Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
to sper or not to sper...
#1
Deze achteras is volgens zeggen een "93-er, er moet ergens een plaatje zitten, maar da's ws verdwenen, er ontbreekt 1 boutje van het deksel, daar zal ie ws onder gezeten hebben.. vervelende is dat daarop ook de verhouding staat.. zijn daar ook nog andere inwendige merktekens voor..?

onder het deksel kom ik dit tegen....

[Afbeelding: 2701968300102125362S600x600Q85.jpg]

[Afbeelding: 2539120230102125362S600x600Q85.jpg]

..en dit is de jas...

[Afbeelding: 2868428620102125362S600x600Q85.jpg]

[Afbeelding: 2004166920102125362S600x600Q85.jpg]

[Afbeelding: 2346400500102125362S600x600Q85.jpg]

..herkenbaar...??!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#2
Jullie zitten ook op TB toch, kom er de laatste tijd ook wat vaker en vond dit wel interessant.
Dit al een keertje gezien?

Ook geen stickertje richting een van de uiteinden gezien? Daar zou de ratio op moeten staan.
Zou je ook moeten kunnen uitrekenen in uiterste geval. 10x draaien aan ingaand = y aantal omwentelingen etc.
Antwoord
#3
Op de asbuis zit (onder de tectyl) vaak een stickertje met de overbrenging en fabrieksnummer.
Voorzichtig met wat wasbenzine je asbuis (linker) wat oppoetsen en goed kijken of er een plaatje tevoorschijn komt.
Als je thinner o.i.d. gebruikt gaat met de tectyl ook de bedrukking verloren....

Maarre......waarom niet even je tanden tellen en kroon delen door pignon??
Op het labeltje zal eerder gestaan hebben dat je speciale olie moet gebruiken i.v.m. je sperplaten.

EDIT; sorry, stickertje is reeds aangehaald :-)
Antwoord
#4
DopdeDouwer schreef:Jullie zitten ook op TB toch, kom er de laatste tijd ook wat vaker en vond dit wel interessant.
Dit al een keertje gezien?

Ook geen stickertje richting een van de uiteinden gezien? Daar zou de ratio op moeten staan.
Zou je ook moeten kunnen uitrekenen in uiterste geval. 10x draaien aan ingaand = y aantal omwentelingen etc.
t@nks Bob ende Diesel.. daar zal het wel op uitkomen ws.. rekenen is niet m'n sterkste kant vrees ik.. laat staan formules.. dan had ik wel tovenaar geworden.. (Tita..)

stickertje, nog niet gevonden, dwz, ik kwam een snippertje papier tegen, hebbie ook weinig meer aan.. nogmaals voorzichtig ontvetten en verder speuren..

tanden tellen kan ook idd, zolang iemand dan kan vertellen wat ik met de getallen doe..

maarruh, het inwendige verhaal.. ik zie een grote ring met een hoop boutjes rondom zitten.. dat ken ik niet echt..

op de plaatjes van TB's afgaand is het dat niet, maar zou wel een late as moeten zijn, en dat zou dan weer wel zo'n exemplaar moeten zijn.. gekkehuis..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
De linkerasbuis, ri. het wiel. De ring met vierkante gaten is de pulsgever voor de snelheidsmeter.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Marc1970 schreef:De linkerasbuis, ri. het wiel. De ring met vierkante gaten is de pulsgever voor de snelheidsmeter.
ja ntl. , daar gokte ik al op als zijnde niet bekend.. jammer.. en de ring tegen het grote tandwiel..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#7
De houder van het kroonwiel heeft een extraatje wat ik zo gauw niet kan vinden. Een sper ziet er toch anders uit, zoals dit hier: http://www.4x4wire.com/jeep/tech/axle/yj...0480_2.jpg

Ah, een 'lock plate' voor de kroonwielbouten zal het zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Ik denk dat die ring tegen het grote tandwiel een soort spatplaat is om oliestuwing of zo te voorkomen richting de linkerzijde.

Wat de getallen betreft; stel je grote tandwiel heeft 43 tanden en je pignon 11 dan deel je 45 door 12 = 3.75 - en je hebt je ratio 1 op 3,75 dus.

EDIT;

ben een tijdje geleden ook redelijk in de weer geweest met m'n as;

http://volvolvo.nl/showthread.php/4344-h...ht=hybride

Er zijn zat sites met goede info en calculators in overvloed zoals deze;

http://www.ringpinion.com/Calc_GR.aspx

Op dezelfde site kan je trouwens meer handige calculators vinden.
Antwoord
#9
over de verhouding, op de tandwielen staat ergens bijvoorbeeld 41 13, door elkaar delen en je weet hebt.

Hier zit geen sper in idd.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#10
''stickertje, nog niet gevonden, dwz, ik kwam een snippertje papier tegen, hebbie ook weinig meer aan.. nogmaals voorzichtig ontvetten en verder speuren..''

Dat snippertje papier is hoogswaarschijnlijk het stickertje.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)