Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vreemde startkuren...
Goedemorgen Volvisten,

Mijn 240dl van '91 heeft vreemde startproblemen. Bij een koude start slaat de motor gewoon aan, maar als ik dan gas geef begint de boel behoorlijk te sputteren. Ik ruik dan een sterke benzinelucht en de uitlaat spuugt een gore stinkende rookwolk uit. Na een paar keer gas geven is dat voorbij en loopt de motor, al is de stationairloop net niet mooi genoeg. Afslaan doet ie niet. Maar als ik de motor 20 seconden lang heb laten lopen en dan opnieuw start, slaat hij gelijk weer af. Dat probleem doet zich ook voor als ik na een lang stuk rijden de auto een uur laat staan. Gelijk afslaan na het starten. Of het nou -20 of +20 is, regent, sneeuwt of hoogzomer is, dat maakt niets uit. Als de motor eenmaal draait na wat spelen met het gaspedaal slaat ie niet meer af, ook niet tijdens het rijden. Ik merk ook geen horten, stoten of inhouden tijdens het rijden, en het verbruik op de snelweg lag rond de 1 op 12. Wel vind ik de motor iets soepeler reageren als hij koud is. De bougies zijn pikzwart en droog, dus ik denk dat de motor te rijk loopt. Ik kreeg eerst een code 1-2-1, dus lmm vervangen, maar geen resultaat. Er zit trouwens een grote scheur in de uitlaat voor de lambdasonde. Als die op temperatuur is begint de uitlaat te ploffen, dus ik neem aan dat de lambdasonde de boel door die scheur te veel verrijkt. Dat zou op zich de rijkloop al kunnen verklaren, maar nog niet het gedoe met de koude start. De computer gaf eerst ook een code 1-2-1.

Tot nu toe heb ik van alles gedaan, maar nog geen enkel resultaat:

- Luchtfilter vervangen
- Lmm vervangen, stekker schoongemaakt, code 1-2-1 blijft weg
- Bougies, kabels, bobine, verdeler en rotor vervangen
- Brandstofdrukregelaar vervangen (vacuumslangetje rook naar benzine)
- Brandstofpomprelais vervangen
- Zekeringenkast helemaal schoongemaakt, alle zekeringen vervangen en nieuwe keramiekzekeringen teruggeplaatst
- Benzinefilter vervangen
- Voorverwarmingsweerstand lambdasonde gemeten, is in orde
- Geen valse lucht, geen benzinelekkage gevonden
- Een volle of lege tank maakt niks uit

Het enige wat nu nog in me opkomt zijn lekkende injectoren of een lekkende koudestartklep. Maar ik ben er toch niet zeker van, omdat alle bougies droog en precies even zwart zijn, ook na het afslaan. Ik twijfel ook niet echt aan de brandstofpompen, omdat de auto gewoon rijdbaar is. In de tank hoor ik de ene gorgelen en aanzuigen, onder de auto hoor ik de ander licht zoemen.

Ik weet eigenlijk niet precies meer waar ik het moet zoeken. Alle tips zijn van harte welkom om dit nare gedoe voorgoed op te lossen zodat ik snel richting de apk kan Tongue

Gr. Sander
Antwoord
Gasklephuis al gereinigd?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Stekker van de ECU temp sensor loshalen en weer vastklikken (onder inlaat 3-4) en de uitlaat fiksen.

De lamda gaat pas meten en bijregelen als de motor warm is, daarvoor heeft het geen zin.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Gasklephuis is aan het to-dolijstje toegevoegd Wink
Nieuwe voorpijp is toevallig vandaag binnengekomen, binnenkort (als het weer eens droog is) ga ik daar mee aan de slag.
Antwoord
Het gasklephuis is weer schoon, zat helemaal dichtgeslibt met zwarte vette troep. Ook de stationaire klep gelijk even meegenomen. Bedankt voor de tip; het afslaan bij een warme start is nu helemaal weg en de motor loopt iets beter! Het gesputter bij de koude start is er helaas nog steeds... Het inlaatspruitstuk zag er vochtig uit en rook naar benzine, ik ga toch de koudestartsproeier maar eens aan een grondig onderzoek onderwerpen.
Antwoord
En nu dan toch de doorbraak! Uiteindelijk de temperatuurzender, de lambdasonde, de complete uitlaat, de inlaatpakking en een slang van de carterontluchting vervangen. Meteen ook heel de carterontluchting schoongemaakt en de O-ring van de peilstok vervangen. Het was een totaal gare inlaatpakking die voor het geplof zorgde en de temperatuurzender die iets te enthousiast werkte. Nu een totaal andere Volvo: geen rook en stank meer, goed vermogen, geen gesputter bij gasgeven en een mooie start.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)