Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
19 February 2012, 02:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 February 2012, 13:28 door henqui.)
waar zit die?
De mijne heeft het begeven...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Zit in het kachelhuis op de ventilatormotor. Hoe merk je het trouwens dat specifiek dat ding het heeft begeven?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Waarschijnlijk doordat de ventilator net zoals bij mij het alleen in de hoogste stand werkt.
Ik heb geen zin om het hele dashboard af te breken om die weerstand te vervangen en heb dit gekocht:
http://www.ebay.com/itm/New-12V-40V-10A-...2a198d9320
Vanwege de kou nog niet ingebouwd maar wel even "los" getest. Werkt prma.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
inderdaad, hij doet het alleen in de hoogste stand.
Dus dat wordt uitbouwen, begrijp ik ... of Kwekkels tip!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Traploos regelbaar! Ik zou het wel weten.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Even nog een opmerking: ik heb de regelaar getest met een losse koelventilator voor de motorkoeling. Deze heeft in principe een aanzienlijk grotere motor dan degene in de interieur ventilatie en werkte perfect dus verwacht ik geen problemen.
Het moet echt eerst een paar graadjes warmer zijn wanneer ik het ga inbouwen. Het is niet helemaal plug and play, b.v. de massa verbinding van de ventilatormotor moet los en als ik het goed heb zit deze aan de linkerzijde van de kachelunit.
Met alle plezier wil ik foto's van de inbouw maken.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
Nog nooit een 240 kachel uitgebouwd, daarvoor zou ik het wel willen doen.
Maar zo'n traploze schakelaar op je dashboard is best geinig inderdaad.
Zou het originele knopje erop passen?
Heb je dat al geprobeerd Kwekkel?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
Kwekkel schreef:Met alle plezier wil ik foto's van de inbouw maken.
Zou interessant zijn!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
henqui schreef:Nog nooit een 240 kachel uitgebouwd...
Je moet van onderaf veel uitbouwen en het kachelhuis zelf is een naar plastic ding. Heb het nu twee keer gedaan (ja, ook bij de Diplomaat). Vooral vanwege de lastige houding die je moet aannemen vind ik het geen leuk sleutelklusje maar het is bepaald niet moeilijk.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
11 March 2012, 22:19
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 March 2012, 06:32 door Kwekkel.)
Vorige week heeft de lente genadeloos toegeslagen met als gevolg wat aangenamere temperaturen.
Ik heb het printje ingebouwd en het werkt perfect. Helaas heb ik geen foto's. De kamera was op reis met iemand anders maar het inbouwen is eigenlijk vrij simpel.
Helaas: het printje past niet op de plaats van de standenschakelaar en ook de as van de regelaar is te kort. Oplossing: koop een losse potmeter van 10kohm Linear met een 6mm as.
Zaag de as af op de juiste lengte en slijp er een platte kant aan zodat de originele knop er op past. Soldeer de potmeter van het printje en sluit de nieuwe potmeter aan met 3 draden van zo'n 30cm er voor in de plaats.
Hier een stap voor stap beschrijving:
1 verwijder bekleding onder het dashboard en de zijpanelen van de middenkonsole evt. ook het handschoenen vakje.
2 de kachelmotor is origineel met 1 zijde aan het chassis aangesloten Deze draad moet los. Dit is een zwarte draad die van boven uit het kachelhuis komt en is aangesloten op de metalen houder van de kachelkraan. Maak deze draad los en breng deze naar de rechterzijde van de middenconsole.
3 Bekijk de standenschakelaar aan de achterzijde. Er zitten 4 draden op. 1 voor 12v voeding, 3 gaan naar het kachelhuis. De rode draad is degene die we nodig hebben. De andere 2 kunnen los blijven.
4 Het printje heeft 4 aansluitingen: +12v, massa, M+ ,M-
5 Verwijder de standenschakelaar en neem de draden los.
6 Sluit de 12v voeding aan op +12v op het printje, monteer een nieuwe massa draad en sluit deze aan op de massa aansluiting op het printje
7 Sluit de rode draad van de motor aan op m+ en de zwarte op m- op het printje
8 Controleer alles nog eens 3 keer. Zet het kontakt aan en kijk of het werkt.
9 Bouw/stop het printje in een kunstof doosje of iets dergelijks. Zorg dat alles zowel electrisch en mechanisch stevig op zijn plek zit.
Note:
-Er kan, afhankelijk van de stand, een zacht zoemend geluid uit de kachelmotor komen. Het printje is een z.g.n. PWM(Pulse Width Modulator) regelaar. Dit is normaal en is een eigenschap van dit type regelaar. Ik probeer dit nog te verbeteren.
-Er geen hout meer klopt van de knop ten opzichte van de oorspronkelijke 3 standen. De draaihoek van de potmeter is zo'n 320 graden.
Disclaimer: ik aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade in welke vorm dan ook ontstaan door het uitvoeren van de werkzaamheden in de tekst zoals hier boven beschreven of door fouten in het printje.
Je wijzigt een bestaand electrisch cirquit en je bent zelf verantwoordelijk hiervoor.(misschien wat overdreven maar toch.... er zal maar eens een dashboard uitfikken of erger.)
Succes!
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden