Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
spoorverbreders
als je spoorverbreders achter wil monteren tot hoeveel mm kun je dan verbreden totdat je langere wielbouten moet monteren?

en zou zoiets origineel volvo bestaan?
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
De afstand die over is op de schroefdraad van je wielbouten is de maximale breedte van je spoorverbreders, als je open wielmoeren heb is het eenvoudig te zien, als je dichte wielmoeren heb even
de diepte van de wielmoeren opmeten en de lengte van je wielbouten.

Criterium is dat voor de APK altijd de volledige binnenlengte van je wielmoeren gebruikt moet worden.
Nou is dat natuurlijk bij dichte wielmoeren niet zo snel te zien, maar als de keurmeester ziet dat er spoorverbreders op zitten, zal hij dat zeker controleren.

Nou zal je voor de APK de spoorverbreders eraf moeten halen denk ik,
spoorverbreders zijn sowieso verboden, hoe goed ze technisch ook zijn.

De beste : spoorverbreders die met eigen wielmoeren op de naaf zitten en die zelf tapbouten voor de buitenste wielmoeren hebben ( $$$$$$$ )
Antwoord
Ik heb smalle spoorverbreders nodig, om van ET43 weer op de originele ET-waarde van ET39-40 te komen.

Zijn spoorverbreders altijd verboden, of is het toegestaan mits je de spoorbreedte van de auto niet verandert?
Waarschijnlijk zijn de smalste spoorverbreders 5mm, dus het zal er om hangen of ik genoeg ruimte heb op de wielbouten. Bij zulke smalle spacers gaat zo'n mooie adapter constructie niet op lijkt me. Dan heb ik ook langere wielbouten nodig.

Wat is een goede shop hiervoor? Of kan ik dit bij de eerste de beste auto-materialenhandel halen?
Antwoord
Zou dat nodig zijn voor 3 mm? Toen ik van 4,5x15x40 standaard 140 velgen naar 5,5x14x25 240 velgen ging heb ik een tekeningetje gemaakt op schaal, om te zien waar de extra velgbreedte en kleinere Einpress Tiefe terecht komen. Vond de verschuiving van het middelpunt toen verwaarloosbaar, en het werkt prima qua stabiliteit.

Achterband komt wel erg dichtbij de wielkastrand ter hoogte vd dorpel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ja helaas wel.
Het 'probleem' zit m inderdaad bij de achter wielen, de schokdempers zitten wel erg dichtbij de band, maar ook dicht bij de balk waar de schokbreker vast zit.
Hierop zit bij mij ook de LPG leiding, (à la dirk gemonteerd). Bij bochten naar links zoemt de band dan ook tegen deze leiding aan. Recht door gaat prima dus een paar mm is waarschijnlijk al voldoende.

Andere oplossing; LPG leiding verleggen... Beiden oplossingen hebben hun eigen risico's Wink
Antwoord
LPG leiding kan ook achter die balk, aan mijn 144 te zien. Scheelt ook weer een gat in de wielkast (het gat zit nu naast die constructie waar de achterdemper aan bungelt), en hij loopt ruim achter de kriksteun langs.
Lijkt me in elk geval de goeikoopste oplossing.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Citaat:Bij bochten naar links zoemt de band dan ook tegen deze leiding aan. Recht door gaat prima dus een paar mm is waarschijnlijk al voldoende.

Ik had precies hetzelfde, maar na vervanging van de rubbers van de panhardstang voor polyurethaanbussen was het over ;D
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord
Dit weekend ga ik eens kijken of die LPG leiding en beetje te verleggen is, het grootste gedeelte gaat dit weekend toch los.
Maar spacers zouden het geheel optisch wel verfraaien denk ik. Daarbij komt het de ET waarde ten goede, vandaar de vraag voor dunne spacertjes. Maar ik zal eerst moeten opmeten of ik wel genoeg draad heb op de wielbouten voor spacers.
Antwoord
spoorverbreders zijn niet verboden. Ik heb er een zoektocht aan gewaagd ivm mijn Audi A5 en de levering via Pon. Voor de APK mag het, mits deugdelijk gemonteerd, niet meer dan 3 cm (!) buiten wielkast en totale spoorbreedte max 101,5%
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
ik heb ze ook bij mn 240 gewoon er op laten zitten, niets over gehoord, ze waren goed zichtbaar met de alu velgen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  spoorverbreders. Volvo 240 KennOne 3 6.240 20 September 2016, 11:07
Laatste bericht: jos245
  Spoorverbreders. 1993 240 Polar KennOne 1 3.562 15 February 2016, 18:53
Laatste bericht: SjorsRWD
  passen 17" velgen ET-waarde 60 mbv spoorverbreders op 244 Bartvanrijt 4 4.823 21 February 2009, 13:27
Laatste bericht: Ticcie

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)