Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mechanische telleraandrijving alternatieven.
#1
Wisel hier je ervaringen, projecten en ideeen uit om de problematiek rond het aandrijven van een vroeg tellerhuis op te lossen bij het plaatsen van een nieuwere/andere versnellingsbak.

Zelf heb ik een el cheapo chinabay gps teller gekocht en omgebouwd. Ik rij er nu drie maanden mee, heb er bijna 5000 km mee gedraaid en ik ben er tot dusverre heel tevreden mee.

Grootste voordeel: loepzuiver, ook bij hoge snelheden.
Grootste nadeel: hij moet altijd even "wakker" worden (signaal vinden). Meestal binnen een paar seconden, soms na een minuut of zo.

http://volvolvo.nl/threads/16882-Het-is-...post359216
Antwoord
#2
Arn02 schreef:Wisel hier je ervaringen, projecten en ideeen uit om de problematiek rond het aandrijven van een vroeg tellerhuis op te lossen bij het plaatsen van een nieuwere/andere versnellingsbak.

Zelf heb ik een el cheapo chinabay gps teller gekocht en omgebouwd. Ik rij er nu drie maanden mee, heb er bijna 5000 km mee gedraaid en ik ben er tot dusverre heel tevreden mee.

Grootste voordeel: loepzuiver, ook bij hoge snelheden.
Grootste nadeel: hij moet altijd even "wakker" worden (signaal vinden). Meestal binnen een paar seconden, soms na een minuut of zo.

http://volvolvo.nl/threads/16882-Het-is-...post359216

Nu begin ik toch weer sterk te twijfelen over een gps teller..

Maar kan me zo voorstellen dat je in bosrijke omgeving of bijvoorbeeld in tunnels, ik noem maar wat, soms geen signaal hebt toch?

En je kunt je originele km stand niet tevoorschijn toveren toch?

En een dagteller? Heb je dat wel?

Bedankt alvast :-)
Antwoord
#3
Goeie actie.
Lijkt me betrouwbaarder dan al die gekunstelde dingen met motortjes kabeltjes en electronica.

De eenvoudige oplossing met een klein ketting overbrengingkje heb ik ook weleens gezien hier op het forum, amazon turbo. Maar dat was niet gedetailleerd, kwam neer op dat de aandrijf as via een kettinkje oid de kabel aandreef.
Antwoord
#4
Hallo,

Ik heb in een eerste type 245 de electronische teller van een 1992 245 gebouwd, maar dan heb je wel ook een laat type achteras met signaalgever nodig.
Er is het een en ander over te vinden zie onderstaande links.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=258248
https://www.volvoclub.org.uk/faq/Electri...alibration
http://cleanflametrap.com/speedo.html
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=239021
https://www.brickboard.com/RWD/index.htm...show_all=1
Antwoord
#5
O eigelijk heb ik dat ook. Een late achteras met dash en kabelboom...
Antwoord
#6
Dat is eigenlijk ook geen alternatief.. dat is meer een te moeilijke oplossing voor eigenlijk een redelijk simpel probleem:tongue:
Het is voor ons nog even wachten op een aantal elektronica componenten, maar dan moet het mogelijk zijn om de originele teller aan te kunnen drijven met een GPS module.

[video=youtube_share;keU0t1ZebGo]https://youtu.be/keU0t1ZebGo[/video]

En eerder ben ik al eens bezig geweest met een mechanische telleraandrijving en een 37GB elektromotor. Een deel hiervan is hier terug te vinden:
http://volvolvo.nl/threads/16766-1983-24...post350634

Misschien dat hier nog mee verder gegaan kan worden. Alleen dan niet met de signaalopnemer op de cardanas, maar ook via een GPS module. De elektromotor is een beetje de begrenzing, deze draait namelijk maar maximaal 1200 toeren... :frownn:
Antwoord
#7
Vind het geen moeilijke oplossing, nieuw type achteras vrij makkelijk te vinden voor weinig,en vaak een betere ook als de oude met veel km. 2 draadjes naar voren en klaar. Stikker bestellen bij davebarton en klaar is klara .
Antwoord
#8
Technisch gezien de makkelijkste oplossing. Moeilijk veel werk

Maargoed.
Antwoord
#9
pieterveenstra schreef:Dat is eigenlijk ook geen alternatief.. dat is meer een te moeilijke oplossing voor eigenlijk een redelijk simpel probleem:tongue:
Het is voor ons nog even wachten op een aantal elektronica componenten, maar dan moet het mogelijk zijn om de originele teller aan te kunnen drijven met een GPS module.

[video=youtube_share;keU0t1ZebGo]https://youtu.be/keU0t1ZebGo[/video]

En eerder ben ik al eens bezig geweest met een mechanische telleraandrijving en een 37GB elektromotor. Een deel hiervan is hier terug te vinden:
http://volvolvo.nl/threads/16766-1983-24...post350634

Misschien dat hier nog mee verder gegaan kan worden. Alleen dan niet met de signaalopnemer op de cardanas, maar ook via een GPS module. De elektromotor is een beetje de begrenzing, deze draait namelijk maar maximaal 1200 toeren... :frownn:

Is dat met het voornemen dit op de markt te brengen? De door gps aangedreven originele teller?=) klinkt ronduit als de beste optie. Alleen ben ik daar zelf niet technisch genoeg voor dit te kunnen ontwikkelen :-)
Antwoord
#10
pieterveenstra schreef:Technisch gezien de makkelijkste oplossing. Moeilijk veel werk

Maargoed.

Heb je een punt, en met slecht weer is klooien met een arduino natuurlijk ook heel leuk ;-) Voor mij was dit de makkelijkste oplossing omdat ik met turbo blok en automaat en bijpassende overbrenging achteras bezig was/ben en een snelheidssignaal wil voor vrij programeerbare ECU.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  mechanische teller kabel vervangen HSGHOR 9 2.819 4 December 2021, 15:19
Laatste bericht: Rin
  mechanische km teller en snelheidsmeting opeens defect MartjeB 8 3.563 20 August 2010, 08:58
Laatste bericht: 242-turbo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)