Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Contactpunten verlopen.????
Ik heb een heel raar probleem met mijn 164 uit 1970.
Als ik de contactpunten heb gesteld, dan start en loopt hij direct als een zonnetje. Na 2 minuten gaat hij stotteren en slaat af. Dan moet ik de contactpunten weer stellen. Starten, lopen, 2 minuten, uit. Nog een keer...enz...enz.
Bobine vervangen, condensator vervangen, 2x de puntjes vervangen, rotor vervangen, kleppen gesteld, de hele verdeler eruit gehaald, gedemonteerd en weer gemonteerd. Geen speling, vacuumvervroeger werkt. Massakabel van de motor zit op zijn plek, schoon en vast.
Na verloop van tijd, 2 minuten ongeveer, staan de punten dicht en soms worden ze gloeiend heet. Zo heet, dat het nokje weggesmolten was.

Ik ben de hele dag bezig geweest, maar verder dan opnieuw stellen, en na 2 minuten uit, kom ik niet.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Antwoord
Is het schroefdraad voor het vastzetten van de punten in de grondplaat misschien dol?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Het probleem lijkt opgelost. Schroefdraad was trouwens als nieuw. Dat soort dingen had ik allemaal al nagekeken.
Oorzaak: De aarde draad tussen blok en carosserie, die ik pas nog gecontroleerd had, was door olielekkage danig vervuild. hierdoor werd het contact minder. Dit veroorzaakte dat de bobine zijn spanning niet kwijt kon. Hierdoor werden de punten zo warm dat de kunststof nokjes smolten. Daardoor gingen de punten dicht en leek het net of ze verlopen waren. Kostte een stuk of vier contactpuntjes en een condensator. Bovendien bleek dat ik de bobine een jaar geleden verkeerd om had gemonteerd. Dus + en - omgewisseld. Dat gaat kennelijk maanden goed. Nu was de bobine door de kortsluiting kapot en de splinternieuwe die ik had gemonteerd is ook hemelen. Gelukkig had ik nog een oude liggen, en daar loopt hij nu weer goed op.
Helemaal zeker ben ik er nog niet van. Dat moeten de komende dagen uitwijzen.
Wel een beetje ****** dat ik al 2 keer ergens geädviseerd heb om bij ontstekingsproblemen naar de aarding te kijken. En nu heb ik het zelf.
Nu blijkt maar weer dat je de aarde kabels helemaal los moet maken en goed schoonmaken. Kijken en voelen of ze vast zitten blijkt niet voldoende te zijn.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Antwoord
Ach je doet je naam eer aan, mooi dat het weer opgelost is.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)