Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rood of geel
Binnenkort ga ik andere schokbrekers monteren onder mijn 264 i.c.m. 40mm verlagingsveren. Nu zit ik alleen te twijfelen tussen KONI geel en rood. Ik heb trouwens wel een goedkoper adres gevonden voor de schokbrekershttp://www.edsclassic.nl/ zij geven 35%korting bij aanschaf van 4 schokbrekers dat komt dus neer op ongeveer ?400 voor geel en ?330 voor rood.
In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst
Antwoord
ik kan je nog geen advies geven maar ik heb de gele besteld en ook 40mm veren morgen zijn ze binnnen en dan nog een keer eronder zetten

maar wat zijn je eisen?
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
Ik wil niet meer zo dweilen over de weg en dat overhellen in de bochten wil ik ook van af. Maar op drempels in de binnenstad wil ik nog wel een beetje comfort over houden.
Antwoord
kunnen ook gewoon je veren zijn Big Grin
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
Hoi,

Ik heb er gele onderzitten en het is redelijk stug. Het hele verhaal is niet alleen afhankelijk van de schokdempers. De veren hebben een bepaalde "rate" (indrukking in centimeters per Nm). Kies je de rate hoger met een minder lange veer dan komt de auto lager op de weg te liggen, of even hoog, maar veert minder in. Dit veranderd het weggedrag al enorm. Verder zijn de banden van belang. Ik zie nog wel eens 14" wielen onder een 240 met 80 serie banden. Die zijn dus heel hoog. Dat betekent dat er een behoorlijk stuk verend gedeelte in de band zelf zit maar dat dwarskrachten op de band de auto ook laten slingeren. Vervolgens heb je nog overhellen wat je weer tegen kan gaan met een stabilisatorstang. Voor zit er standaard een stabi onder. Maar het kan zijn dat deze in de loop van de tijd wat flexibeler is geworden. Als je de stang niet meteen wilt vervangen voor een nieuwe (eventueel dikkere) dan kan je beginnen met de rubbers vervangen. Dat maakt vaak al een enorm verschil in het rollen van de auto. Achter zit er vaak geen stabilisatorstang onder. Dat zou je dan kunnen doen. Je hebt dan wel minder grip bij uitaccelereren van een bocht doordat het binnenwiel met minder kracht op het wegdek gedrukt wordt.

Koni rood is voor een normaal rijdende auto prima. De gele set is echt sportief. Behoorlijk hard. Maar.. Alle kleine ribbels worden heel mooi weggefilterd. Ik ben er echt helemaal weg van. Nog nooit zo'n goede schokdemper gevoeld. Geel is dus (erg) behoorlijk stug en sportief, maar geen storend geklapper.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Toffe tips - bedankt!

Iemand ervaring of ideeën over het verschil in comfort en degelijkheid tussen gele Koni's en Monroe schokkers?

Xit zwaar te overwegen de wielophanging rondom (schokkers incl veren) te vervangen en ben benieuwd naar tips en/ of ervaringen - iemand?

Overigens gaat 't om een Volvo 242DL uit 1975 - ben niet op zoek naar laag of stug, maar vervanging van oud (en versleten) en comfort. Is het handig om uit te zien naar zwaardere veren ivm m'n LPG-tank?

Alvast onwijs bedankt!
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
Bedankt voor alle reacties maar mijn studenten budget liet na aanschaf van de veren en revisie van het stuurhuis geen koni dempers meer toe.

Er zitten nu nieuwe originele dempers onder, dit i.c.m. 40mm verlaging achter en 55mm voor ziet er wel netjes uit.

Vorige week ook mijn nieuw gepoedercoate velgen gemonteerd. Zitten nu velgen onder van Fondmetal(lijken op polaris) 15inch met een ET-waarde van 10.

Voor banden heb ik op aanraden van skg-carstyling gekozen voor Michelin Pilot Premacy in de maat 205-60-15

De 264 rijd, remt en stuurt nu al een stuk strakker. Zodra mijn budget het toelaat gaan we aan de gang met rubbers van de ophanging en misschien wel een dikker stabilisator.
Antwoord
Leuk studenten budget heb je. Nieuwe originele dempers, nieuw gepoedercoate velgen en michelin Pilot Premacy in de maat 205-60-15 banden. Dat komt dan ongeveer op +- 500 euro? Wat voor studie financiering heb jij in vredesnaam??!! Big Grin
Antwoord
uhm, dempers waren €200,
veren speciaal laten maken bij dl-design €180,
velgen poedercoaten €14(kratje Grolsch),
banden €500,
Stuurhuis revisie €308
Materiaal voor naafdoppen €15(alu)

Gelukkig heb ik een goed bijbaantje als onderhouds monteur van slacht technische installatie's (http://www.nawi.nl).

Een goede vriend van m'n pa is wegenwacht monteur dus garagekosten heb ik ook nietSmile
Antwoord
Dan ben je wel een tijdje aan het sparen geweest zeker.. Wat een geld man! Heb je foto's van de auto?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Koni Geel en Bilstein beiden gebruiken onder een auto? DennisvdB 8 7.379 23 April 2011, 09:55
Laatste bericht: flip_21
  verlagings veren rondom koni geel voor en ride levelers achter? aRjen.T 4 3.181 22 September 2009, 21:01
Laatste bericht: abbabak
  Koni rood volvorider 19 11.888 17 July 2006, 13:47
Laatste bericht: TheSaint77

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)