Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
onderhoud ? Hoezo onderhoud ?
#1
In maart een leuke 240 Polar gekocht van een automonteur. Lang naar gezocht op Marktplaats. Op vele aanbiedingen gereageerd en naar 3 gaan kijken. Uiteindelijk de laatste gekocht. Vraagprijs 1000 piek en daar mocht nog 50 vanaf. Auto was wat de Engelsen "scruffy" noemen maar wel keihard. Had volgens de monteur de "gebruikelijke" Volvo gebreken (kapotte benzinemeter, niet werkende kilometerteller en alle draden naar de achterklep doorgesleten). Maar had erg weing gelopen , 189000 (tsja, met kapotte km teller :-)) maar uit serviceboekje was op te maken dat er niet met de auto geragd was. De monteur had uiteraard zelf het onderhoud gedaan en alleen zijn vrouw reed eigenlijk in de auto met de kinderen.... Zijn eigen service auto stond ook voor de deur. Auto reed goed tijden een proefrit. Visco koppeling zat wel vast ( Hoort zo, typisch Volvo geluidje meneer....) maar verder geen merkbare gebreken behalve een brom in de uitlaat.


Gekocht dus en thuis gelijk onder handen genomen. Er moest een nieuwe APK op dus uitlaat repareren. Wielen er af en gelijk eens naar de remmen gekeken. DAT was dus schrikken. Nieuw zijn de schijven 22.6 mm en de slijtgrens is 20.4. Deze zijn crimineel te dun (16.17 mm !!!!). Niet te geloven dat de auto uberhaupt nog zo goed remde. En de slijtage is echt niet van het laatste jaar na de vorige APK. En daar liet deze monteur zijn vrouw en kinderen in rijden.......


Inmiddels alles hersteld en heeft de Polar er een ritje naar zuid Frankrijk op zitten. Wat een heerlijke reiswagen is het toch.

Zo zie je maar.


Moraal ? Ook onder profi monteurs zitten echte prutsers.....................

[Afbeelding: Foto-4FJ3UJ77-D.jpg]


[Afbeelding: Foto-GC8UWPNO-D.jpg]




[Afbeelding: Foto-CSTYN8WJ-D.jpg]
Antwoord
#2
Jezus..
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#3
Maximaal gebruikt Undecided.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#4
Ik herken helaas dit soort verhalen: vaak zijn de auto's van monteurs en garagebedrijven juist om te janken. Sad Die fietsen van APK naar APK onder het mom van: "áls we stil vallen, kunnen we het toch zelf repareren". Ik ken zelfs gevallen waarbij de auto in 7-8 jaar tijd 2 ton gereden heeft en nog nooit de olie ververst is of iets. Banden zo kaal als wat en daar reed dan vrouw met kleine kinderen in. :')

Bij m'n 740 is het met sommige dingen helaas niet heel veel anders (ging dan ook maar om kleine dingetjes die ik zelf inmiddels opgelost heb), maar lang niet zo erg als ik eerder gezien heb. Tongue
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#5
herkenbaar, helaas al vaker tegen gekomen.. en dan de heilige APK..

"tja mevrouw, eigenlijk moeten de remschijven vervangen worden want ze worden dun"

aantekening op het formulier gezet..

eigen interpretatie op los gelaten gebaseerd op "hij remt anders nog goed, nou dan laat ik het nog even, is al duur zat, laatst nog etc..."

(=citaat van familielid.. ik kan me daar f*****g overloos over opwinden..)

...heb dat setje in de garage liggen waarvan 2x (!) is gemeld "dat ze eigenlijk vervangen moeten worden"..!! "ja maar ik rijdt maar kleine stukjes..."

anywho, 1,7 tà dun en over het geheel haarscheurtjes... 1x met 120 over de snelweg (Twingo..) en er breekt een stuk uit dan gaat ie haaks de hoek om en komt buitelend tot stilstand met peuter hopenlijk stevig in de Cozy...


@Pat, ik herinner me een 106 met APK en dito schijfjes..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
Vaak het zelfde verhaal..bij een stratenmaker ziet de oprit er ook niet uit, een bouwvakker is altijd thuis aan het verbouwen zonder dat het ooit af is ;-)!
Misschien wilde deze monteur wel van zijn auto af .....en ook van zijn vrouw ;-)!

Mooi dat je tevreden bent met je fijne reiswagen en nog veel veilige kilometers toegewenst.
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
#7
oh ja, nog zoiets... ik heb af en toe een 140 staan voor wat onderhoud, aan de voorzijde is alles al vernieuwd, en dus ook los geweest, daar is dus vandeweek een bout uit de remklauw gelopen en de klauw is in de voorvelg aan de resterende bout een eigen leven gaan lijden... dat wil je niet..!

Ik heb het zelf mogen meemaken in een lease-tuut.. beide voorschijven vervangen, en na 120 km beide (!) klauwen net niet helemaal los gelopen... en dat is de dealer...

maar genoeg narigheid zeg..

veel en vooral veilig plezier van je auto..! (en stuur de schijfjes maar op naar de monteur, kan makkelijk, veel postzegels hoeven hier niet meer op.. :wink: )
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#8
Een keer een splinternieuwe avensis als lease bak gereden.....keurig onderhoud gehad..... na 1 jaar en 85000 km, een grote onderhoudsbeurt laten geven vlak voor de vakantie, gewoon voor de zekerheid.........naar huis gereden en 5 km later ijzer op ijzer.
Auto met alle stempels in het boekje (of van een automonteur) zegt me sindsdien niet zo heel veel meer ;-)
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
#9
Koop nooit een auto van een monteur.
Als die een auto weg doet zit alles tegen de grens aan en is 't een mooi moment om 'm te ditchen...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)