14 May 2011, 22:27
Mijn B230E had, naar mijn zin, te veel last van backfires.
Aangezien ik van mening ben dat dat simpelweg niet hoort ben ik gaan lezen en puzzelen.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de alles verwoestende knal in het inlaat traject slechts het gevolg is.
Naar mijn idee vind die knal plaats omdat er op het moment dat er een inlaatklep open gaat/staat/is een verbranding plaats vind in de cilinder.
DÃ oplossing is in mijn ogen om te zorgen dat er nooit een inlaat klep open kan staan op het moment dat er brandende gassen in de betreffende cilinder aanwezig zijn.
Om dat te bereiken dient uiteraard de ontsteking 100% in orde te zijn, zowel materiaal als timing.
In het geval van een B230E is er een grote klep overlap (V nokkenas).
Dit houd in dat er (uit mijn hoofd) een dikke 20 graden de in en uit-laat klep tegelijk open staan.
Hierdoor is er dus een directe verbinding tussen het nog hete, wellicht nog brandende, uitlaat gas en het inlaat traject.
Om dit te voorkomen heb ik de V-as vervangen door een T-as, welke maar 6 graden overlap heeft.
Hierdoor word het blok minder "fel" maar krijg ik meer kracht onder in het toeren bereik, precies wat ik wil i.v.m. de automaat die zo ie zo al bij 2500 toeren opschakelt en het trekken van een caravan.
Verder heb ik besloten de Levato verdamper te vervangen voor een OMVL R90E zodat er een plunjer geplaatst kan worden die, bij het rijden op gas, de lucht schijf opent.
Door het openen van de schijf kan, in het geval er toch een backfire plaats vind, de druk weg zonder dat de schijf beschadigd. En de luchtstroom vanaf het filter word niet gehinderd.
Ook heb ik een tankzender geplaatst en een nieuwe gas-start-schakelaar, hierdoor heb ik zicht op de inhoud van de tank, en kan ik de verdamper laten choken (beetje extra gas in laten stromen bij het starten).
Ik heb tot nu toe enkele foto's gemaakt van mijn project.
Als eerste een malletje gemaakt om te bepalen waar het gat te boren voor de plunjer.
Om er goed bij te kunnen heb ik het inlaat spruitstuk verwijderd.
[img width=450 height=600]http://img9.imageshack.us/img9/8398/sdc11750i.jpg[/img]
Zie hier het gat waar de plunjer op komt.
[img width=450 height=600]http://img593.imageshack.us/img593/5751/sdc11751.jpg[/img]
Hier de plunjer op zijn plaats, gemonteerd met een beetje vloeibare pakking om valse lucht te voorkomen.
![[Afbeelding: sdc11753di.jpg]](http://img641.imageshack.us/img641/9280/sdc11753di.jpg)
Close up
![[Afbeelding: sdc11754q.jpg]](http://img109.imageshack.us/img109/8899/sdc11754q.jpg)
De mixer komt direct onder het inlaat spruitstuk, in de balg.
Om dit netjes te laten passen moest er een schuin kantje aan de mixer geveild worden.
![[Afbeelding: sdc11755f.jpg]](http://img714.imageshack.us/img714/1957/sdc11755f.jpg)
Zie hier, hij past perfect
![[Afbeelding: sdc11756.jpg]](http://img864.imageshack.us/img864/5747/sdc11756.jpg)
Volgende keer de rubberen balg, de slangen en de verdamper ......
Aangezien ik van mening ben dat dat simpelweg niet hoort ben ik gaan lezen en puzzelen.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de alles verwoestende knal in het inlaat traject slechts het gevolg is.
Naar mijn idee vind die knal plaats omdat er op het moment dat er een inlaatklep open gaat/staat/is een verbranding plaats vind in de cilinder.
DÃ oplossing is in mijn ogen om te zorgen dat er nooit een inlaat klep open kan staan op het moment dat er brandende gassen in de betreffende cilinder aanwezig zijn.
Om dat te bereiken dient uiteraard de ontsteking 100% in orde te zijn, zowel materiaal als timing.
In het geval van een B230E is er een grote klep overlap (V nokkenas).
Dit houd in dat er (uit mijn hoofd) een dikke 20 graden de in en uit-laat klep tegelijk open staan.
Hierdoor is er dus een directe verbinding tussen het nog hete, wellicht nog brandende, uitlaat gas en het inlaat traject.
Om dit te voorkomen heb ik de V-as vervangen door een T-as, welke maar 6 graden overlap heeft.
Hierdoor word het blok minder "fel" maar krijg ik meer kracht onder in het toeren bereik, precies wat ik wil i.v.m. de automaat die zo ie zo al bij 2500 toeren opschakelt en het trekken van een caravan.
Verder heb ik besloten de Levato verdamper te vervangen voor een OMVL R90E zodat er een plunjer geplaatst kan worden die, bij het rijden op gas, de lucht schijf opent.
Door het openen van de schijf kan, in het geval er toch een backfire plaats vind, de druk weg zonder dat de schijf beschadigd. En de luchtstroom vanaf het filter word niet gehinderd.
Ook heb ik een tankzender geplaatst en een nieuwe gas-start-schakelaar, hierdoor heb ik zicht op de inhoud van de tank, en kan ik de verdamper laten choken (beetje extra gas in laten stromen bij het starten).
Ik heb tot nu toe enkele foto's gemaakt van mijn project.
Als eerste een malletje gemaakt om te bepalen waar het gat te boren voor de plunjer.
Om er goed bij te kunnen heb ik het inlaat spruitstuk verwijderd.
[img width=450 height=600]http://img9.imageshack.us/img9/8398/sdc11750i.jpg[/img]
Zie hier het gat waar de plunjer op komt.
[img width=450 height=600]http://img593.imageshack.us/img593/5751/sdc11751.jpg[/img]
Hier de plunjer op zijn plaats, gemonteerd met een beetje vloeibare pakking om valse lucht te voorkomen.
![[Afbeelding: sdc11753di.jpg]](http://img641.imageshack.us/img641/9280/sdc11753di.jpg)
Close up
![[Afbeelding: sdc11754q.jpg]](http://img109.imageshack.us/img109/8899/sdc11754q.jpg)
De mixer komt direct onder het inlaat spruitstuk, in de balg.
Om dit netjes te laten passen moest er een schuin kantje aan de mixer geveild worden.
![[Afbeelding: sdc11755f.jpg]](http://img714.imageshack.us/img714/1957/sdc11755f.jpg)
Zie hier, hij past perfect
![[Afbeelding: sdc11756.jpg]](http://img864.imageshack.us/img864/5747/sdc11756.jpg)
Volgende keer de rubberen balg, de slangen en de verdamper ......
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......