Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240 1989 met lamda sonde en K6 ipv U9 katalysator.
#1
hallo,

Ik ga morgen naar 240 glt (1989) kijken in Helmond.
De auto heeft een lamda sonde.
Nu staat er op het kenteken K6 wat naar mijn weten een ongeregelde katalysator is.
Ik dacht dat volvo's 240 met een lamdasonde altijd een, U9, geregelde katalysator hebben.
Wie weet precies hoe dit zit?

groet Beer
Antwoord
#2
Mijn 240 uit 1988 is van origine K6, met lamda en katalysator.

Van www: Die codes zijn:
S6 =‘schoon’ zonder katalysator (1986),
K6 = met ongeregelde of geregelde katalysator (1986),
K9 = met geregelde katalysator (1989),
U9 = auto voldoet aan de toen als streng beoordeelde Amerikaanse eisen en viel daarom onder een stimuleringsregeling ter bevordering van schonere auto’s (1989), (ook met geregelde katalysator, lambda sensor)
E2 = auto voldoet aan de EEG richtlijn 91/441, gelijkwaardig geacht aan de Amerikaanse US ’87 wetgeving; er is een snelwegtraject (met 120 km/h) aan de Europese rijcyclus toegevoegd. (DB) (ook met geregelde katalysator, lambda sensor)
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Hoi,

Dank je voor de sneller reactie.

Maar hoe kom ik erachter of ik een K6 met geregelde of ongeregelde kat. heb?
Ik lees overal k6 ongeregelde, u9 geregelde 3-weg kat.


gr. Beer
Antwoord
#4
https://www.ngk.de/nl/techniek-in-detail...talysator/

Aan de kat zie je niks maar als er een lamdasonde bijhangt, is-ie 'geregeld' begrijp ik uit bovenstaande. De regels voor katalysators en APK zijn wel veranderd sindsdien, in weze hoeft er nu geen meer onder te hangen zolang je CO maar in orde is.

Zie de online APK regeltjes: http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/P...fault.aspx
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
dat snap ik.
Maar als op kenteken bewijs en bij rdw K6 staat gaat men er daar van uit dat het een ongeregelde kat. is.
Ook als ik hem wil registreren voor Duitsland, groene sticker, wordt dit lastig met een ongeregelde kath.
Dan krijg in nu nog euro2 maar ik wil graag euro4 en die krijg je alleen maar met geregelde kat.
beer
Antwoord
#6
Aha. Dan kan je volgens mij beter contact opnemen met de importeur, misschien kunnen die een verklaring uit hun hoge hoed toveren dat deze motor niet verschilt van de motor in een U9 auto. Op het volvo700 forum is iemand daarmee bezig geweest (jaren geleden).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Katalysator stuk? Grey240Polar 5 3.636 3 June 2019, 19:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Lambda sonde speelt vals Volf 3 4.417 22 October 2017, 14:32
Laatste bericht: Volf
  Wel of geen katalysator RJH 2 3.096 23 June 2017, 10:36
Laatste bericht: RJH
  lambda sonde xseto 0 2.037 21 January 2017, 12:05
Laatste bericht: xseto
  Bung lambda sonde Naciremus 1 2.280 20 December 2016, 17:41
Laatste bericht: asterix
  Heeft een volvo 240 met B230fx motor altijd een katalysator? hek 1 2.380 14 October 2015, 22:14
Laatste bericht: Marc1970
  Lamda sonde lampje brand en haperend optrekken speedrider 8 6.603 2 December 2014, 23:44
Laatste bericht: speedrider
  katalysator netromsa 2 2.533 1 April 2014, 22:37
Laatste bericht: netromsa
  [S70] Katalysator leeghalen Dopski 12 9.025 26 March 2014, 08:19
Laatste bericht: Dirk342
  volvo 440 1989 sputtert bij starten en valt uit Marijn Edelenbosch 1 2.567 18 September 2013, 20:38
Laatste bericht: Marijn Edelenbosch

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)