Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koelwaterproblemen
Koelwaterproblemen; gelukkig niet zo erg als in Japan maar toch ...
Had gisteren meteen in de eerste kilometer al een oververhitte motor. Auto langs de kant gezet, gewacht en toen rustig naar de dichtsbijzijnde pomp gereden en koelvloeistof bijgevuld. Zonder problemen 40 km gereden.
Vanmorgen was het weer raak. Inspectie onder de motorkap. Niveau weer te laag. Vloeistof was een beetje troebel. Het leek ook wel of er vloeistof uit het expansievat was geknald.
Ik heb de beugel er even afgehaald. Onder de beugel zit een gat waarin koelvloeistof stond. [Zie pijl op foto.]

[Afbeelding: attachment.php?attachmentid=8&d=1311603242]

Na bijvullen weer probleemloos mijn weg vervolgd.

Bij de radiator lijkt geen lek te zijn. Ook niet bij de nippel in het blok.

Ongeveer een maand geleden heb ik alle vloeistof eruit laten lopen via diezelfde nippel en er weer nieuwe vloeistof in laten lopen. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien; ik doe dit allemaal voor het eerst ...

Wie herkent dit of kan me tips geven om het euvel te vinden. Alvast hartelijk bedankt! Niek.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
als daar een gat zit kan ie geen druk opbouwen en "kookt" een motor eerder, gooit er nog meer water uit etc... vaatje vervangen...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Er zit daar geloof ik wel een gat maar het is wel een dicht gat ;-)
Antwoord
Ik heb me niet goed uitgedrukt; op de bijgaande foto zie je wat ik bedoel. Er zit een soort verdieping in het tankje in de vorm van een vingerhoedje en daar stond koelvloeistof in. De tank is gewoon intact.
Ik hoop nu dat de dop er niet goed op heeft gezeten en dat via deze weg de vloeistof in het "vingerhoedje" is gekomen.

Tips nog steeds welkom!

[Afbeelding: attachment.php?attachmentid=9&d=1311619861]

Antwoord
Ik neem aan dat je al je slangen al hebt gecontroleerd......? Daar kan ook een kleine lekkage zitten.
Antwoord
Als de druk te hoog op loopt komt de kvs door de dop naar buiten en loopt het in het gaatje van de tank. Of de druk te hoog of de dop lek. Na een stevig ritje van een paar kilometer ff de druk in de slangen controleren en kijken of er kvs uit de dop komt.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Goed, morgen even een stevig ritje maken dus.
Ik zag ook dat de slang die naar de linker bovenzijde [als je voor de motorruimte staat] van de radiator loopt niet voorzien is van een slangenklem. Aan de slang te zien heeft deze er ook echt nooit gezeten. Kan dit? Lijkt mij een beetje vreemd ...

Misschien eerst klem erop en dan stevig ritje maken ...

[Merk trouwens ook dat ik niet meer dan twee plaatjes in mijn album kwijt kan. Is wel heel erg weinig. Dan maar even met link.]

http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/radiatorslang.jpg

Antwoord
Dat klopt, aan het slangetje van het overloopvaatje naar de radiateur zit vaak geen slangenklemmetje.
Antwoord
Ik zit nog geregeld naar de thermometer te loeren maar een slangenklem en een goed dichtgedraaide dop op het expansievat lijken hun vruchten af te werpen ...
Ik heb ook een streepje op de tank gezet om het peil te controleren.

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)