25 July 2011, 17:35
Koelwaterproblemen; gelukkig niet zo erg als in Japan maar toch ...
Had gisteren meteen in de eerste kilometer al een oververhitte motor. Auto langs de kant gezet, gewacht en toen rustig naar de dichtsbijzijnde pomp gereden en koelvloeistof bijgevuld. Zonder problemen 40 km gereden.
Vanmorgen was het weer raak. Inspectie onder de motorkap. Niveau weer te laag. Vloeistof was een beetje troebel. Het leek ook wel of er vloeistof uit het expansievat was geknald.
Ik heb de beugel er even afgehaald. Onder de beugel zit een gat waarin koelvloeistof stond. [Zie pijl op foto.]
![[Afbeelding: attachment.php?attachmentid=8&d=1311603242]](http://volvolvo.nl/attachment.php?attachmentid=8&d=1311603242)
Na bijvullen weer probleemloos mijn weg vervolgd.
Bij de radiator lijkt geen lek te zijn. Ook niet bij de nippel in het blok.
Ongeveer een maand geleden heb ik alle vloeistof eruit laten lopen via diezelfde nippel en er weer nieuwe vloeistof in laten lopen. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien; ik doe dit allemaal voor het eerst ...
Wie herkent dit of kan me tips geven om het euvel te vinden. Alvast hartelijk bedankt! Niek.
Had gisteren meteen in de eerste kilometer al een oververhitte motor. Auto langs de kant gezet, gewacht en toen rustig naar de dichtsbijzijnde pomp gereden en koelvloeistof bijgevuld. Zonder problemen 40 km gereden.
Vanmorgen was het weer raak. Inspectie onder de motorkap. Niveau weer te laag. Vloeistof was een beetje troebel. Het leek ook wel of er vloeistof uit het expansievat was geknald.
Ik heb de beugel er even afgehaald. Onder de beugel zit een gat waarin koelvloeistof stond. [Zie pijl op foto.]
Na bijvullen weer probleemloos mijn weg vervolgd.
Bij de radiator lijkt geen lek te zijn. Ook niet bij de nippel in het blok.
Ongeveer een maand geleden heb ik alle vloeistof eruit laten lopen via diezelfde nippel en er weer nieuwe vloeistof in laten lopen. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien; ik doe dit allemaal voor het eerst ...
Wie herkent dit of kan me tips geven om het euvel te vinden. Alvast hartelijk bedankt! Niek.
![[Afbeelding: avatar.png]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/avatar.png)
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]