Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Heb even wat hulp nodig. Heb een 123-ontsteking waarvan ik het vermoeden heb dat de vacuümvervroeging het niet doet. Nu is het ding vorige week al onder garantie gerepareerd maar hij is alsnog niet goed, vermoed ik.
Immers, met de mechanische verdeler in de auto moet ik het vacuümslangetje loshalen om hem netjes op stationair 12º voorontsteking te kunnen afstellen. Met het slangetje vast, vervroegt hij bij 900 rpm knap extra. Met de 123 ontsteking erin gebeurt er niets, of ik het slangetje nu aansluit of niet of als ik er zelf aan zuig. Helemaal geen effect.
Ben ik nu abuis als ik verwacht dat de vacuümvervroeging bij meer onderdruk duidelijk zichtbaar moet vervroegen, ook bij stationair toerental?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Niemand een idee? De vraag is: hoort de vacuümvervroeging bij stationair toerental te werken of niet?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
De 123 is voor B21A bedoeld en heeft een aansluittonnetje voor vacuüm. Vervroeging op toerental werkt wel. De 123 die ik heb, is niet te programmeren.
De oude mechanische ontsteking vervroegt wel op vacuüm bij stationair toerental maar de 123 vervroegt dan niet. Wat is juist?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Heb niet vastgelegd hoe veel graden de vervroeging is. In mijn auto zit sticker met 12º +/- 2º en vacuüm los.
De mechanische verdeler lijkt goed te werken maar omdat ik er nu twee heb die elk anders functioneren, weet ik niet welk gedrag juist is.
Bij de 123 maakt slang vast of los geen verschil bij 900 rpm. Bij meer toeren gaat de vervroeging wel werken maar ik weet niet of hier een vacuümeffect in zit.
Zou fijn zijn als je kan bevestigen dat er idd vacuümvervroeging dient op te treden bij stationair toerental.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Dankje, ik puzzel weer verder. Zo op het eerste gezicht zit alles op zijn plaats. Je moet hard zuigen maar bij stationair is de druk -0,8 bar dus best fors.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Even in de papieren gedoken: de vacuümvervroeging dient juist bij stationair en deellast te werken. Hoe hard ik er ook op zuig: de 123 vervroegt niets extra. De oude mechanische verdeler doet dat juist erg duidelijk. De auto rijdt met de oude verdeler ook weer goed (waarom dan ook ooit vervangen door de 123??? Oh ja: zou in theorie beter/zuiniger moeten lopen). Met de 123 was het bokken geblazen als je rustig door het dorp rijdt. Maar weer aangeboden voor check door fabrikant. We'll see.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Ik heb de vacuümaansluiting genomen op het spruitstuk, na de gasklep dus.
Met de oude verdeler alweer 300 km gereden: soepel functionerende motor. De 123-verdeler maar weer opgestuurd want eigenlijk wil ik dat die het weer goed gaat doen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 12
Topics: 1
Lid sinds: Apr 2008
In de groene boeken staat per type distributeur welke vervroeging erin hoort te zitten. Bij de meeste gaat de vacuum pas na 1500-2000 toeren iets doen en is de rest centrifugaal. Er zijn veel verschillende typen gebruikt en wij gebruiken ze over het algemeen nu allemaal door elkaar, dus het kan verschillen. Normaalgesproken pas vacuumvervroeging op toeren en is verandering door losneming van de slang te wijten aan een lek in vacuum door het losnemen van de slang?