Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervangen kleppendekselpakking
#1
Ongetwijfeld een simpel klusje voor de meeste forumbezoekers, maar voor mij de eerste keer. Mijn 240 met b21a motor lekt olie langs de kleppendekselpakking, dus die wil ik vervangen. Een kwestie van losdraaien, schoonmaken en dichtdraaien lijkt me. Maar moet dat dichtdraaien met een momentsleutel? En met welk moment? Ik kan het in mijn Haynes en op dit forum niet vinden, dus wie weet het?

Overigens moet ik nog even uitzoeken wat de oorzaak is. Wat zoeken op dit forum leert me dat de flame guard van de PCV verstopt kan zitten, dus daar ga ik eerst naar kijken...
Antwoord
#2
Zoals ik het doe: netjes vast zetten, dus de moeren om en om aandraaien net als een cilinderkop bijvoorbeeld, en vast is vast .... ik zou zeggen met een dop-schroevendraaier handvast en dan nog even een zetje met een rateltje ...
Het heeft niets te houden, moet alleen vloeistof dicht aansluiten ....

Of er een officiele manier voor is .. geen idee (vast wel, maar of iemand dat ook doet?)
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#3
Niks is simpel in een motor, in de zin dat alles een volgorde en een norm heeft. De pakking moet de bocht om over de nokkenas, het helpt om hem flink te laten weken in motorolie. De moertjes draai ik met m'n vingers aan, kriskras verspreid, en dan nog wat (een zestiende draai) met de sleutel zodat ze er niet aftrillen. Gelijkmatig. Met een nieuwe pakking zou ik ze na een week een keer lossen en weer vastzetten.
20 Nm zegt Volvo, da's vergelijkbaar met een gebruikte bougie, deze waarde zal je op de meeste momentsleutels niet aantreffen zo weinig.

Kijk ook eens naar het halvemaanvormige rubber dopje achterin de cilinderkop. Of vervang het.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Zoals Aernout het doet, doe ik het ook. Ik begin in het midden en ga om en om naar de buitenste. Eerst een heel klein beetje aandraaien en nog een keer of twee het rondje overnieuw maken en steeds vaster aan draaien. Maar inderdaad, vast is vast. Lekt de pakking rondom of op een bepaalde plek?. Als hij aan de achterkant lekt kan het halfronde rubbertje wat daar in het midden zit hard geworden zijn.
Ook voor mij geldt de Volvo-slogan: Volvo voor het leven.
Antwoord
#5
Haha, ik zie dat Marc me net voor is met het rubbertje aan de achterkant.
Ook voor mij geldt de Volvo-slogan: Volvo voor het leven.
Antwoord
#6
Bedankt voor de tips. De nieuwe pakking zit er al in. Leuk klusje. Ik heb even proefgedraaid en de olie leek netjes te blijven waar hij hoort. Nu op naar het volgende probleem, want na de eerste keer proefdraaien gaf de startmotor de geest. Dat gaat een nieuw topic opleveren...
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 17.515 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  tussendemper vervangen adrianus240 2 2.052 25 July 2021, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.421 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  940 B230FB waterpomp lekt na vervangen lonnebol 9 5.985 23 January 2021, 18:43
Laatste bericht: Volvo240
Photo distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f superD 9 4.963 25 November 2020, 14:10
Laatste bericht: superD
  Uitlaat Volvo 240 vervangen stoffel 12 11.370 2 July 2018, 20:05
Laatste bericht: Marc1970
  Vervangen van B200F door B230F. polestar-volvo 4 5.202 5 April 2018, 20:38
Laatste bericht: RM
  240 Slechte koude start na vervangen LMM henri84 25 20.114 17 February 2018, 16:36
Laatste bericht: henri84
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 11.160 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Motorsteun last minute laten vervangen? ja/nee Arjen van Hattem 10 11.401 20 July 2017, 18:29
Laatste bericht: PdeBruijne

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: