Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
LPG verbouwen verslag
#1
Mijn B230E had, naar mijn zin, te veel last van backfires.
Aangezien ik van mening ben dat dat simpelweg niet hoort ben ik gaan lezen en puzzelen.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de alles verwoestende knal in het inlaat traject slechts het gevolg is.

Naar mijn idee vind die knal plaats omdat er op het moment dat er een inlaatklep open gaat/staat/is een verbranding plaats vind in de cilinder.

oplossing is in mijn ogen om te zorgen dat er nooit een inlaat klep open kan staan op het moment dat er brandende gassen in de betreffende cilinder aanwezig zijn.

Om dat te bereiken dient uiteraard de ontsteking 100% in orde te zijn, zowel materiaal als timing.

In het geval van een B230E is er een grote klep overlap (V nokkenas).
Dit houd in dat er (uit mijn hoofd) een dikke 20 graden de in en uit-laat klep tegelijk open staan.
Hierdoor is er dus een directe verbinding tussen het nog hete, wellicht nog brandende, uitlaat gas en het inlaat traject.
Om dit te voorkomen heb ik de V-as vervangen door een T-as, welke maar 6 graden overlap heeft.
Hierdoor word het blok minder "fel" maar krijg ik meer kracht onder in het toeren bereik, precies wat ik wil i.v.m. de automaat die zo ie zo al bij 2500 toeren opschakelt en het trekken van een caravan.

Verder heb ik besloten de Levato verdamper te vervangen voor een OMVL R90E zodat er een plunjer geplaatst kan worden die, bij het rijden op gas, de lucht schijf opent.
Door het openen van de schijf kan, in het geval er toch een backfire plaats vind, de druk weg zonder dat de schijf beschadigd. En de luchtstroom vanaf het filter word niet gehinderd.

Ook heb ik een tankzender geplaatst en een nieuwe gas-start-schakelaar, hierdoor heb ik zicht op de inhoud van de tank, en kan ik de verdamper laten choken (beetje extra gas in laten stromen bij het starten).

Ik heb tot nu toe enkele foto's gemaakt van mijn project.

Als eerste een malletje gemaakt om te bepalen waar het gat te boren voor de plunjer.
Om er goed bij te kunnen heb ik het inlaat spruitstuk verwijderd.

[img width=450 height=600]http://img9.imageshack.us/img9/8398/sdc11750i.jpg[/img]

Zie hier het gat waar de plunjer op komt.
[img width=450 height=600]http://img593.imageshack.us/img593/5751/sdc11751.jpg[/img]

Hier de plunjer op zijn plaats, gemonteerd met een beetje vloeibare pakking om valse lucht te voorkomen.
[Afbeelding: sdc11753di.jpg]

Close up
[Afbeelding: sdc11754q.jpg]

De mixer komt direct onder het inlaat spruitstuk, in de balg.
Om dit netjes te laten passen moest er een schuin kantje aan de mixer geveild worden.
[Afbeelding: sdc11755f.jpg]

Zie hier, hij past perfect
[Afbeelding: sdc11756.jpg]

Volgende keer de rubberen balg, de slangen en de verdamper ......

mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#2
Het vervolg:

De mixer heb ik met behup van pakking vervanger "geplakt" in het inlaat spruitstuk.
Voor je dat doet, moet je eerst de plaats van de slang pilaar bepalen.
De LPG slang kan i.v.m. beschikbare ruimte maar op bepaalde punten de balg in.

Het inlaatspruitstuk kan nu met een nieuwe pakking terug geplaatst worden.
Laat het spruitstuk nog even los zodat je hem een stukje op kan tillen om de rubberen balg te plaatsen.
Schroef de slangpilaar uit de mixer, en teken het hart van de slangpilaar op het inlaatspruitstuk af met een kraspennetje.
Plaats nu de balg, markeer op het inlaat spruitstuk met een kraspen de bovenste rand van de balg.

Door de afstand van de rand balg tot het hart van het gat voor de slangpilaar te meten en die over te zetten op de balg aan de hand van de "hart slangpilaar markering" kun je nu dus heel precies bepalen waar het gat voor de slang pilaar komen moet.
Dat gat heb ik met een speedboor en veel geduld geboord.

De balg plaatsen we weer terug. Het inlaatspruitstuk kan vast gezet worden.
De slangpilaar past nu door het gat in de balg, zo op de mixer.

[img width=800 height=600]http://img821.imageshack.us/img821/4740/sdc11768y.jpg[/img]

De verdamper valt eigenlijk niet zo heel veel over te melden.
Behalve dan dat de OMVL R90E een extra aansluiting heeft om de plunjer op aan te sluiten.
Deze zie je op de foto links onder aan zitten (met het dunne rubberen slangetje).

[img width=800 height=600]http://img28.imageshack.us/img28/9048/sdc11767e.jpg[/img]

Verder heb ik een nieuwe gas start schakelaar gemonteerd van het merk AEB en het type 722.
De aansturing van gas en benzine afsluiters en pompen heb ik alle via relais laten lopen.
Zowel de tank als druk pomp ten behoeve van de benzine toevoer hebben beide een eigen relais.
Ook de gas afsluiters worden geschakeld via een relais.

