18 October 2011, 23:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 October 2011, 11:21 door Dopski.)
Probleem:Pluim (blauwe) rook uit je uitlaat zodra je bij wat hogere toeren je gas loslaat. Dit wordt veroorzaakt doordat je op dat moment geen druk maar eigenlijk een vacuum hebt in de cilinders, hierdoor wordt de olie via de klepsteelen naar de verbrandingsruimte gezogen en ontstaat de rook. Klepsteelrubbers zouden dit moeten voorkomen.
Remedie:
Rubbertjes vervangen
Bestaande www-info:
Op het internet is er veel (al dan niet tegenstrijdige) info over het vervangen van klepsteelrubbers te vinden. Hoe meer je leest hoe meer :verward: . De een zegt dat het erg ingewikkeld is en je beter je hele kop van het blok af kan halen omdat dat beter en veiliger werkt. De ander meent gehoord te hebben dat je een compressor nodig hebt om zo de cilider op druk te zetten en zo de kleppen gesloten blijven. Weer een ander zegt dat je speciaal gereedschap nodig hebt. Klopt als een bus allemaal, maar je kan het ook gewoon zelf proberen. Met wat McGuyver skills lukt het.
Volvolvoversie
Omdat het klusje er binnenkort aan zit te komen ben ik de schuur in gedoken met dit topic (niet gezien dat er inmiddels gereageerd was) in het achterhoofd: http://v44.nl/forum/viewtopic.php?f=137&...d3bb22b97d
Omdat bij een B20 alles zo makkelijk toegankelijk is en je in de basis eigenlijk alleen maar een veer hoeft in te drukken. Heb ik gekeken hoe je met standaard spul een hefboom kan "maken" zonder speciaal gereedsschap.
Benodigdheden:
- bougiesleutel
- 1/2"-sleutel of ratel
- kruiskopschoevendraaier
- platte schoevendraaier
- flinke maar zo plat mogelijke steeksleutel, 19 bijvoorbeeld
- touwtje
- 2x tangetje
- poetslap
En dan:
Remedie:
Rubbertjes vervangen
Bestaande www-info:
Op het internet is er veel (al dan niet tegenstrijdige) info over het vervangen van klepsteelrubbers te vinden. Hoe meer je leest hoe meer :verward: . De een zegt dat het erg ingewikkeld is en je beter je hele kop van het blok af kan halen omdat dat beter en veiliger werkt. De ander meent gehoord te hebben dat je een compressor nodig hebt om zo de cilider op druk te zetten en zo de kleppen gesloten blijven. Weer een ander zegt dat je speciaal gereedschap nodig hebt. Klopt als een bus allemaal, maar je kan het ook gewoon zelf proberen. Met wat McGuyver skills lukt het.
Volvolvoversie
Omdat het klusje er binnenkort aan zit te komen ben ik de schuur in gedoken met dit topic (niet gezien dat er inmiddels gereageerd was) in het achterhoofd: http://v44.nl/forum/viewtopic.php?f=137&...d3bb22b97d
Omdat bij een B20 alles zo makkelijk toegankelijk is en je in de basis eigenlijk alleen maar een veer hoeft in te drukken. Heb ik gekeken hoe je met standaard spul een hefboom kan "maken" zonder speciaal gereedsschap.
Benodigdheden:
- bougiesleutel
- 1/2"-sleutel of ratel
- kruiskopschoevendraaier
- platte schoevendraaier
- flinke maar zo plat mogelijke steeksleutel, 19 bijvoorbeeld
- touwtje
- 2x tangetje
- poetslap
En dan:
- Haal je bougies eruit en haal je kleppendeksel eraf.
.
- Zet een van de cilinders op het hoogste punt (BDP) door aan de krukas te draaien. Het BDP is te herkennen aan de kleppen die op dat moment op tuimelen staan (tuimelaars maken een tegengestelde beweging).
.
- Prop een flexibel touwtje door het bougiegat de betreffende cilinder in, met een punttangetje of stomp voorwerp gaat dat fijn. Het uiteinde laat je uit de motor steken uiteraard :faint2: .
.
- Haal de tuimelaaras van het blok af. Ik heb hiervoor eerst de klepspeling-stelschroeven losgemaakt zodat er geen spanning meer op staat. Misschien overbodig?
.
- Haal ÃÃn borgringetje van de as af en schuif de veren en tuimelaars van de as af (even sorteren).
.
- Zet de kale tuimelaaras weer op het blok.
.
- De grote steeksleutel kan je nu gebruiken om de veer in te drukken van de cilinder met het touwtje erin. Als het goed is druk je de veer met de bovenste ring naar beneden, de klep zelf (het midden) en het kopere randje wat je zit moet omhoog blijven. Daar zit het touwtje namelijk onder.
.
- Als je de veer ca. 1,5 cm omlaag hebt gedrukt, kun je met je andere hand de "koperen" spietjes verwijderen. Vervolgens kan je de veer en je gereedschap weghalen.
.
- Nu kan je de klep in z'n geleider goed zien zitten, afgedekt met het klepsteelrubbertje. Het rubbertje kun je nu omhoogtrekken.
.
- Nieuw rubbertje erop en alle kleppen afgaan. Als cilinder 1 omhoog is, is 4 ook omhoog. Als 2 omhoog is, is 3 ook omhoog en vice versa. Vergeet het touwtje niet in de cilinder te stoppen waaraan je wilt werken.
nullifie schreef:Nog een opmerking over het monteren van de klepsteelrubbers: als het goed is zit er bij het nieuwe setje klepsteelrubbers een plastic hoedje dat over de klepsteel geschoven wordt voordat de nieuwe klepsteelrubber erop geschoven wordt zodat de nieuwe klepsteelrubber niet meteen schade oploopt aan de scherpe kanten van de spiebanen van de klepsteel.
Boele schreef:Dat ligt er maar net aan of je een koppakkingset koopt, of losse klepsteelrubbers. Bij mijn koppakkingset van Ebay zaten deze er niet bij. Gewoon voorzichtig monteren. Ik heb de veertjes er even afgehaald, rubbers gemonteerd, toen de veertjes er weer op gedaan.
Of een tape-je er omheen?
.
- "assembly is the reverse of disassembly", wel de kleppen stellen als je daar bent.