Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Audio in een 245
Beste estate rijders,

Heeft iemand tips voor mij hoe ik de muziek voorziening in mijn '84 245 goed kan regelen?

Voor in zitten de standaard 100 mm speakertjes, maar achterin is ruimte voor veel meer Smile
Alleen, ik wil graag ruimte houden dus de 70 liter baskast met de 25cm woofer vind ik wat onhandig.

Werkt het in een 245 om de wielbakken te voorzien van speakers?

Achtergrond info, ik draag een baha (hoortoestel ) en moet op het werk en overal altijd mijn best doen om alles te horen.

Dus, top punt van uitrusten in de auto is : niet inspannen om te horen maar dat het geluid "vanzelf" binnenkomt.

Dus een beetje volume mag er best zijn.

Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
Het beste is om je door een goede inbouwer te laten informeren t.a.v. je 'probleem'. Er zijn tegenwoordig veel meer mogelijkheden dan voorheen. Het belangrijkste is in elke auto, dat het geluid van voor komt, ook wel het 'stage-effect'genoemd. In jouw geval en afgaand op je info, is het belangrijk dat je tweeters op het dashboard krijgt welke naar boven zijn gericht, op die manier wordt het geluid via het glas naar je toe geleidt. Het moeten tweeters zijn met een goede definitie voor je verstaanbaarheid. Er mag dan ook geen geluidvervuiling zijn, dus een composet met minstens iig 2-weg met goede filtering is aan te raden. (en dan met de nadruk op de definitie kwaliteit)

Bekend probleem is het formaat voorin. 10cm is eigenlijk te weinig om midden-laag te monteren, wat je nodig hebt voor meer warmte en overgang naar laag (ik heb een hekel in 'gaten'in het geluid). Alhoewel er tegenwoordig kleine speakers zijn met meer laag door het toepassen van een compacte spoel. 13 cm zou al een stuk beter zijn. Omdat ik dat bv ook wil, en uiteraard hetzelfde ruimte probleem heb, kies ik ervoor om een opbouw-paneel te maken wat tevens klankpaneel wordt, en meteen meer ruimte biedt.

De raamslinger zit hiervoor in de weg, dus komt er een elektrisch bedienbare set in.

Voor het laag heb je leuke bas-kasten die onder de stoel of achterbank kunnen worden weggebouwd. In sommige gevallen hebben deze een ingebouwde versterker, en da's handig..

Het is overigens een misvatting dat de holle ruimten van een auto als klankkast kunnen fungeren, ze zijn immers zo lek als een mandje, en rammelen aan alle kanten..!

oh ja, er is niet heel veel vermogen nodig om een goed en stevig (redelijk) geluid te krijgen, dat hangt eerder af van de kwaliteit van de gebruikte componenten..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Versterker en HP audio.... S60 Age_D5 1 1.265 13 August 2021, 19:09
Laatste bericht: Kadettgek
  Audio kabels trekken van voor naar achter Arjen van Hattem 2 3.687 6 June 2016, 13:50
Laatste bericht: Arjen van Hattem
  [AUDIO] subwoofers en versterkers kenneth94 22 12.258 29 August 2011, 21:11
Laatste bericht: xnoxemx

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)