[img width=800 height=600]http://img24.imageshack.us/img24/7383/sdc11766t.jpg[/img]

De auto is voor de APK geweest, en nog goedgekeurd ook (unicum voor een auto die van mij is).
Straks ga ik hem weer ophalen, en zullen de eerste kilometers op LPG uit de nieuwe installatie gereden gaan worden.

tot zover mijn verhaal.
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#3
Imposant verhaal, mooie duidelijke foto's ook, hulde!

Kun je nu ook de inhoud van je lpg-tank op je benzinemeter zien?
Zo ja, hoe heb je dat geregeld?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#4
Mooie klus. Ik hoop dat het werkt!! Ik begrijp alleen de plunjer niet...

Antwoord
#5
Je hebt een flinke klus heel duidelijk omschreven.

Maar gasinbouw valt onder RDW keur en de gevolgen van een foutje hierbij kunnen tamelijk verwoestend uitvallen.
Misschien dat je door je werk, beroepsmatig met gasinbouw te maken hebt, maar ik raad ieder ander af dit zelf uit te gaan proberen.
De auto mag dan APK (goed)gekeurd zijn, dat wil niet zeggen dat de man die dat deed, je gaat verdedigen als er wat mis gaat.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
#6
Mooi werk, maar ik ben het gedeeltelijk eens met Zwarte Flirt. Ik zeg niet dat het per definitie onveilig is om zelf werkzaamheden aan de LPG installatie uit te voeren maar toch, mijn advies; laat het nog een keertje nakijken bij een LPG specialist als je dit hebt uitgevoerd. Puur om te controleren op veiligheid en regelgeving zodat je niet met brand of andere problemen te maken krijgt naderhand.

Een dergelijk klusje is zeker leerzaam en leuk. En kosten besparen door iets zelf te doen is ook mooi, maar bedenk wel dat er risico's aan kleven. Zorg dus dat je die risico's afdekt door een goede nacontrole door een erkend specialist!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#7
Die plunjer dient ervoor om de luchtschuif ( k-jet systeem ) te bedienen.

Mocht er nog meer mensen dit na willen doen.

Ik heb nog een setje over ;D

Plunjer+Gasmengstuk+verdamper
Antwoord
#8
De auto had al LPG, alleen niet naar mijn zin (dus wel op kenteken).

De montage van het geheel steek ik mn handen voor in het vuur.
Mijn kleine jongen zet ik met een gerust hart in de auto.

Aansluitingen van gas leidingen even met een sopje inspuiten en controleren op lekkerij (wat er natuurlijk niet is als je je werk goed en secuur doet!)

Verder zie ik niet wat er gevaarlijker aan is, als al die klussen die aan remmen gedaan worden ....... denk daar maar eens over na! ;D

Uiteraard moet je wel zorgen dat je weet waar je mee bezig bent!
Maar met de inbouw richtlijnen (o.a. bij vogels op de site) moet iedere persoon die gereedschap kan bedienen dit inbouwen.
Een erkend LPG inbouwer doet het echt niet anders hoor! Dat is ook een mens met 10 vingers :-)
Niet TE bang zijn!

Maar, als je je zelf er niet mee vertrouwd .... niet doen!

@rob: nee ik heb nu 4 ledjes op de LPG schakelaar.
Er is wel ergens een topic over het aansluiten van de LPG teank op de meter in het dashboard.
Eigenlijk heel simpel met een extra relaitje de weerstand van de tankzender van de LPG tank en die van de benzine tank omwisselen bij schakelen tussen LPG en benz. Of beter nog, een aparte wissel schakelaar, dan kun je als je op LPG rijd nog zien hoeveel benz je hebt en andersom!

@pepijnwk: ik hoop dat jouw hoop gevestigd is op de verbetering in het systeem i.v.m. backfires, en niet op mijn installatie an sich toch???
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#9
aernout schreef:@pepijnwk: ik hoop dat jouw hoop gevestigd is op de verbetering in het systeem i.v.m. backfires, en niet op mijn installatie an sich toch???

beetje late reactie van mijn kant maar klopt. Ik bedoelde het uitblijven van backfires. Al moet ik zeggen dat ik ook een K-jet heb (B23E) en nog nooit een backfire heb gehad.......

Antwoord
#10
Afhankelijk van het bouwjaar heb jij een A of een H nokkenas, en geen V zoals de B230E.
Misschien heb jij al een mooie LPG installatie, waar ik nog wat ruimte voor verbetering in de mijne zag.
Ik bedoel, de situaties zijn toch niet geheel gelijk!
En nogmaals, ik ben er van overtuigd dat de nokkenas een heeeeeel belangrijke speler in dit spelletje is!

De tijd zal het leren. Binnenkort nog even heel precies afstellen, en over 12 dagen mag ik weer rijden!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  gezocht verslag of topic mark240 1 2.017 13 October 2011, 19:36
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)