, weer diep zwart!

(hoe kwam ik daar op: was wat op de bumber gelekt, toen ik het wegveegde werd die weer mooi zwart!)
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present:  240GL Classic Electric 1993/2012 www.electricvolvo.com
Antwoord
#20
De gekookte lijn(zaad)olie staat bij de Gamma in het rek bij de verfspullen.
Kost een paar euro en werkt echt super, zeker de prijs/levensduur verhouding in acht genomen.
Waarom bij de verfspullen, omdat er in het verleden veel verfsoorten waren gebaseerd op Lijnolie.
Het drogen van deze verfsoorten duurt langer, maar de levensduur was er ook naar.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstoel 240 super polar opnieuw bekleden Rafiq 8 8.778 10 February 2023, 08:22
Laatste bericht: DanielR
  Bumper bevestigings clips denvro 3 2.043 30 November 2020, 21:11
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  schadeherstel bumper Wijnand 3 3.576 29 October 2017, 22:57
Laatste bericht: Wijnand
  Kachelkraan laten vervangen Boet 7 7.112 23 June 2017, 23:57
Laatste bericht: Boet
  Lederen voorstoel 940 opnieuw laten bekleden hugo 0 1.826 13 February 2016, 11:23
Laatste bericht: hugo
  How to voor bumper er netjes afhalen 240 Polar KennOne 2 3.278 1 December 2015, 17:37
Laatste bericht: KennOne
  Waar komen deze lijsten/sierstrippen vanaf? jos evers 6 5.095 11 October 2015, 13:08
Laatste bericht: jos evers
  voorruit (laten) vervangen 245GLE1981 2 2.900 17 July 2015, 21:19
Laatste bericht: jos245
  beschadigingen in bumper oehoeboeroe 8 5.141 5 September 2013, 18:26
Laatste bericht: oehoeboeroe
  Losse naad leren bekleding laten repareren matthijs 1 2.158 27 August 2012, 21:28
Laatste bericht: matthijs

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)