Topics: 4
Ik rij met een volvo 945 van 1996 met B230FK motor op LPI, Vialle installatie - kmstand : 350000km. Op 343000km is distributieriem vervangen, altijd regelmatig onderhoud gehad in garage. Nu moet de cilinderkoppakking worden vervangen en eventueel de oliepomp - ik laat alles in de garage doen, dus dat kost toch ettelijke honderden duro's. Nu heeft mijn garagist een ruilmotor staan, een identieke B230FK met 195000km op de teller.
Mijn vraag is : wat zou het meest interessant zijn om te doen? Ofwel de huidige motor (waarvan ik wel weet wat er de laatste 90000km aan is gebeurd en hoe er is mee gereden) of de ruilmotor (met minder kilometers) laten plaatse, waarvan ik de geschiedenis niet ken.
Wat denken jullie?
Topics: 39
Waarom moet de oliepomp vervangen worden?
Deze blokken zijn oersterk ik zou de koppakking laten vervangen en ze de cilinders even laten controleren, vraag me alleen af wat er met de oliepomp aan de hand zou moeten zijn dan zou ik mischien wel het ruilblok plaatsen.
En laat ze de klepshims controleren het zo weinig nut hebben een bijna uitgestelde kop terrug te laten plaatsen.
Topics: 256
Waarschijnlijk is de kop van de huidige motor ook aan revisie toe? (vanwege de lpg), dan zou de andere motor een optie zijn. Je zou ook alleen de kop kunnen (laten) overzetten.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
boedr,
Heb de 945 nu 3 jaar, had 250000km gelopen bij aankoop. Bij eerste nazicht bleek dat de voeler van de olie niet was aangekoppeld. Na aankoppeling en later vervanging ervan doet zich het volgende voor : beneden de 1600toeren/min brandt het olielampje, vanaf 1600 toeren floept het uit en blijft het uit. Rij er zo al 90000km mee, zonder problemen - 945 verbruikt geen olie, ook geen olieverlies, motor draait normaal en volvo rijdt fantastisch. Is natuurlijk niet zeker dat het aan de oliepomp ligt maar zowat alles is al gecontroleerd zonder iets te vinden.
Zie ook mijn vorig bericht over het olielampje (ongeveer november/december 2012)
Topics: 107
Als je er zo al lang zonder problemen mee rijdt dan zou ik er voorlopig niets aan laten doen.
Zodra de cilinderkop is uitgesteld kun je alsnog voor een verse ruilmotor kiezen mits die van een benzine auto af komt.
dan zou ik gaan voor de ruilmotor, olielampje kan ook duiden op versleten lagers dat controleren en vervangen is een dure grap.
karelo schreef:boedr,
Heb de 945 nu 3 jaar, had 250000km gelopen bij aankoop. Bij eerste nazicht bleek dat de voeler van de olie niet was aangekoppeld. Na aankoppeling en later vervanging ervan doet zich het volgende voor : beneden de 1600toeren/min brandt het olielampje, vanaf 1600 toeren floept het uit en blijft het uit. Rij er zo al 90000km mee, zonder problemen - 945 verbruikt geen olie, ook geen olieverlies, motor draait normaal en volvo rijdt fantastisch. Is natuurlijk niet zeker dat het aan de oliepomp ligt maar zowat alles is al gecontroleerd zonder iets te vinden.
Zie ook mijn vorig bericht over het olielampje (ongeveer november/december 2012)
Ik heb een soortgelijk probleem met m'n 230FB, maar dat schijnt te komen door het rubberen ringetje tussen pomp en blok. Dat is versleten, verliest olie en moet vervangen worden. Dus carterpan en pomp eraf, en een ringetje van ~1 euro omwisselen. Ik heb er met Marc1970 al eens contact over gehad. Zou me er niet al te druk om maken, de oliedrukmeter is digitaal, dus 1 of 0. De druk zit net onder de grens bij lage toeren en gaat het lampje branden.
Als je een automaat hebt, bij stoplichten in z'n N gooien.
Dank voor alle reacties, meningen beetje verdeeld. Denk dat ik kies voor vervangen van cilinderkoppakking, kleppen afregelen, cilinders laten controleren. Als probleem met olielampje een probleem wordt, kan ik nog een ruilmotor steken of rubber/oliepomp vervangen. Blok is inderdaad nog prima, van de ruilmotor weet ik het niet.
Topics: 139
Mocht je een motor wissel overwegen. Hou dan in je achterhoofd dat een b230fb voornamelijk een andere kop heeft dan een B230f. Maw f blokken zijn er meer dan fb's dus makkelijker te vinden. Andere kant,als het zo blijft. Tja. Klepspelling bijhouden en blijven gaan.
Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km