Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Last van de kou?
#1
Hallo,

Normaal als ik in de auto stap, een 745 van 1986 met een B200E (met K-jetronic), en hem op contact zet, gaan alle controle lampjes op het dashboard (oliedruk, laadstroom, e.d.) gelijk branden. En dan kan je gewoon starten en rijden. Niks aan de hand.

Nu, sinds we aardige vorst hebben, duurt het wel tot een minuut voordat die lampjes gaan branden. De sleutel doordraaien en starten heeft geen zin, want dan slaat hij niet aan. Als je rustig afwacht tot de lampjes branden en dan start, slaat hij in een paar omwentelingen aan en loopt ie gelijk goed. Daarna is alles ook gewoon goed, niks geen problemen of zo.

Dit is onze eerste winter met deze auto en ik vraag mij dus af of dit normaal is bij Volvo's? Of heb ik een probleem? En zo ja wat kan het zijn? Iemand hier ervaring mee?

Groet, Volvo dude
I'm not saying we should kill all the stupid people in the world, I'm just saying we should remove the warning labels from everything and let the f@#king problem take care of itself.

745 '86 B200E DD, 945 '96 2,3IC Parts car, Chevy Suburban '75 V8 350cui project car, Suzuki TL1000S '97, Suzuki GSX-R 750 '86, Suzuki GT500 '77
Antwoord
#2
Dit is niet normaal bij volvo (denk ook niet bij andere merken), misschien dat het contactslot het probleem veroorzaakt?
Als ik onze 244 op contact zet, branden de lampjes direct.
Antwoord
#3
Ja, toen het nog niet vroor bij die van mij ook. Ook als ik hem een paar keer achter elkaar van- en op contact draai geen verschil. Je moet gewoon een tijdje wachten. En als de lampjes eenmaal branden is er ook geen storing meer.
Ik heb het ook nog nooit eerder meegemaakt of van gehoord. Ben dan ook benieuwd of het weer over gaat als het weer wat warmer wordt...
I'm not saying we should kill all the stupid people in the world, I'm just saying we should remove the warning labels from everything and let the f@#king problem take care of itself.

745 '86 B200E DD, 945 '96 2,3IC Parts car, Chevy Suburban '75 V8 350cui project car, Suzuki TL1000S '97, Suzuki GSX-R 750 '86, Suzuki GT500 '77
Antwoord
#4
Ik bedoel in m'n antwoord ook dat de lampjes direct branden bij strenge vorst.
Wat dit dan voor vreemde storing is, zou ik dan ook niet weten.
Antwoord
#5
Ja, dat snap ik. En eigenlijk kan ik het ook geen storing noemen want alles doet het wel gewoon. Vanochtend half 8 was het hier ongeveer -15 en nadat de auto het hele weekend stil had gestaan was het na een minuut wachten starten en lopen. Zonder horten of stoten, niets aan het handje.
En ik ben al lang blij dat ie het iedere ochtend wel gewoon doet. Als het weer wat warmer wordt zal ik eens proberen of ik het contactslot kan doormeten of zo.
Ik zou anders ook niet weten waar ik moet beginnen met zoeken...
I'm not saying we should kill all the stupid people in the world, I'm just saying we should remove the warning labels from everything and let the f@#king problem take care of itself.

745 '86 B200E DD, 945 '96 2,3IC Parts car, Chevy Suburban '75 V8 350cui project car, Suzuki TL1000S '97, Suzuki GSX-R 750 '86, Suzuki GT500 '77
Antwoord
#6
het komt mij over als een stukje electronica dat vanwege ouderdom nu temperatuurafhankelijk reageert en een snelle 1e diagnose in de weg staat zodat je even moet wachten om te kunnen starten. Anders is het een weerstand die door de afgenomen temperatuur is ontstaan door krimp.

Als je voor het eerst de sleutel omdraait, hoor je dan iets "zoemen" alsof ergens geen goede overdracht plaatsvindt? Steek ook ens je hoofd onder de kap terwijl een ander hem op contact zet..

Alle connectors ens nalopen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#7
Ik zit iedere keer bij het starten aandachtig te luisteren of ik iets hoor, maat tot nu toe niks, het is muisstil tijdens het wachten op... Tis ook iedere keer wel weer spannend; zal ie het wel doen? En iedere keer start ie weer...
Dat van die electronica met ouderdoms-verschijnselen kan ik wel in komen. Maar op een motor met K-jet zit niet zoveel electronica, of het moet van de ontsteking zijn, moet ik daar gaan zoeken?
Wat ik wel weet is dat de vacuum-slangetjes op de motor niet zo best meer zijn. Deze staan op m'n "to do" lijstje, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Ik kan me voorstellen dat ie daardoor slecht zou starten, maar dat is ook niet zo, hij start juist als een nieuwe. En het verbruik is er ook niet naar; afgelopen zomer 1 op 11, toen het wat kouder werd 1 op 10 en nu met de vorst 1 op 9. En dan zijn het ca. 90% B-wegen en de rest is op de snelweg.

Alle tips zijn welkom...
I'm not saying we should kill all the stupid people in the world, I'm just saying we should remove the warning labels from everything and let the f@#king problem take care of itself.

745 '86 B200E DD, 945 '96 2,3IC Parts car, Chevy Suburban '75 V8 350cui project car, Suzuki TL1000S '97, Suzuki GSX-R 750 '86, Suzuki GT500 '77
Antwoord
#8
hij slaat goed aan, dus ontsteking is wdb in orde, zaken waaraan je twijfelt altijd vervangen, nee het moet ergens in het traject zijn dat nog vóór het daadwerkelijke starten wordt aangesproken..

dus wat loopt de auto allemaal na bij contact, en wat zijn daarvan "zwakke" componenten.. kent het systeem veiligheden die pas vrijgeven zodra dat deel gereed bevonden wordt..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
Daar moet ik nog even "induiken". Zo goed ken ik de Volvo en de K-jet nog niet. Ik zal internet nog maar wat afspeuren om te zien of ik nog wat bruikbare info kan vinden. En de vraagbaak nog eens nakijken. De auto staat buiten en ik heb op het moment ook geen sleutelruimte, dus dat wordt 'm ook niet echt. Zolang ie het nog doet is de nood ook nog niet zo groot gelukkig.
Intussen zijn alle tips nog steeds welkom en als ik erachter kom wat het is zal ik het hier melden...
I'm not saying we should kill all the stupid people in the world, I'm just saying we should remove the warning labels from everything and let the f@#king problem take care of itself.

745 '86 B200E DD, 945 '96 2,3IC Parts car, Chevy Suburban '75 V8 350cui project car, Suzuki TL1000S '97, Suzuki GSX-R 750 '86, Suzuki GT500 '77
Antwoord
#10
Das ook toevallig, ik heb net een 745 door de apk heen gelast voor iemand en die had het zelfde euvel.
Ook een 86er maar met een B230k erin.
Afhankelijk van de koude moet je soms een min wachten tot de dash lampjes aangaan en daarna direct aanslaan.
Misschien een voor verwarming ergens?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)