Berichten: 15
Topics: 4
Lid sinds: Feb 2010
14 July 2011, 22:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 July 2011, 22:36 door koelman.)
Is er iemand met caravan ervaring , met name trekvermogen van de d6 .
Ik heb zelf een biod caravan (400td ) maximaal gestroomlijnd en volledig polyester met ronde hoeken
(soms is rond beter soms vierkant!!).
gewicht volgeladen 1150 kilo/ leeg 835 kilo.
ben in deze vakantie naar noord Normandië geweest , hier en daar een kleine hobbel van 5 % en kwam bijna niet boven alleen met veel gas en terugschakelen naar 3 en in de spiegel zwarte mist achter mij!.
ik heb het later geprobeerd met een hogere snelheid zo tussen 95 en 105 kilometer en dat ging gevoelsmatig beter, kon langer doorrijden in 4 en overdrive.
heeft kennelijk wel wat kracht gekost van ons 30 jaar oude kaasblokje omdat de eerste kruiskoppeling na de overdrive behoorlijk geluid ging maken, dus direct maar vervangen.
Hopelijk kan iemand mij een antwoord geven, mogelijk moet ik uitkijken naar een mini sleurhutje?
groeten,
de koelman
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Ik heb redelijk wat ervaring met caravan rijden icm een volvo 2 serie. Was weliswaar een benzine 2.3 inj maar dit was geen enkel probleem met 1200 kg erachter. Een diesel zou juist , nog meer koppel, helemaal geen probleem moeten hebben met het trekken van een caravan met een dergelijk gewicht. Ik zou het eerder gaan zoeken in je trekkende volvo ipv het uitkijken naar een mini sleurhut.
Wat betreft je overdrive moet je wel een beetje opletten. Met snelheden van 85/95 zou ik in zijn 4 blijven rijden. Zelf reed ik alleen boven de 110 met de overdrive.
Berichten: 2.853
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Voor zover ik weet heeft de D24 minder koppel dan een B23/B230.. Echter zou het voor een D24 ook geen probleem moeten zijn.
Berichten: 12
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2011
15 July 2011, 10:19
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 July 2011, 10:21 door Frans.)
Ik had vroeger (heel vroeger) een kolibrie zeilboot van 5.60 op een dubbelasser dat zat samen toch aan de 1300 kg minimum. Daar gingen we mee naar Griekenland en zo, met een 142 met B18 motor, zonder problemen of rook. Toen vond ik 120 km nogal langzaam. Kijk je motor maar eens na. Succes.
Berichten: 33
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2008
wij zijn een paar keer met de caravan (eriba pan) 590kg naar de ardennen geweest.
zowel met oude motor als nieuw blok.
oude rookte berg op nieuwe niet,maar je moet echt wel in zijn 3 omhoog.
hij trekt het gemakkelijk alleen rustig aan,je gaat een beetje harder dan de vrachtwagens bergop.
maarja dat geld zonder caravan ook op de snelweg
Berichten: 801
Topics: 41
Lid sinds: Aug 2006
ik heb er al van alles achter gehangen maar ik vind het helemaal niet tegenvallen D24tic miss dat het nog wat uitmaakt op de ongeblazen modellen
Berichten: 15
Topics: 4
Lid sinds: Feb 2010
Na lang proberen ben ik er uit er is compressie gemeten , er werken 2 cilinders normaal , 2 half en 2 voor een kwart, vandaar dat ik wat slecht tegen en berg op kom!
maar nu, wie o wie weet een goede garage voor mijn dieseltje,
deze motor moet er uit, en de spiksplinternieuwe motor (ja ja , origineel in volvo krat uit het onderdelen magazijn uit Duitsland!!!) moet er in worden gezet, hierbij moet de brandstof pomp worden over gebouwd en op tijd worden gezet.
wie weet een goede oldtimer diesel garage (het liefst in het westen regio Rotterdam / Dordrecht )
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 801
Topics: 41
Lid sinds: Aug 2006
15 May 2012, 19:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 May 2012, 19:46 door aRjen.T.)
Kijk dirk eens lief aan zou ik zeggen? Die weet wel hoe ie om moet gaan met de dieseltjes en kan alles mooi op tijd zetten voor je!
Heb je dat blok al gekocht? Ik heb er bij mij nieuwe zuigerveren en drijfstang lagers in gedrukt en hij loopt weer als een beest
Berichten: 15
Topics: 4
Lid sinds: Feb 2010
Ha Arjen,
Hoe kan ik met dirk ik contact komen?
kun je mij een PB tje sturen?
grtn,
Arie de koelman