Topics: 39
Edwin heeft ooit geschreven welke onderdelen je allemaal nodig hebt om een ontsteking met puntjes te vervangen door een nieuwer type.
Dit topic kan ik niet meer vinden.
De vraag: welke onderdelen heb ik allemaal nodig om de puntjesontsteking van mijn B21 te vervangen?
Topics: 16
Ik neem aan dat een ontsteking van een b230k van omstreeks '87 er wel in past, ik denk dat je dan aan de volgende onderdelen genoeg hebt:
ontsteking
onstekingskastje (normaal achter L koplamp)
bobine (weet niet zeker of die anders is)
kabelboompje
(los stukje kabelboom met stekker voor aan de: onsteking, bobine, onstekingskastje, massaoogje en een stekker met een blauw draad voor de plus en een rood/witte voor de toerenteller).
Topics: 163
goed bezig
Ik vond deze nog:
http://volvolvo.nl/archive/index.php/t-3155.html?
Rob schreef:Voor wat je vraag betreft: deze sluit naadloos aan bij dit topic Topic: Elektronische ontsteking IPV contactpunt , dus had hij beter daar gepost kunnen worden, maar soit.
Zat opties om je ontsteking te vervangen / upgraden.
Maar welke is de beste?
In principe kun je 3 klassen onderscheiden.
Je hebt de basis electronische ontstekingen als de velleman kit, die gebruik blijft maken van de contactpuntjes en centrifugaalvervroeging.
Dan heb je de pertronix die de contactpuntjes overbodig maakt, maar wel de centrifugaalvervroeging behoudt.
En dan heb je de 123, waarbij
edwin schreef:Nog over die ontstekingswap:
Ik heb dat ook gedaan bij mijn B23A.
Deze had nog "punten"en daar wilde ik vanaf.
Op de sloop op zoek gegaan naar een 240 met een B230A.
Deze zijn uitgevoerd met de TZ28H ontsteking van Bosch.
Dit is gewoon een simpele transistor ontsteking zonder een moeilijke computer oid.
Wat heb je nodig:
-complete verdeler
-draadboompje vanaf de verdeler naar stuureenheid.
-stuureenheid (zit bij het linker binnenscherm)http://rador.en.ec21.com/product_detail...._605581530
-bobine (hoort bij de set )
Montage is eitje .Oude toren eruit ,nieuwe erin .Plek zoeken voor de stuureenheid .
Bobine wisselen ,draadboom met stekkers aansluiten en starten .
Na montage bij mij werd het een hele andere auto.Goed startgedrag en hele mooie stationairloop.
En 't belangrijkste:
Nooit punten en ontsteking meer stellen.
Robbert, thanks. Dat zocht ik. In principe heb ik al een hoop.
B230K ontsteking (zal hetzelfde zijn als die B230A, stuureinheid ook wel, bobine ook wel, alleen ff bedrading fixen.
Vrijdag eerst eens naar de APK.
Topics: 176
Link in de qoute van dop was dood.
Deze doet het wel
[h=1]Onderwerp:
Elektronische ontsteking IPV contactpunt[/h]