Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stadslichten standaard aan
ik zou graag willen dat mijn stadslichten automatisch aangaan, als ik de auto start ( en uiteraard weer uit gaan als ik contact omdraai )

zou dit makkelijk te doen zijn en heeft iemand dit al?
Volvo 245 GLT 2.1 Turbo 1983; Volvo V70 R AWD Black 1997; Volvo C70 Cabrio 2007 D5; Saab 900 classic Aero 1992
Antwoord
? Naar mijn weten kun je de verlichtingschakelaar gewoon op dimlicht laten staan. De verlichting gaat dan op het contact mee.

Of heb je het nu over je V40?
Antwoord
Dopski schreef:? Naar mijn weten kun je de verlichtingschakelaar gewoon op dimlicht laten staan. De verlichting gaat dan op het contact mee.

Voor dimlicht klopt dat wel maar dimlicht is geen stadslicht. Is het niet dat die stadslichten daylight lampen zijn in Zweden? Daar is een aparte schakeling voor maar ik weet ook niet hoe. Ik zou ze ook wel als daylight lampen willen gebruiken ipv dimlicht en er dan led lampjes in stoppen
Antwoord
Dimlichten zijn dezelfde lampen als degene waarmee de (Running) Daylights worden bedoeld.
Met 'stadslichten' worden normaliter de kleine zijlichtjes bedoeld, ook wel de 'parkeerlichten'.

De stadslichten gaan automatisch mee aan als de dimlichten worden ingeschakeld, maar kunnen ook afzonderlijk branden (omgekeerd niet).

Bij oudere modellen worden de dimlichten niet automatisch geschakeld via contact. Vraag me niet wanneer het verandert en of er überhaupt bv een verschil is tussen Belgische en Zweedse exemplaren. Mijn Belgische '79-er had het niet (wel een zeer irritante zoemer die je waarschuwde dat de sleutels nog op het contact zaten, of dat de lichten nog brandden), mijn Zweedse 92'er wel. Op de draaiknop was er dus geen verschil in werking tussen stand "1" (lichten aan) en "auto" (lichten automatisch).
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Je kunt de stadslichten ook middels een relais bedienen welke door het contact geschakeld worden. Dan branden ze altijd, en met de juiste LED-keuze heb je dan vanzelf een hoop licht. Waar je wel rekening zult moeten houden is de richringaanwijzers. Bij nieuwe auto's zie je dat bij afslaan de betreffende dagrijverlichting dimt om te voorkomen dat de richtingaanwijzer niet opvalt. Da's al helemaal het geval als beide lampen in 1 cluster zitten..! Kan ook gemaakt worden, komt er alleen wat electronica bij, meer werk maar wel zo professioneel.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Dopski schreef:? Naar mijn weten kun je de verlichtingschakelaar gewoon op dimlicht laten staan. De verlichting gaat dan op het contact mee.

Nee ik heb het over de 2 serie's..

als ik ze op dimlicht laat staan, loopt de accu leeg, aangezien ze dan blijven branden..
Volvo 245 GLT 2.1 Turbo 1983; Volvo V70 R AWD Black 1997; Volvo C70 Cabrio 2007 D5; Saab 900 classic Aero 1992
Antwoord
Standaard, met het contact aandraaien gaan de achterlichten en vroeger ook mijn dimlichten voor aan van mijn 245 (Canada 1976).
De dimlichten vóór doen het nu nog alleen op de verlichtingsschakelaar, die echt uitgedraaid moet worden als het contact uit is.
Wie weet welk relais de dimlichten voor en/of achter aanstuurt als standaard bij contact aan ?
Antwoord
Ik denk dat alles mogelijk is qua schakelingen met het licht (mijn 240 heeft altijd het licht aan en gaat uit bij contact uit), maar ik ben blij dat ik er nooit iets aan hoef te doen. Veel te veel draden. Schema's zijn wel te vinden her en der, pionier eens wat: http://xkcd.com/730/
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)