Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Flash Lube en Loodvervanger
#1
Kan ik in plaats van de benodigde Flash Lube vloeistof ook loodvervanger in de flacon doen. Of is dat vragen om moeilijkheden.

Waarom? Flash Lube vlst is op, 't is hartstikke duur en 't is nog maar de vraag of t enig effect heeft EN ik heb nog wel wat loodvervanger die ik toch niet gebruik. Het is wel bijna 2 jaar oud.
245 DL 1983
Antwoord
#2
Alle loodvervangers en Flash lube werken met dezelfde zouten in lampolie opgelost, kalium dacht ik. Alleen hebben loodvervangers er veel meer van, en het doseerts wat lastiger. Zodat deze zouten binnen de kortste keren als dikke kleikorst op de bougies eindigen.

Ouderdom doet er niet toe lijkt me.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Maw beide verslinden de bougies, de een wat sneller dan de ander. Niet gebruiken dus.

Flash Lube is alleen een verkooppraatje? En hoe zit dat dan met loodvervanger toevoegen aan de ongelode benzine?
245 DL 1983
Antwoord
#4
Tweetakt-olie, die kan je er ook in doen. Dat is haast hetzelfde als de vloeistof van Flashlube. Smile En het verbrandt ook volledig.

Echter: als je je flashlube goed afstelt doe je er 4000km mee (met het potje van 400ml gevuld). Dus zo'n aanslag op je portemonnee is het ook weer niet. Wink En ik weet niet wat ik erger zou vinden: ingeslagen klepzittingen of ietsjes vaker je bougies vervangen... Tongue
Antwoord
#5
Als je het netjes doseert etc zullen de bougies wel wat langer schoon blijven, en als je ze af en toe afbikt zullen ze een normale levensduur wel gaan halen.
Ik heb zelf geen goeie ervaring met loodvervanger uit een flesje. Misschien weegt het wel op tegen inslaande kleppen, dat is de overweging natuurlijk.

Motoren die in de goeie ouwe tijd nog volop op lood gereden hebben, hebben schijnbaar een aardige voorraad lood in de klepzetels en klepranden opgebouwd. Nu had Volvo al vrij vroeg 'loodvrije' klepzetels, voor de Californische emissie-eisen.
Als je auto uit ons loden tijdperk op benzine rijdt, zou ik het daarbij laten. Voor LPG in een auto uit het loden tijdperk is het misschien de moeite waard.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Zoek op 'veiligheidsblad' Wynn, Flashlube etc, dan kom je wat recepten voor loodvervanger tegen. Flashlube heeft 2,5-5% kaliumcarboxylaat, de Wynns 10-20%.
Op zich net de moeite om Wynns 4x te verdunnen en als Valvesaver te gebruiken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
@ Marc: verdunnen met ........? en wat bedoel je met veiligheidsblad?

@ Bart Willem: ff gegoogled en klopt wel wat je zegt mbt de prijs (tussen 20 en 30 euro per liter afhankelijk van de hoeveelheid in 1x bv: http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vla...leppen.htm), ik heb de prijs in mijn hoofd van waar ik vaker kom: 25 euro halve liter.
245 DL 1983
Antwoord
#8
Verdunnen met lampolie/kerosine of wasbenzine, wat het best op de "vettigheid" van de originele vloeistof lijkt. Veiligheidsbladen zijn wettelijk verplicht voor chemicaliën, en bevatten o.a. de ingredienten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Bij dat flashlube-potje zit een regelaar die je af kan stellen, als je die strakker afstelt zodat er 4x minder druppels doorheen komen kan je die Wynn's loodvervanger er onverdund in gooien. Smile

Als je een grote flacon van Flashlube pakt valt de prijs op zich ook wel mee. Smile
Antwoord
#10
Dank voor jullie reacties.......zo zijn er dus meer mogelijkheden dan alleen origineel Flashlube...........zal eens kijken wat ik in het potje doe. Heb toch een ongefundeerd gevoel dat iets doen beter is dan niets en dan maar de bougies vaker controleren en ev. eerder vervangen.
245 DL 1983
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)