Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
gerattel in een b18
hallo
ik heb in de 145 een b18 zitten
trekt als een beer
stationnair loopt als een zonnetje
niets aan de hand zou je zeggen,MAAR bij +-2500
komt er achter bij de motor aan de kant van het achterste nokkeas lager
een gerattel dat sterker word als de toeren oploopt
wie o wie doet een sugestie wat dat is?
gr Henk
dat klinkt naar mijn eigen ervaring versleten lagers... of lager.

heb ik ook gehad maar bleef uit stommigheid gewoon doorrijden en toen was het einde zoek... compleet gat in het blok geblazen drijfstang kwam gewoon naar buiten vliegen.

geratel betekent vaak niet veel goed..

als het bij 2500 toeren begint word het dan ook erger naarmate je richting de 4000 toeren gaat?
V142 BJ1968
L.B. Racing
Niet goed nee. Maar ik denk niet aan het nokkenaslager, dat doet bijna niks als ronddraaien met minimale belasting.

Eerder een drijfstanglager, dat krijgt goeie klapppen iedere keer. En die heb ik wel in versleten toestand aangetroffen. Vooral de eerste en de vierde lijkt het wel.
Je kan ermee doorrijden tot-ie continu ratelt, zelfs tot de zuiger tegen de kop knalt, maar dan is je krukas naar de Filistijnen. Misschien nu al.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Nokkenaslagers blijven heel lang goed, nog nooit gehoord dat die problemen gaven.
Een van de meest voorkomende problemen is inderdaad het uitlopen van de drijfstanglagers. Die willen nog wel eens slecht gesmeerd worden, op een gegeven moment is hij op en komt de drijfstang naar buiten zetten. De B18/B20 heeft drie kritieke slijtagepunten: de nokken van de nokkenas, het fiber distributietandwiel en de drijfstanglagers.

Edit: ^ dat dus. Wat een saamhorigheid hier zeg...
Wat je met versleten drijfstanglagers ook hebt is dat het oliedruklampje gaat knipperen als de olie warm wordt, in de bocht, bij stationair. Na een poosje snelweg. Omdat de ruimere speling teveel olie langs laat stromen.

Bleek een snel verergerend probleem, ik was na 100 km vanaf de eerste symptomen al jammerlijk door de witmetalen laag op de lagers heen. Ha'k nie gedacht. Gelukkig had ik dat laatste ritje besteed aan het ophalen van een prachtige B18.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Kan je er aan de onderkant niet bij om het lager te vervangen door de carterpan te verwijderen?
Ik heb ooit eens bij een BMW R60/6 motorfiets het big-end lager vervangen door beide cilinders te demonteren kon ik er zo bij, kan je wel beter bij natuurlijk.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
ja dat gebeurd inderdaad bij toenamen van het toeren word het erger
dat klopt bij toeneemend toeren word het erger
Marvin89 schreef:dat klinkt naar mijn eigen ervaring versleten lagers... of lager.

heb ik ook gehad maar bleef uit stommigheid gewoon doorrijden en toen was het einde zoek... compleet gat in het blok geblazen drijfstang kwam gewoon naar buiten vliegen.

geratel betekent vaak niet veel goed..

als het bij 2500 toeren begint word het dan ook erger naarmate je richting de 4000 toeren gaat?
Marc1970 schreef:Wat je met versleten drijfstanglagers ook hebt is dat het oliedruklampje gaat knipperen als de olie warm wordt, in de bocht, bij stationair. Na een poosje snelweg. Omdat de ruimere speling teveel olie langs laat stromen.

Bleek een snel verergerend probleem, ik was na 100 km vanaf de eerste symptomen al jammerlijk door de witmetalen laag op de lagers heen. Ha'k nie gedacht. Gelukkig had ik dat laatste ritje besteed aan het ophalen van een prachtige B18.

behalve als je sensor of je lampje kapot is dan kom je er pas te laat achter... "wat mijn geval was"
V142 BJ1968
L.B. Racing
Klinkt als een typisch gevalletje verrot blok. Ik zou hem lekker oprijden totdat de drijfstangen naar buiten komen.
Groeten, Boele

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)