Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Met de hoge temperaturen van maandag en dinsdag stond de temperatuurmeter wat hoger dan gister en vandaag. Zijn er meer mensen die dat hadden? Of blijft bij andere Volvo's de temperatuur keurig midden op de N, ook bij 33 graden?
De naald kwam bij mij net 'los' van de N.
244 DL '76
Berichten: 447
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2010
Bij mij staat de naald altijd net iets boven het midden, hoge of lage temperaturen lijken geen invloed te hebben ??.
Volvo 760 GLE 1990 Mercedes 250SE cabriolet 1967 Porsche 911 Carrera 4 2001 Toyota Landcruiser 100 2007 Citroen Mehari 1976 Hymer B644 2002 Opel GT/J 1971
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
30 June 2011, 19:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 June 2011, 19:19 door Marc1970.)
Pas als ik volgas en volbeladen in z'n 3 een berg op dender in Zuid Frankrijk (op de A75) gaat de naald iets voorbij de N, en blijft daar keurig staan tot de afdaling begint.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Die van mij staat altijd in het midden.
Berichten: 11.645
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
iets hoger kan wel, als het maar niet te gek wordt. De mijne blijft vóór het midden hangen, als het erg warm wordt en heb ervoor op de snelweg gezeten om vervolgens wat langer te moeten stilstaand wil ie wel opkruipen, nabij 2/3 komt de electrische fan in.. ff voelen of het stekkertje nog goed contact maak met de zender in de kop.. keertje met een luchtpistool (Ãn met beleid..) de radiateur schoon blazen, dwz, de buitenkant, van de motorzijde naar voren.. uitwendig schoonhouden is altijd goed..
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
@Jambon
Dank voor die tip van dat schoonblazen. Probeer dat vlgd week even te doen.
244 DL '76
Berichten: 11.645
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
de spaningregelaar achterop het instrumentencluster kan wat haperen, dan gaan de meters ook wat meer "reageren" . Simpel optisch meetpunt is het overloopreservoir. Indien het niveau bij koude motor op "min" staat, en bij warme op "max" kan er nier gek veel ad hand zijn, eea gedraagd zich binnen de marges. Ãn er voor zorgen dat het echt koelmiddel is en niet en aangelengd verhaal met (te) veel water, dan ligt het kookpunt meteen lager..
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Denk dat de wat hogere temperatuur wel te verklaren is. Heb radiator even bekeken en die ziet er flink gehavend uit. Her en der zijn er nogal wat kubieke centimeters aan koelribben weggeslagen. Koelvloeistofniveau bij warme motor heb ik nog niet bekeken, bij koud klopt het, verder zit er geen aanmaak in (ondanks grenadinekleur).
244 DL '76
Berichten: 11.645
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
tav het beschadigen en schoonhouden, ik heb lang een "filter" van horgaas achter de radiateur gehad, resultaat is dat er nadien geen vervuiling meer aanwezig was. Ook het torpederen door insecten die feitelijk op snelheid een klein kiezeltjes vertegenwoordigen en minstens corrosie kunnen veroorzaken zijn daardoor afwezig. Het is overigens een op maat gemaakt exemplaar met balijnen (eigen productie..) welke de gehele luchtinlaat beslaat.. scheelt ook een hoop zooi in de motorruimte..
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk dat-ie met de helft vd radiateur nog wel koel blijft, zoveel overcapaciteit zit er in. Dat ding is gemaakt voor Mrs. Jones die in Calif met airco, aanhanger en automaat een berg op gaat.
Mijn Mrs. Jones heeft eens een paar dagen met een lekke radiateur en maar de helft van het koelwater rondgereden en zelfs daar had de motor niks van.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969