Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schokdempers
Ik had wat ervaringen met slechte wegligging. Alle rubbers in de VW ophanging vervangen door PU exemplaren en dat was al een hele verbetering. Helaas komen er dan allerlei andere slijtende delen aan het licht: lagers en fusÃÂe. Die ook vervangen (en ook een Hardi-schijf) en 't is al wel een heel stuk beter, maar het klapperen van de VW ophanging op slecht wegdek is er nog steeds (je voelt in het stuur ook wat metaal tegen elkaar klapperen). Alsof de auto contact met de weg verliest.

Bij het vervangen van de fusÃÂe was al wel duidelijk dat deze goed gesmeerd waren (wsl door lekkende schokkers). Nu komt de vraag:

Is het handig om deze maar eens te vervangen en door welke dan? Ik las in deze 'thread' al iets over de Monroe (reflex). Is dat de beste optie, welke zijn er nog en waar slaag ik voor een zacht prijsje? 't Gaat me enkel om de schokkers - monteren doe ik graag zelf.

Is het overigens handig om gelijk nieuwe veren te monteren?

Otootje is een 242 DL uit 1975 met ongeveer 2 ton op de koets.

Alvast onwijs bedankt!

P.S. bericht ook gepost in ander forum-gedeelte - excuses voor niet bedoelde dubbel-post.
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
Dinges schreef:Ik las in deze 'thread' al iets over de Monroe (reflex). Is dat de beste optie?
Monroe is een goedkoop merk, van matige kwaliteit. Bilstein (en Koni) zijn 2 topmerken, waar je een heel levenlang mee kunt doen.
Antwoord
Monroe gaat nog wel en is een goedkoop alternatief,echte bagger is Gabriel welke bij de Kwikshit wordt gemonteerd.

Een goed merk welke ook origineel door Volvo wordt gemonteerd is Sachs, die monteer ik zelf ook altijd,prijstechnisch niet verkeerd en ook gewoon bij de Brezan te krijgen.
Antwoord
Hier ook al reclame voor tinusman?

Je kan er nu echt niet meer omheen hoor, dat je dit forum gebruikt om reclame voor jezelf te maken.
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
Ook zinvol om op een topic van 2 jaar oud te reageren :Smile.

Ik heb kayaba schokbrekers rondom gekocht. Niet extreem duur en vergelijkbaar met koni kwaliteit (wat ik lees / hoor, weet niet wat er van klopt).
Antwoord
KYB is inderdaad niet duur en volgens de berichten best goed. "Net zo goed als Koni" lijkt me iets te veel eer maar voor normaal gebruik zijn ze waarschijnlijk beter dan Monroe of Sachs o.i.d.

Ik heb voor mijn BMW 2002 eens een offerte gevraagd en had ze toen rondom voor 259. Omdat Bilstein toen in de aanbieding was heb ik die (voor 120 euro meer) toch maar genomen.
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord

Bij het vervangen van de fusÃÂe was al wel duidelijk dat deze goed gesmeerd waren (wsl door lekkende schokkers).

Lijkt me van wel ;D

Is het overigens handig om gelijk nieuwe veren te monteren?
Otootje is een 242 DL uit 1975 met ongeveer 2 ton op de koets.

Bij 2 ton zouden de veren zeker nog goed moeten zijn.

Antwoord
Citaat:Is het overigens handig om gelijk nieuwe veren te monteren? Otootje is een 242 DL uit 1975 met ongeveer 2 ton op de koets.
Bij 2 ton zouden de veren zeker nog goed moeten zijn.

Oorspronkelijke post is uiteraard lichtelijk verouderd... maar ik zou zelf denk ik geneigd zijn om er wel nieuwe veertjes op te zetten. Die 2 ton is niet zo'n punt, maar veertjes uit '75 beginnen inmiddels hun fut een beetje kwijt te raken. Ik heb zelf al twee keer gehad dat een veer spontaan af brak (wel iets oudere veren nog) zonder er nou heel gek mee gedan te hebben. Op zich zijn de veren het geld niet, maar ja alles telt natuurlijk wel op.

Ben
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)