20 June 2012, 22:10
Hallo allemaal, hier een beschrijving hoe tellers in of over te bouwen. foto's waren nog niet voorhanden op moment van schrijven maar volgen zsm.
Vandaag gestart met overbouwen van alle extra tellertjes die in mijn blauwe 240 zitten naar mijn nieuwe 240... Binnenkort foto's!
Deze klus is niet moeilijk, vergt alleen (zoals alles wat je netjes wilt doen) wat geduld en het juiste materiaal op voorraad.
Ik heb dus een blauwe 240 die voorzien was van een toerenteller, vacuummeter, oliedrukmeter, olietemperatuurmeter en buitenluchttemperatuurmeter.
Sindskort ook een witte 240 gekocht die de blauwe opvolgt, maar: die heeft de tellertjes niet!
Omdat ik nogal gehecht ben geraakt aan deze zenuwachtige instrumenten ( en de info die ze me geven! ) gaan we dit overbouwen.
De 240 is een aardige auto om dit bij te doen, want omdat de auto af-fabriek met weet ik veel wat voor opties allemaal te bestellen was (en de mijne al die opties dus niet heeft) zitter er in het schutbord heel veel doorvoermogelijkheden voor de draden en de vacuumslang, nodig om de tellers aan te sturen.
Zo kun je op een relatief eenvoudige wijze alle draden netjes doorvoeren!
Dit klusje begin ik met de km teller uitbouwen, gevolgd door de kunststof lijst waar de teller, radio of opbergvak en middelste ventilatieroosters op aansluiten.
Vervolgens gaan we naar de motorruimte.
De aansluitingen die we nodig hebben zijn:
- Vacuumslang vanaf het inlaatspruitstuk, bij het type meter wat ik hier heb (origineel Volvo/VDO) NA de gasklep
- Buitenluchttemperatuursensor
- Oliedruk (zit een speciale sensor ipv de oliedrukschakelaar)
- Olietemperatuur
- Bobine massa-aasluiting (-) (voor het toerental)
Voor het signaal van de oliedruk wordt bij dit type de originele oliedruk-signaaldraad van de sensor naar de teller gebruikt.
Er zijn dus 4 draden en 1 vacuumslang te trekken, want alle sensors sturen 1 signaal uit.
Gebruik voor elke sensor zijn eigen draadkleur, is wel zo makkelijk!
Verder gebruiken ze een massa en voedingsspanning, en zit er verlichting in.
De massa maak ik op de stalen dashboard-bevestiging achter de km-teller, de geschakelde plus tap ik af bij de zekeringkast (kan ook elders, bv radio)
Verlichting in de tellers krijgt de massa op dezelfde plek, plus signaal staat op 1 van de grijze draden van de kleine halfronde stekker die achterop de km-teller zit. Hier geldt wel: meten is weten! Mijn auto's zijn van 1986 en 1992, geen idee of de draadkleuren nog verschillen door de jaren heen!
De aansluitingen&plaatsen van de sensors op een rij:
Buitenluchttemp. hangt linksonder de voorbumper
Oliedruk vanaf de standaard drukschakelaar,tussen oliefilter en dynamo
Olietemperatuur in plaats van de gewone carterstop, 1 met sensor erin
Motortoerental is een aftakking van het pulserende massa-signaal op de bobine
Motorvacuum sluiten we aan op het inlaatspruitstuk, hier zijn speciale (originele!) schroefnippels voor.
Op dit moment zitten alle sensors erin en moet ik de draden vanuit de motorruimte doortrekken naar het interieur- dit doen we morgen en ik probeer dan meteen foto's te maken en hier te posten.
Hoop dat er mensen zijn die hier wat aan hebben!
Groet, DenS.
Vandaag gestart met overbouwen van alle extra tellertjes die in mijn blauwe 240 zitten naar mijn nieuwe 240... Binnenkort foto's!
Deze klus is niet moeilijk, vergt alleen (zoals alles wat je netjes wilt doen) wat geduld en het juiste materiaal op voorraad.
Ik heb dus een blauwe 240 die voorzien was van een toerenteller, vacuummeter, oliedrukmeter, olietemperatuurmeter en buitenluchttemperatuurmeter.
Sindskort ook een witte 240 gekocht die de blauwe opvolgt, maar: die heeft de tellertjes niet!
Omdat ik nogal gehecht ben geraakt aan deze zenuwachtige instrumenten ( en de info die ze me geven! ) gaan we dit overbouwen.
De 240 is een aardige auto om dit bij te doen, want omdat de auto af-fabriek met weet ik veel wat voor opties allemaal te bestellen was (en de mijne al die opties dus niet heeft) zitter er in het schutbord heel veel doorvoermogelijkheden voor de draden en de vacuumslang, nodig om de tellers aan te sturen.
Zo kun je op een relatief eenvoudige wijze alle draden netjes doorvoeren!
Dit klusje begin ik met de km teller uitbouwen, gevolgd door de kunststof lijst waar de teller, radio of opbergvak en middelste ventilatieroosters op aansluiten.
Vervolgens gaan we naar de motorruimte.
De aansluitingen die we nodig hebben zijn:
- Vacuumslang vanaf het inlaatspruitstuk, bij het type meter wat ik hier heb (origineel Volvo/VDO) NA de gasklep
- Buitenluchttemperatuursensor
- Oliedruk (zit een speciale sensor ipv de oliedrukschakelaar)
- Olietemperatuur
- Bobine massa-aasluiting (-) (voor het toerental)
Voor het signaal van de oliedruk wordt bij dit type de originele oliedruk-signaaldraad van de sensor naar de teller gebruikt.
Er zijn dus 4 draden en 1 vacuumslang te trekken, want alle sensors sturen 1 signaal uit.
Gebruik voor elke sensor zijn eigen draadkleur, is wel zo makkelijk!
Verder gebruiken ze een massa en voedingsspanning, en zit er verlichting in.
De massa maak ik op de stalen dashboard-bevestiging achter de km-teller, de geschakelde plus tap ik af bij de zekeringkast (kan ook elders, bv radio)
Verlichting in de tellers krijgt de massa op dezelfde plek, plus signaal staat op 1 van de grijze draden van de kleine halfronde stekker die achterop de km-teller zit. Hier geldt wel: meten is weten! Mijn auto's zijn van 1986 en 1992, geen idee of de draadkleuren nog verschillen door de jaren heen!
De aansluitingen&plaatsen van de sensors op een rij:
Buitenluchttemp. hangt linksonder de voorbumper
Oliedruk vanaf de standaard drukschakelaar,tussen oliefilter en dynamo
Olietemperatuur in plaats van de gewone carterstop, 1 met sensor erin
Motortoerental is een aftakking van het pulserende massa-signaal op de bobine
Motorvacuum sluiten we aan op het inlaatspruitstuk, hier zijn speciale (originele!) schroefnippels voor.
Op dit moment zitten alle sensors erin en moet ik de draden vanuit de motorruimte doortrekken naar het interieur- dit doen we morgen en ik probeer dan meteen foto's te maken en hier te posten.
Hoop dat er mensen zijn die hier wat aan hebben!
Groet, DenS.


![[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]](http://i264.photobucket.com/albums/ii178/Rayspictures_2007/Volvo%20miscelanous/fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg)