Berichten: 8
Topics: 2
Lid sinds: May 2011
hallo iedereen
Zou mij iemand kunnen vertellen hoe je de
startvervroeging op de injectiepomp aansluit
en regelt. ???
alvast dank ;D
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Volgens de voorschriften is de koudestartverstelling een fabrieks-instelling die niet versteld mag worden.
In de praktijk zitten mensen toch overal met hun tengeltjes aan en kan je de koudestartvervroeger ook gewoon op z'n boerenfluitjes afstellen.Uiteindelijk moet het zo wezen dat als de motor op bedrijfstemp. is , het waselement zover uitgezet is dat de staalkabel welke de vervroegingshandle bedient ontspannen is, d handle ligt dan tegen z'n aanslag;geen vervroeging meer dus.
Als de motor dan afkoeld zal de was krimpen en de staalkabelm aantrekken zodat de motor weer vervroegd ingespoten wordt en de handle gelijktijdig ook de gashandle een tikje "open zet" , dit om verhoogd stationair/extra inspuiting te bewerken bij koude start.
De VW LT's hadden gewoon een kabel naar het dashboard lopen waarmee de chauffeur zelf de vervroeging regelde zoals vroeger de oude choke's werkten.Van beide pomptypes werkt de vervroeging trouwens alleen tot rond de 1500toeren, daarboven zorgt de toenemende pomphuisdruk dat de vervroeging door de pomp geregeld wordt.
Meer studiemateriaal kan je googlen door te zoeken op termen als Bosch VE verteilerpump verdelerpomp.
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Ik heb me altijd afgevraagd waarom deze handmatig bediend wordt, kan toch altijd "open" staan?
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
De koudestartvervroeger zou inderdaad altijd open kunnnen blijven staan, dat betekend echter dat de inspuiting bij een stationair (en warme) draaiende motor altijd 1,5 graag te vroeg plaats vindt.
Een leek zal dat verschil niet beluisteren maar een wat ervarener persoon hoort verschil.
Praktisch komt het neer op iets warmer wordende motor en grotere belasting van het draaiend gedeelte van de motor, (dus slijtage).
Maar sommige instellingen of variabelen van technische apparaten vraag je je inderdaad van af hoeveel nut het heeft.
Berichten: 89
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2010
Als je heel goed luistert in een rustige omgeving met de kap open, hoor je inderdaad iets verschil in de toonhoogte van het 'nagelen' of 'de knikkers'. In mijn toenmalige Golfje 1 met 1.5 dieseltje, gebruikte mijn meisje de handle om haar tas aan op te hangen.