Berichten: 9
Topics: 4
Lid sinds: Jan 2013
hallo,
Ik ga morgen naar 240 glt (1989) kijken in Helmond.
De auto heeft een lamda sonde.
Nu staat er op het kenteken K6 wat naar mijn weten een ongeregelde katalysator is.
Ik dacht dat volvo's 240 met een lamdasonde altijd een, U9, geregelde katalysator hebben.
Wie weet precies hoe dit zit?
groet Beer
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Mijn 240 uit 1988 is van origine K6, met lamda en katalysator.
Van www: Die codes zijn:
S6 =‘schoon’ zonder katalysator (1986),
K6 = met ongeregelde of geregelde katalysator (1986),
K9 = met geregelde katalysator (1989),
U9 = auto voldoet aan de toen als streng beoordeelde Amerikaanse eisen en viel daarom onder een stimuleringsregeling ter bevordering van schonere auto’s (1989), (ook met geregelde katalysator, lambda sensor)
E2 = auto voldoet aan de EEG richtlijn 91/441, gelijkwaardig geacht aan de Amerikaanse US ’87 wetgeving; er is een snelwegtraject (met 120 km/h) aan de Europese rijcyclus toegevoegd. (DB) (ook met geregelde katalysator, lambda sensor)
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9
Topics: 4
Lid sinds: Jan 2013
Hoi,
Dank je voor de sneller reactie.
Maar hoe kom ik erachter of ik een K6 met geregelde of ongeregelde kat. heb?
Ik lees overal k6 ongeregelde, u9 geregelde 3-weg kat.
gr. Beer
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
15 October 2015, 16:26
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 October 2015, 16:28 door Marc1970.)
https://www.ngk.de/nl/techniek-in-detail...talysator/
Aan de kat zie je niks maar als er een lamdasonde bijhangt, is-ie 'geregeld' begrijp ik uit bovenstaande. De regels voor katalysators en APK zijn wel veranderd sindsdien, in weze hoeft er nu geen meer onder te hangen zolang je CO maar in orde is.
Zie de online APK regeltjes:
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/P...fault.aspx
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9
Topics: 4
Lid sinds: Jan 2013
dat snap ik.
Maar als op kenteken bewijs en bij rdw K6 staat gaat men er daar van uit dat het een ongeregelde kat. is.
Ook als ik hem wil registreren voor Duitsland, groene sticker, wordt dit lastig met een ongeregelde kath.
Dan krijg in nu nog euro2 maar ik wil graag euro4 en die krijg je alleen maar met geregelde kat.
beer
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Aha. Dan kan je volgens mij beter contact opnemen met de importeur, misschien kunnen die een verklaring uit hun hoge hoed toveren dat deze motor niet verschilt van de motor in een U9 auto. Op het volvo700 forum is iemand daarmee bezig geweest (jaren geleden).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969