Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
142 houd in boven de 100 km/h
#1
De meeste onder jullie hebben ondertussen de 142 al gezien.

Ik heb er een klein probleempje mee. De auto heeft sinds 1987 stil gestaan. Motor is rustig terug op gang gebracht alles is schoongemaakt. Voorzien van nieuwe propere benzine. Hij draait als een zonnetje eerlijk gezegd.

Het probleem doet zich enkel voor eens ik boven de 100 km/u ga. De auto houd dan plots in. Gas bijgeven maakt niks uit. Hij zakt in snelheid en reageert niet meer op het gaspedaal. Als ik dan gewoon aan de kant ga en terug vertrek rijd hij weer normaal. Zolang ik niet boven de 100 ga natuurlijk. Big Grin

Het lijkt of de auto teveel benzine krijgt en er geen weg mee kan. Als je dan stopt met gas geven en even weg lijkt het teveel aan benzine opgelost en gaat hij gewoon door.

De uitlaat die eronder zit is volgend mij niet de juiste. Er zit nu zo'n fijne uitlaat van een vroege 142 onder terwijl er volgens mij een uitlaat als een 242 onder hoort te zitten. Dus eentje met een kinderarmpje. Maar ik ken me niet voorstellen dat het daar kan aan liggen.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Voor de volledigheid: het gaat om een 142 van 1974 met een B20A en een manuele vierbak.

142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#2
krijgt ie wel genoÃg benzine, filter of leiding of benzineslang (nog de oude?) verstopt of zoiets
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#3
Je hebt een manuele vierbak zeg je... Zet je hem ook wel in de 4e versnelling?

Zonder grappen, heb je bij wat hogere toeren in andere versnellingen ook deze problemen?
Antwoord
#4
Dus als je even stilgestaan hebt gaat-ie weer? Zou idd de benzinetoevoer kunnen zijn, vanaf de tankontluchting via lekkende aanzuigslang tot half gare benzinepompje. Vooral die laatste zou van jarenlang ongebruik een uitgedroogd membraan kunnen hebben.
En gevaarlijk ook want dan raakt er benzine in de motorolie.

ANders de bobine, raakt verhit tot-ie er mee stopt, koelt weer af en je gaat weer. In dat geval puntjes, kaarsen, kabels controleren, en/of bobine vervangen
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
De stromberg carburateur is vrij gemakkelijk te servicen. Zeker met een greenbook erbij van http://www.kjet.org.
Waarschijnlijk ligt het daaraan.

Zon uitlaat met een snorkel/slinger hoort zo.
Antwoord
#6
De vorm van de uitlaat zal met de plaats van de benzinetank mee veranderd zijn. Dan heeft dus alleen MY 1974 de 240 opstelling.
En zou een vroege uitlaat niet lekker onder een MY 1974 passen.

Ik ken je 142 trouwens nog niet, maar ben wel benieuwd.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
@ Blackmoose

De leidingen zijn allemaal vervangen. Dus voor zover ik weet zit er geen verstopt. Benzine is er volgens mij voldoende.


@ frox

Hij staat echt wel in vierde hoor. Moet jij eens 100 proberen rijden in derde zonder dat het blok eruit springt Big Grin Ik ga eens testen of hij het ook heeft als ik in derde blijf doorrijden. Ik heb geen toerenteller maar zal het op het gehoor proberen. Big Grin Thx for the tip.


@ Marc1970

De motor blijft gewoon draaien. Hij reageert gewoon niet meer. 3 seconden opzij staan is voldoende om weer gewoon verder te rijden. Bougies en verdeelkap zijn al vervangen. De leidingen zijn ook vervangen. De benzinepomp lekte inderdaad benzine na al die tijd. Ik heb deze vervangen door een nieuwe van Scandcar. Een of ander chinese namaak. Misschien beter een originele van Volvo erin zetten?


@ DopdeDouwer

Bedankt voor de tip. Ga ik zeker eens proberen als ik er niet uitkom. Ik denk dat na 20 jaar stilstaan het sowieso niet slecht is om de carb eens na te kijken en goed af te stellen.

Nu zit er dus zo een uitlaat onder geknutselt:

[Afbeelding: 1972volvo03700450x337.jpg]


Ik dacht dat er zo eentje onderhoorde:

[img width=800 height=600]http://img819.imageshack.us/img819/3639/1974volvo144pic84767635.jpg[/img]


Zag vandaag nog een 144 rijden van het laatste type met zo'n uitlaat.


Foto's van al mijn beestjes vind je hier: Mijn Volvo's
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#8
Het heeft zeker zin om het membraam van de Stromberg carburateur eens op scheurtjes/juiste montage te onderzoeken.
Antwoord
#9
Probeer ook even of de dempingzuiger (piston in de tekening) in helemaal naar boven wil.

[img width=464 height=600]http://www.arthursclipart.org/carmechanic/mechanic/carburettor%20stromberg.gif[/img]
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#10
Inhouden onder belasting is vaak een teken van gebrekkige benzinetoevoer. Even stoppen of tempo laten lopen kan dan veel helpen. Ik zou voor de zekerheid toch nog even de filters bekijken. Het zou best eens kunnen dat door het lange stilstaan er veel rommel en bezinksel in de tank zit, en dan zou zich dat nu wel eens ergens kunnen ophopen in een filter oid.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.347 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  3" uitlaat die boven de achteras loopt? Stevves 9 7.181 28 November 2014, 12:44
Laatste bericht: skidje
  Koude B21A start moeilijk en slaat af bij gasgeven. Gaat niet boven de 100km/h sieko 32 16.981 19 March 2012, 11:38
Laatste bericht: sieko
  Uitlaatpakking wat is boven/onder voor/achter Dopski 8 4.985 31 October 2011, 12:45
Laatste bericht: Dopski
  Motor houd op LPG kortstondig in bij wegrijden na koude start a.borgonjen 5 3.626 16 January 2011, 17:13
Laatste bericht: a.borgonjen
  olie lekkage achterkant motorblok boven versnellingsbak rijschooljeroen 10 6.680 20 April 2010, 22:19
Laatste bericht: Rob
  schokken boven 3000rpm bertvolvo 9 5.876 23 June 2006, 12:32
Laatste bericht: bertvolvo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)