Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: May 2010
Ongetwijfeld een simpel klusje voor de meeste forumbezoekers, maar voor mij de eerste keer. Mijn 240 met b21a motor lekt olie langs de kleppendekselpakking, dus die wil ik vervangen. Een kwestie van losdraaien, schoonmaken en dichtdraaien lijkt me. Maar moet dat dichtdraaien met een momentsleutel? En met welk moment? Ik kan het in mijn Haynes en op dit forum niet vinden, dus wie weet het?
Overigens moet ik nog even uitzoeken wat de oorzaak is. Wat zoeken op dit forum leert me dat de flame guard van de PCV verstopt kan zitten, dus daar ga ik eerst naar kijken...
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Zoals ik het doe: netjes vast zetten, dus de moeren om en om aandraaien net als een cilinderkop bijvoorbeeld, en vast is vast .... ik zou zeggen met een dop-schroevendraaier handvast en dan nog even een zetje met een rateltje ...
Het heeft niets te houden, moet alleen vloeistof dicht aansluiten ....
Of er een officiele manier voor is .. geen idee (vast wel, maar of iemand dat ook doet?)
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
15 March 2012, 21:05
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 March 2012, 21:13 door Marc1970.)
Niks is simpel in een motor, in de zin dat alles een volgorde en een norm heeft. De pakking moet de bocht om over de nokkenas, het helpt om hem flink te laten weken in motorolie. De moertjes draai ik met m'n vingers aan, kriskras verspreid, en dan nog wat (een zestiende draai) met de sleutel zodat ze er niet aftrillen. Gelijkmatig. Met een nieuwe pakking zou ik ze na een week een keer lossen en weer vastzetten.
20 Nm zegt Volvo, da's vergelijkbaar met een gebruikte bougie, deze waarde zal je op de meeste momentsleutels niet aantreffen zo weinig.
Kijk ook eens naar het halvemaanvormige rubber dopje achterin de cilinderkop. Of vervang het.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 77
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2008
Zoals Aernout het doet, doe ik het ook. Ik begin in het midden en ga om en om naar de buitenste. Eerst een heel klein beetje aandraaien en nog een keer of twee het rondje overnieuw maken en steeds vaster aan draaien. Maar inderdaad, vast is vast. Lekt de pakking rondom of op een bepaalde plek?. Als hij aan de achterkant lekt kan het halfronde rubbertje wat daar in het midden zit hard geworden zijn.
Berichten: 77
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2008
Haha, ik zie dat Marc me net voor is met het rubbertje aan de achterkant.
Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: May 2010
Bedankt voor de tips. De nieuwe pakking zit er al in. Leuk klusje. Ik heb even proefgedraaid en de olie leek netjes te blijven waar hij hoort. Nu op naar het volgende probleem, want na de eerste keer proefdraaien gaf de startmotor de geest. Dat gaat een nieuw topic opleveren...