Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
740 B200F slaat op meest willkeurige momenten af!
#1
Dag allemaal. Mijn auto slaat nu zo vanaf ongeveer febr. plotseling af. Hoge/lage snelheden, stationair, droog/vochtig, warm/koud weer. Soms een tijdje niet dan 4x op 1 rid!
Als ik de stekker op de kabel van de vliegwielsensor een paar keer open en dicht doe kan ik weer starten.

Wat ik al heb gedaan!:

Nieuwe vliegwielsensor;
Nieuwe bobine;
Nieuwe plus-accupool-klem (was niet veel meer);
Nieuwe spanningsverdeler op mijn dynamo (incl. koolborstels welke erg kort waren).

Voor de heeft enorme vooruitgang geboekt! Ik heb na deze 700 km gereden zonder 1x afslaan. Dus ik dacht 'gemaakt'!
Toen sloeg de motor in eens weer af bij uitrollen voor stoplicht. Misschien iets met stationair toerental o.i.d. Maar een dagje later gebeurde het ook bij een constante snelheid van 80km/h.
Snap er helemaal niets meer van. De motor loopt top! Er is ook geen enkele aankondiging voordat de motor afslaat.
Van een prachtig lopende motor naar 'uit'! Geen onregelmatigeheden, schokkken of wat dan ook!

Iets wat wel opviel was dat het 'K'-relais enorm heet wordt als ik mijn dimlicht aanzet. Zo heet dat ik niet mijn vinger erop kan houden.
Mijn laatste probeersel is te rijden met alleen stadslicht. Tot nu toe gaat dat zonder afslaan ookal kan ik niet goed verklaren wat mijn dimlicht met het ontstekingscircuit van doen kan hebben.
Misschien trekt dat zoveel stroom door een slechte massa dat de ontsteking een tekort oploopt?

Ik hoop dat iemand die misschien herkent of tips voor me heeft want ik weet het echt niet meer!??
Alvast bedankt!

Ries
Antwoord
#2
Het relais met de K erop is alleen voor de verlichting, die trekt aardig wat amps dus maakt warmte.

Afslaan zou een zekering of brandstofrelais probleem kunnen zijn. Controleer echt alle zekeringen en vindt het relais, in de 740 zitten ze allemaal (de meeste?) bij elkaar achter de asbak.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Hey Marc,

Volgens mij zijn alle zekeringen goed en relais ook. Als werkt ook top maar slaat soms een week niet af en dan in ene, uit het niets, zonder aankondiging wel.
Van perfect lopen naar niks! Omdat de dynamo-update (spanningsverdeler en koolborstels) zo'n enorme verbetering opleverde denk ik dat het misschien de dynamo zelf is die af en toe een dip geeft in de spanning.
Maar weet niet echt of dat logisch klinkt. Wat denk jij ervan?
Groet
Antwoord
#4
HELP!!!! PLEASE!!!:confused:
Heb nu ook

4 x bougie vervangen
4 x bougiekabel vervangen
1 x nieuwe bobine kabel

En de motor ging mooier en mooier lopen. Afslaan was nog maar af en toe en gister 4x!!! Word helemaal rdeloos hiervan.
Vandaag de ontstekingsmodule vervangen. Motor liep nog mooier. Net toen een test op de snelweg wilde doen begon de motor te schokken!
Bij constant gas geven niks aan de hand maar bij vrij snel meer gas geven schokt de hele auto. Misschien probelem met de MAFsensor?
Hoop dat iemand misschien tips heeft wat dit is geen doen meer.
Alvast bedankt!
Antwoord
#5
Hallgever in orde ? Gaan vaker kapot.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#6
Hey Dirk,
Als ik mijn ODB raadpleeg dan krijg ik geen foutmelding meer op de ontsteking dus dat is op zich al heel goed alleen geeft ie wel aan dat er iets is met MAF.
'MAF sensor signal'. Ik heb schoongemaakt met remmenreiniger maar denk inmiddels dat dat heel stom was. Heb je nog tips? Ik ga um doormeten en vergelijken met de specificaties maar weet niet zo goed of ik nog meer kan checken.
En zit de hallgever in de verdelerkap?
Bedankt!
Antwoord
#7
Ik heb ook een x een 740 gekocht met dat probleem, heb toen de beide computers vervangen en het probleem was weg.
weet dus niet welke van beide computers het probleem veroorzaakte.
Antwoord
#8
asterix schreef:Ik heb ook een x een 740 gekocht met dat probleem, heb toen de beide computers vervangen en het probleem was weg.
weet dus niet welke van beide computers het probleem veroorzaakte.

Bedankt voor tip!
Antwoord
#9
Hallgever zit idd in de ontsteking dus achter de rotor. Op het 700forum staat een heel duidelijke how-to van KIM
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#10
Hey Dirk!
Heb achter de rotor gekeken maar er zit helemaal niks achter. :confused:
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 560 22 April 2024, 15:58
Laatste bericht: Marc1970
  B230A slaat af op LPG adrianus240 4 1.323 31 March 2023, 23:55
Laatste bericht: adrianus240
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.733 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  940 slaat niet aan.. Jambon 5 3.331 5 February 2022, 22:30
Laatste bericht: skidje
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.928 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.878 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 9.273 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  Losse aansluiting B200F motor Arnic 2 1.945 18 February 2021, 22:20
Laatste bericht: TeunTimmermans
  B200F motor probleempje Arnic 2 2.041 21 January 2021, 12:45
Laatste bericht: Arnic
Photo distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f superD 9 5.371 25 November 2020, 14:10
Laatste bericht: superD

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)