Berichten: 297
Topics: 125
Lid sinds: Apr 2010
28 October 2013, 12:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 October 2013, 18:07 door jero.)
Ik zoek iemand die:
Mee wil denken hoe het beste aan te pakken om mijn 245 de komende 10 jaar door te loodsen.
De keuze een nieuwere 240 "in de oude te schuiven" of beter nieuwe onderdelen er in.
Iemand die:
- in staat is om de technische onderdelen van een Volvo 240 te demonteren en over te zetten in
een 245 van het bouwjaar 1976.
( bij voorkeur uit 1993 voorzien van een B230A met AW71 !, of een ander technisch in goede staat verkerende 240 met automaat,)
- Een afgekeurde 240 (vanwege roest of schade en dus goedkoop) met 'weinig' km's op de kop kan tikken die goed is voor dit project.
- een inschatting kan maken welke onderdelen beter vervangen kunnen worden
( Ik denk aan: achteras, draagarmen, veren, schokbrekers, aandrijfas, blok en automaat, leidingen, kabels, km-teller, verwarmingsunit, stoelen en achterbank,
voorwielophanging compleet met veerpoten, veren, schokbrekers, stuurbekrachtiging. Maar ook aan brandstoftank, aansluiting naar vulopening. )
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
..denk er wel aan dat er altijd nog zaken opduiken die beter vervangen kunnen worden.. (als de boel er dan toch uit ligt..)
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Jeroen, heb je tips mbt die aw71?
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
welke tips heb je nodig arjan?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 470
Topics: 42
Lid sinds: Jul 2008
Heb ik gedaan, is veel werk! Belangrijkste is dat je koets hard is, als dat al niet het geval is, zou ik een andere zoeken.
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Tips of stappen plan mbt automaat ombouw. Maar dan dus wel een aw71 ivm lagere toeren op de snelweg.
Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
A_A schreef:Tips of stappen plan mbt automaat ombouw. Maar dan dus wel een aw71 ivm lagere toeren op de snelweg.
Als dat voor Olly Sr. is uit 84 dan is het simpelweg plug and play. Heb je al wel alle spullen zo'n beetje in huis?
- aw van voor 92. De late type tot 91/92 zonder km-aadnrijving kunnen van staartstuk worden voorzien van een BW55
- pook met OD knop. Maar als je alleen snelweg rijdt zonder aanhangers/caravans kun je net zo goed the solenoide voor de 4e trap vernietigen en electrisch niet aansluiten dus.
- baksteun. in de 84-er zitten volgens mij al de extra rij gaten voor de baksteun bevestiging (in bodem/chassis van carrosserie).
- vliegwiel (voor de 84-er zal een bw55 ook wel goed zijn)
- radiator met olie aansluitingen
- olieliedingen
- cardanas
dat is het wel zo'n beetje......
eventuele ontbrekende delen heb ik mogelijk wel. een staartstuk van een bw55 is zeker in de omgeving van bangerland te vinden.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Het is inderdaad voor de 1984 245. Ik heb nog helemaal niks

evt wel een donor met bw55 maar tov de huidige m47 lijkt mij dat geen gunstige wissel ivm brandstof verbruik.
Pook met OD knop? De automaat gaat niet zelf in de OD dan? Of is het juist om de OD uit te zetten?
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
A_A schreef:Of is het juist om de OD uit te zetten?
Inderdaad....
Ik kan wel kijken of ik een set kan kompleteren. Moet je zelf de start van die BW55 afhalen. Heb ook nog een paar nieuwe delen van Skandix voor de bak zoals pakkingen, bus over uitgaande as, filter (staal) enz.
wellicht beter even per pb kijken hoe we eea eens verder kunnen bespreken..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 309
Topics: 29
Lid sinds: Jul 2011
Hoi Jeroen en Arjan,
Ik heb inmiddels de nodige ervaring met het inbouwen van een AW70/71 in diverse Volvo's.
AW70/71 ingebouwd in: Volvo Amazon met stuurschakeling (uniek in Nederland).
Volvo 145 met stuurschakeling.
Volvo 164 met console-schakeling.
Het inbouwen in een Volvo 245 is wel wat makkelijker,maar om alle details goed in te bouwen kost veel tijd.
Voor meer info,graag PB.