Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
gesmolten? zuiger
Na een vrij lange tijd van af en toe meelezen, nu maar weer eens een topicje plaatsen.
Ik ben bezig mijn 145 van een andere motor te voorzien.
De swap is al gebeurd (motor had jaaaaaren stilgestaan in een belgische 142, heeft nog wel een keer gelopen bij mij)
Toen ik de motor geplaats had, bleek dat hij niet wilde starten.
Na wat proberen en tobben kwam ik tot de conclusie dat cilinder 2 een compressie had van nog geen 2 bar, terwijl de rest rond de 10 bar hangt.
Omdat de kleppen van cilinder 2 bleven hangen (in eerste instantie) toen ik de motor gestart had (nog in de belg)verdacht ik de kleppen van niet goed sluiten.
Simpelste manier om dit op te lossen: kop van oude motor erop.
toen ik de kop van de oude motor eraf had zag ik dit
[Afbeelding: DSCF4542.jpg] [Afbeelding: DSCF4543.jpg]

[Afbeelding: DSCF4545.jpg]
Is dit inderdaad een gesmolten zuiger en waardoor kan het ontstaan zijn?
Kan ik de kop die hier van af gekomen is op de andere motor plakken?
dit is trouwens de kop
[Afbeelding: DSCF4548.jpg]

en dit is de andere motor
[Afbeelding: DSCF4546.jpg]
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Zo te zien bij het starten een stukje bovenaan de zuiger afgebroken omdat deze licht vastgeroest zat.
Het blok heeft denk k een tijd stilgelegen met de uitlaatkant wat naar beneden gekanteld zodat het vocht naar een kant is gelopen.
Een andere zuiger heeft aan dezelfde zijde ook wat ingevreten roest aan de foto te zien.
Antwoord
Idee is leuk, maar klopt niet.
Dit blok heeft al jaren in mijn 145 gezeten en altijd gelopen.
Motor ben ik gaa wisselen omdat ik vermoedde dat er een lekke koppakking was.
Complete swap leek me sneller (en goedkoper) als een kop laten vlakken en dergelijke.
Onderste foto is de motor uit de belg ( die lang heeft stil gestaan), die inmiddels in de 145 ligt.
de roestspoortjes die je ziet zijn van het koelwater wat er langs gelopen is (ik had niet genoeg geduld bij het aftappen)
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Inderdaad Jos, dat zou ook een optie kunnen zijn, maar ik denk eerder verkeerde detonatie (pingelen). Vooral ook omdat de gehele zuiger er wat rauw uitziet. Een gesmolten zuiger heeft een heel ander aanzicht, hier is de zuiger nog "intact" behalve dan dat afgebroken stuk. Kop is wel te gebruiken, maar zoiezo na laten kijken! (afpersen, schoonmaken, vlakken, en eigenlijk moet het blok zelf ook gevlakt worden om het goed te doen)
Antwoord
Hallo Peter, de kop is normaal gesproken weer her te gebruiken, maar als ik goed naar de foto kijk zijn de kleppen al behoorlijk ver ingezakt.
Het beste kun je de kop laten reviseren, duur maar wel voor lange tijd de oplossing.
Wil je het low butget houden kun je het beste op zoek naar een frisse gebruikte kop.

Gr. Rob.
Antwoord
pakking.. plaatselijk overmatige koeling resulteert in gaten..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)