Berichten: 3
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2012
Sinds september rij ik als relatief jonge bestuurder in een ouwe auto namelijk: de volvo 144 (1972) de luxe
Dit is er onder andere al aan gedaan
- kruiskoppelingen vervangen
- nieuwe (gebruikte) bandenset eronder
- Overdrive gefixt
- Dynamo gereviseerd
Nu loop ik echter nog tegen Ã
Ã
n ding aan..
Het betreft de koeling. Al rijdend is er niets aan de hand maar mocht ik na een tijdje rijden in een file staan waar de motor voor langere tijd stationair draait, dan loopt de temperatuurmeter hoog op tot zelfs in het rood.
Nu heb van een verre kennis, gespecialiseerd in oude volvo's, gehoord dat m'n radiateur verstopt zit. Van weer iemand anders dat er een relatief kleine ventilator op zit en lees ik in andere topics dat het misschien wel het rubbere ringejte in je expansievat van je koelvloeistof kan zijn.
Hieronder een paar fototjes van onder de motorkap.
http://www.mijnalbum.nl/Album=6ANN3G8N
Iemand misschien een suggestie waar ik nou zou moeten kijken?
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Het mag ietsje oplopen, maar richting rood is niet de bedoeling.
de waterpomp, dop expansievaatje, stationair toerental, vieze vervuilde radiator en vloeistof zijn dingen om te controleren. Rot pijpje in cilinderkop is moeilijk te controleren maar kan ook een oorzaak zijn.
Berichten: 11.644
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
DopdeDouwer schreef:Het mag ietsje oplopen, maar richting rood is niet de bedoeling.
de waterpomp, dop expansievaatje, stationair toerental, vieze vervuilde radiator en vloeistof zijn dingen om te controleren. Rot pijpje in cilinderkop is moeilijk te controleren maar kan ook een oorzaak zijn.
en thermostaat..
Berichten: 9.869
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
26 October 2012, 19:25
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 October 2012, 20:04 door Marc1970.)
Ha, een Lierenees. In wezen is de koeling prima. Je hebt daar al de iets grotere radiateur, en de fan is weliswaar klein maar hij zit precies goed, vlak tegen de radiateur.
Begin eens met de radiateur los te halen en alle bruine drab eruit te schudden. Flink doorspoelen met de tuinslang.
Als het koelwater nog een soort blauw is kan je het hergebruiken, anders nieuwe erin, is ook beter voor de winter.
En als je toch bezig bent, haal de thermostaat eraf en steek de tuinslang in het blok, van boven en van onderaf. Test de thermostaat in een pannetje water, altijd leuk om te zien. Om de thermostaat zit een rubber pakking, die kan je meest wel weer hergebruiken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2012
Kijk, een Maaslander!
Bedankt voor het advies, zal het eerdaags gelijk doen en laat wel weten wat het resultaat is
Berichten: 96
Topics: 16
Lid sinds: Feb 2012
Marc, even door te gaan op dit relatief oude bericht, zou je ook met een water compressor het blok kunnen leeg krijgen van drab,...of is dat iets te veel van het goede vraagteken (kan hem niet vinden op dit azerty board)
Ik heb namelijk al legio keren radiotor doorgespoeld, paar dagen gereden met schoonmaak azijn,....maar de vloeistof blijft roestkleurig.
Koelen doet hij goed, als de temperatuur oploopt bij stationair geef ik gas of benzine en doet hij teruglopen.
Beetje eng tegenstrijdig maar ook logisch, deze reactie komt zonder meer voort uit dat we daarvoor een grotere gele fiscofan in onze 145 hadden die zichzelf niet eens meer koelen, laat staan mij,...met koud zweet in me nek in de file op de middelste baan op weg naar huis.
Klaes
Berichten: 11.644
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
ijzeren buis in de kop is wellicht aan het wegroesten..
Berichten: 9.869
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die buis is van messing o.i.d. zo te zien aan de B18 kop in mijn schuurtje. Maar ik denk wel dat er ontzettend veel bruine drab in een radiateur en motorblok kan zitten, en dat een beetje roestige drab al heel veel koelwater bruin kan kleuren. Blaas gerust het hele blok leeg, je kan er niks kapot maken.
Ik heb twee B20's met de kleine stalen fan, en nooit iets gemerkt van warm of koud lopen onder normale omstandigheden. Wel eens dat de ontsteking te vroeg stond bij een te arm brandstofmengsel, toen werd-ie lekker warm. De ene heeft nu geeneens een TEMP meter meer, ik maak me er geen seconde zorgen om.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 96
Topics: 16
Lid sinds: Feb 2012
Dankje marc, ga het weekend enns dat blok b20f eens flink dotteren.
Wat is dat buisje dan waar jullie het over hebben ijzer of messing? en waar zit het.
klaes
Berichten: 239
Topics: 33
Lid sinds: Feb 2008
Zo te zien is het ook geen slecht idee om de radiator- en expansievatdop te vervangen. Als die lucht doorlaten komt je koelsysteem niet voldoende op druk. Vervolgens gaat de boel koken en wordt je motor warm. En kijk even of de flens van je expansievat nog recht is, anders heeft alleen een nieuwe dop ook niet veel zin.
Een makkelijke reparatie die bij mij een hoop koelproblemen oploste.