Berichten: 161
Topics: 62
Lid sinds: Jan 2012
Ik heb een volvo 265 uit 1978 met een 2.7 motor. Er zit een tik in de motor. Kan iemand duiden waar deze tik vandaan komt en hoe ernstig dit is?
Ik heb een filmpje gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=0MRJ6T_JD9Q
Joost
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Je video is privà wordt er aangegeven op youtube.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 161
Topics: 62
Lid sinds: Jan 2012
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Heb je de klepspeling al gecheckt?
Berichten: 202
Topics: 10
Lid sinds: Aug 2009
Dit is een gekend probleem bij de 2.7 motoren, dit is het olie kanaal die verstopt is die naar de tuimelaar assen loopt waardoor de assen geen smering meer krijgen met het gevolg dat de assen inlopen en speling krijgen . kleppendeksels demonteren en kleppen regelen, dan de motor laten draaien zonder de kleppendeksels en dan zien of er overal olie van tussen de tuimelaar assen komt. Bij de latere 2.8 motoren hebben ze boring van de oliekanalen vergroot om dit probleem op te lossen.
Berichten: 161
Topics: 62
Lid sinds: Jan 2012
Dank.
-Is het noodzakelijk eerst de kleppen te stellen alvorens te kijken of er olie tussen de tuimelaars vandaan komt?
-Hoe herken ik een versleten nokkenas en tuimelaar?
Joost
Berichten: 28
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2008
Versleten nokkenas of tuimelaar merk je snel genoeg:
Wanner er slijtsporen opzitten (voelbare groeven) of wanneer je de klepspeling niet meer afgesteld krijgt...
Ook zou je de dikte van de as op kunnen meten.
kleppen stellen wanneer er getik te horen is, is zoiezo niet onverstandig! Dit is de enige manier om uit te sluiten dat de kleppen tikken!