Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beruchte gasklephuis V70 1999 / 2002
#1
Sinds kort zijn we steeds serieuser een V70 aan 't zoeken.
Aangezien "bruin" een nieuwe niet kan trekken zoeken we een exemplaar uit +/_ 2001 tot 2003.
En laat Volvo nou net in die periode die kl..e gasklephuizen hebben toegepast in oa de V70.
Rond 2002 zijn er andere toegepast welke geen problemen meer opleveren.
Hoe zijn deze te herkennen?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#2
kun je ws natrekken aan de hand van serienummers. vervelende is dat de vervangende versie hetzelfde onderdeelnummer heeft gekregen dus blijft het vooral afgaan op rekeningen

nieuwe zitten rond de 400 euro. kun je bij de koop afpraten als er geen historie bekend is :biggrin:
Antwoord
#3
En als je een torx25 schroevedraaiertje meeneemt kun je het zo zien. Als je de afdekkap even wegschroeft. Dan zie je meteen of het een standaard gasklephuis is of een ETM. Verder kun je het zien aan het hele simpele feit of er een gaskabel inzit. Zo ja, dan zit je goed en is het oude type. Bij nee, helaas pindakaas zit er een ETM in.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#4
goeie tip :RpS_thumbsup:
Antwoord
#5
Dirk342 schreef:En als je een torx25 schroevedraaiertje meeneemt kun je het zo zien. Als je de afdekkap even wegschroeft. Dan zie je meteen of het een standaard gasklephuis is of een ETM. Verder kun je het zien aan het hele simpele feit of er een gaskabel inzit. Zo ja, dan zit je goed en is het oude type. Bij nee, helaas pindakaas zit er een ETM in.


Betekent dat na 2002 weer een mechanische gasklep is gemonteerd?
Dat zou idd makkelijk te herkennen zijn...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#6
Het is veel makkelijker te herkennen: het "verkeerde" type heeft een witte sticker, de nieuwere versie (die geen problemen heeft) heeft de gele sticker. Als je zo'n auto gaat bekijken dan moet je dus even een spiegeltje meenemen of even met je telefooncamera een fotootje schieten aangezien de sticker anders niet te zien valt (zit naar de onderzijde gericht). Tongue

Overigens is er een bedrijf in Almelo genaamd AC-Tronics (http://www.actronics.eu/nl/) die helemaal gespecialiseerd is in de revisie van die dingen. De mechanische punten van dat gasklephuis vervangen ze door hallsensors. Het heeft echter wel een nadeeltje: de Volvo-dealer mag absoluut niet een keer nieuwe software erop knallen (wat ze geregeld doen bij onderhoudsbeurten) want dan hang je. Tongue
Antwoord
#7
op het volvoforum wordt uitgebreid geschreven over de nadelen van de ac conversie, er zullen van die jaren ook niet heel veel "probleemgevallen" meer rondrijden na de coulance actie vanuit Volvo NL
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
Antwoord
#8
Het verhaal van de witte en gele sticker ben ik ook tegengekomen.Maar men zegt dat ook de "gele" gewoon dezelfde is die net zo snel verslijt.
Alleen is ie dan al een keer uitgewisseld.

Wil nog wel even bevestigd zien of na 2002 weer een mechanische klep is gebruikt.

Dank tot zover....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#9
De gele versie heeft wel degelijk bepaalde verbeteringen (Magnetti Marelli wil wel eens leren van zijn fouten Wink ) maar heeft wel inderdaad een grotere "foutmarge" waardoor de slijtage niet meer opvalt. Problemen zal je er daarom niet mee hebben eigenlijk.

De klep is bij mijn weten altijd mechanisch (het oude type heeft ook gewoon een mechanische klep, het zijn echter de electronische zaken die het verpesten), het is echter hoe 'ie aangestuurd wordt. Wink

Overigens: je kan niet "zomaar" een ander gasklephuis monteren. Zelf een nieuwe bestellen (of eentje van de sloop) en die erin zetten werkt niet: de kans is ongeveer 90% dat de software van je auto er niet mee wil werken en je dus gedwongen bent om naar de dealer (of specialist) te gaan om de software van het gasklephuis met de rest te laten communiceren. Zo'n software-update of aanpassing bij de dealer is circa 50 Euro.
Antwoord
#10
Dank,dank

Leuk detail: Bij een handelaar zijn we een V70 gaan bekijken.Een 2,4T uit 2001 en was werkelijk een plaatje.
Toen ik vroeg wat ie voor onze probleemloze ,14 jaar oude V40 met 185000 km gaf ,was het antwoord: 300 euro!!
Duhh....
Ik vond dat erg veel ....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Gasklephuis MarcoV 7 16.566 9 July 2014, 13:37
Laatste bericht: 245DL
  gasklephuis reinigen Volvo240uit1993 7 8.443 21 April 2008, 10:49
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)