Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VDO tellers overb(L)ouwen
#1
Hallo allemaal, hier een beschrijving hoe tellers in of over te bouwen. foto's waren nog niet voorhanden op moment van schrijven maar volgen zsm.


Vandaag gestart met overbouwen van alle extra tellertjes die in mijn blauwe 240 zitten naar mijn nieuwe 240... Binnenkort foto's!

Deze klus is niet moeilijk, vergt alleen (zoals alles wat je netjes wilt doen) wat geduld en het juiste materiaal op voorraad.

Ik heb dus een blauwe 240 die voorzien was van een toerenteller, vacuummeter, oliedrukmeter, olietemperatuurmeter en buitenluchttemperatuurmeter.
Sindskort ook een witte 240 gekocht die de blauwe opvolgt, maar: die heeft de tellertjes niet!

Omdat ik nogal gehecht ben geraakt aan deze zenuwachtige instrumenten ( en de info die ze me geven! ) gaan we dit overbouwen.

De 240 is een aardige auto om dit bij te doen, want omdat de auto af-fabriek met weet ik veel wat voor opties allemaal te bestellen was (en de mijne al die opties dus niet heeft) zitter er in het schutbord heel veel doorvoermogelijkheden voor de draden en de vacuumslang, nodig om de tellers aan te sturen.
Zo kun je op een relatief eenvoudige wijze alle draden netjes doorvoeren!

Dit klusje begin ik met de km teller uitbouwen, gevolgd door de kunststof lijst waar de teller, radio of opbergvak en middelste ventilatieroosters op aansluiten.
Vervolgens gaan we naar de motorruimte.
De aansluitingen die we nodig hebben zijn:
- Vacuumslang vanaf het inlaatspruitstuk, bij het type meter wat ik hier heb (origineel Volvo/VDO) NA de gasklep
- Buitenluchttemperatuursensor
- Oliedruk (zit een speciale sensor ipv de oliedrukschakelaar)
- Olietemperatuur
- Bobine massa-aasluiting (-) (voor het toerental)
Voor het signaal van de oliedruk wordt bij dit type de originele oliedruk-signaaldraad van de sensor naar de teller gebruikt.

Er zijn dus 4 draden en 1 vacuumslang te trekken, want alle sensors sturen 1 signaal uit.

Gebruik voor elke sensor zijn eigen draadkleur, is wel zo makkelijk!
Verder gebruiken ze een massa en voedingsspanning, en zit er verlichting in.

De massa maak ik op de stalen dashboard-bevestiging achter de km-teller, de geschakelde plus tap ik af bij de zekeringkast (kan ook elders, bv radio)
Verlichting in de tellers krijgt de massa op dezelfde plek, plus signaal staat op 1 van de grijze draden van de kleine halfronde stekker die achterop de km-teller zit. Hier geldt wel: meten is weten! Mijn auto's zijn van 1986 en 1992, geen idee of de draadkleuren nog verschillen door de jaren heen!

De aansluitingen&plaatsen van de sensors op een rij:
Buitenluchttemp. hangt linksonder de voorbumper
Oliedruk vanaf de standaard drukschakelaar,tussen oliefilter en dynamo
Olietemperatuur in plaats van de gewone carterstop, 1 met sensor erin
Motortoerental is een aftakking van het pulserende massa-signaal op de bobine
Motorvacuum sluiten we aan op het inlaatspruitstuk, hier zijn speciale (originele!) schroefnippels voor.

Op dit moment zitten alle sensors erin en moet ik de draden vanuit de motorruimte doortrekken naar het interieur- dit doen we morgen en ik probeer dan meteen foto's te maken en hier te posten.

Hoop dat er mensen zijn die hier wat aan hebben!

Groet, DenS.
Antwoord
#2
Succes Dennis, gaat je zeker lukken. Een goede voorbereiding is het halve werk.
Kun je me vertellen welke waarde jou olietemperatuurmeter normaal aangeeft en hoe lang het duurt voordat deze normale waarde wordt bereikt?
Ik heb zelf sinds kort mijn olietemperatuur meter aangesloten, vandaar.
Alvast bedankt en succes!
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
#3
Normaalgesproken is de olietemperatuur volgens het metertje zo'n 75 graden na een kwartier rijden -hier blijft ie dan staan.

Bij warmere dagen rond de 30 graden buitentemperatuur kan ie oplopen tot 90 graden, en als ik lange tijd boven de 160km/h ga rijden begint het wel hoger op te lopen (tot 115) maar dan ga ik weer langzamer rijden omdat je de druk dan ook omlaag ziet komen (=gevolg van die hogere temperatuur).

Moet erbij zeggen: Dit was met mijn oude B230 motor met 7 ton op de teller en een tokkelende big-end (dus verloor altijd al wat oliedruk)....
Wat de meter in onze nieuwe 240 met B230F motor aan gaat geven weet ik nog niet, maar ik houdt je op de hoogte!

Groet,

DenS (is Dirk en Esther )
Antwoord
#4
https://picasaweb.google.com/11112435461...2663820658

Dashboard gedeeltelijk uit elkaar.
Antwoord
#5
Hmm, die foto's moeten toch handiger kunnen volgens mij maar goed.

Detailfoto's van het gedemonteerde dashboard:

https://picasaweb.google.com/11112435461...3997884914


En hier kun je de draaddoervoer zien waar dus de 4 signaaldraden en vacuumslang naar binnen komen door het schutbord, rechtsonder als je door de (voormalige) ventilatieopening kijkt:

https://picasaweb.google.com/11112435461...3537902242
Antwoord
#6
Nog meer:

https://picasaweb.google.com/11112435461...5047778098


En hier de oliedruksensor:
https://picasaweb.google.com/11112435461...6595823170

....En een detailfoto:
https://picasaweb.google.com/11112435461...3418223394

In de motorruimte kom je dan hier uit:
https://picasaweb.google.com/11112435461...8047972738

....detailfoto:
https://picasaweb.google.com/11112435461...0743405394

Het doorvoerrubber heb ik pas als 1 van de laatste stappen weer in het schutbord gedrukt, op deze manier kun je de lengte van de draden eenvoudig aanpassen op een mooi maatje voor in de kabelboom (ik heb het teveel aan draadlengte achter het dashboard opgerold bij elkaar liggen, plenty ruimte!)
Foto: https://picasaweb.google.com/11112435461...6264237058
Antwoord
#7
Zo.

Hoop dat er mensen zijn die hier iets aan hebben.
'T is geen moeilijke klus, maar kost wel wat tijd om netjes te doen.

Pas bij inbouwen naar de lampjes van de tellers gekeken trouwens, mooi dom: een aantal stuk en natuurlijk niet het type wat ik heb liggen!

Geluk bij een ongeluk: Nou kan ik mooi het vervangen van de lampjes (komen morgen) combineren met een aparte massadraad aanleggen voor de tellers en de lampjes van de tellers, want op dit moment veranderen de meetwaardes als je de verlichting aanzet!!!

Best humor, lampen aan en 't wordt buiten spontaan 5 graden warmer! ....Gaan we mee aan de slag!

Groet,

DenS.
Antwoord
#8
Ik kan de foto's niet zien......
Antwoord
#9
zet r meteen LED's in...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#10
Dank u!
Dirk en Esther ;-)
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)