Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oliedrukmeter schommelt behoorlijk
Bij een goed warm gedraaide motor schommelt de oliedrukmeter tussen de 3 en 4 in de stand D (en R) van mijn BW55 automaat.
Dit doet hij niet in de standen N en P.

Met schommelen bedoel ik echt schommelen, dus de wijzer valt weg naar 3 bar komt weer op naar 3,5/4 en zakt weer.
De motor dreigt soms af te slaan.

Kan dit te maken hebben met de koppelomvormer van mijn BW55 en misschien met mijn andere probleem van het wegzakken van de toeren in de standen D en R?

Zie mijn topic over flushen....zou dit de oplossing kunnen zijn?

Bak heeft slechts 95000 gedraaid maar in dejaren 90 wel lang stilgestaan.
Aan de peilstok lijkt de olie als nieuw, maar zeht dit iets over de olie in de koppelomvormer?

Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord
Bij een goed warm gedraaide motor schommelt de oliedrukmeter tussen de 3 en 4 in de stand D (en R) van mijn BW55 automaat.
Dit doet hij niet in de standen N en P.

Met schommelen bedoel ik echt schommelen, dus de wijzer valt weg naar 3 bar komt weer op naar 3,5/4 en zakt weer.
De motor dreigt soms af te slaan.

Kan dit te maken hebben met de koppelomvormer van mijn BW55 en misschien met mijn andere probleem van het wegzakken van de toeren in de standen D en R?

Zie mijn topic over flushen....zou dit de oplossing kunnen zijn?

Bak heeft slechts 95000 gedraaid maar in dejaren 90 wel lang stilgestaan.
Aan de peilstok lijkt de olie als nieuw, maar zeht dit iets over de olie in de koppelomvormer?

Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord
Ik wil niet doordrammen maar is er iemand die hier iets zinnigs over kan roepen?

Dit weekend weer hetzelfde liedje.

Half uurtje gereden, motor flink op temperatuur en ik parkeer hem 10 minuten voor een boodschap.
Als ik weer weg wil rijden, en de motor dus nog goed warm is na 10 minuten, blijft het toerental hangen op een paar honderd toeren in stand P.
Zet ik hem in R dan zakt het geheel compleet in, oliedruk en toerental, motor slaat af.

Moet ik eerst een tijdje gas geven tot hij weer wat "bijkomt".
In R of D zakt hij dan wel weer flink weg maar pruttelt hij net genoeg om niet af te slaan.

Het vreemde is ook: als ik een tijdje snelweg heb gereden, motor flink warm en ik sta vervolgen stil in P dan draait hij weer meer toeren dan na normale stadsritjes.
Zet ik de motor dus af en na 10 minuten weer weg willen rijden dan heb ik dus bovenstaand probleem.

In mijn topic over de BW55 stelde ik al de vraag:
is flushen een optie ondanks dat de olie er aan de peilstok "schoon" uitziet?
Zegt dit iets over de olie die in de omvormer zit?
Antwoord
Steeds weer schommelend toerental, ik heb buiten de usual suspects als ontsteking, valse lucht en CO geen idee.
ATF bij de peilstok is dezelfde als die in de omvormer, het wordt rondgepompt. Er zit ook nog een oliekoeler in de radiateur ws. Als je de ATF wilt verversen (waar ik weinig van verwacht) gaat dat heel wat liters kosten.

Bij 2000 rpm moet je minstens 2.5 bar motoroliedruk meten vlgs. boekje. Dat gedeelte lijkt wel in orde.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Is je oliekoelleiding naar je radiateur niet verstopt zodat de olie te heet wordt. Wat is het peil van de olie, op de peilstok staan 2 nivo's, voor warm en koud.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
De bak lijkt me over het algemeen geen goeie verdachte voor dit geval. De motor mist iets waardoor hij stationair niet op gang blijft zodra er iets van gevraagd wordt (D en R schommelt, N en P niet).

Dat je flink moet gassen om het toerental stat. na starten op nivo te krijgen lijkt daar ook mee verwant.

Zet hem eens zo open (CO schroef op carb, stat. schroef op spruitstuk) dat-ie stationair 1000 rpm of meer draait, en schakel dan een paar keer door PRND. Of gebruik de choke hiervoor.
Antwoord
is het metertje nog wel in orde?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Metertje is goed Jambon.
Oliepeil ook, olie is ververst.
Het lijkt bijna geen bak probleem Marc inderdaad.
De bak schakelt verder prima nml.

Olie te heet zou dan een optie zijn maar schommelt de oliedruk daardoor zo erg.
En dit heeft weer invloed op het toerental.

Bij een koude of niet volledig warme motor is het probleem nml veel minder, eigenlijk helemaal niet.

Ik heb al van alles gebrpbeerd met stellen van CO en stationair toerental Marc.
Je blijft aan het draaien maar welke verhouding ik ook instel, het helpt niet.

Waar zit die koelslang voor de olie eigenlijk?
Antwoord
De oliedruk heeft geen invloed op het toerental, andersom wel iets. Oliedruk varieert bij de B20 (alleszins vergelijkbare motor en oliepomp) tussen 2,5 en 6 bar, de druk wordt begrensd door een overdrukventiel in de pomp.

Heb je ook de gasklep en hele bediening al nagelopen? Afstelling gasklep: Stat schroef indraaien en weer 4 draaien uitdraaien, gasklep mbv ombuigen van de 'stoplip' tot 1100-1200 rpm, stat schroef weer indraaien tot 900 rpm.
Gasstangetje moet losjes aanliggen tegen gasklep (0,5 mm speling), gasrol tegen de stop, kabel strak, alles met gaspedaal los.

En de kickdownkabel moet volgas (pedaal tot de vloer) 50.4 tot 52.6 mm van buitenkabel tot stop (die op de kabel geknepen is) ruimte hebben.

ATF koeling loopt door een ijzeren buis naar de radiateur en weer terug. ATF wordt uiteraard loeiheet maar daar is het voor gemaakt.
Antwoord
De carb zoals jij dat beschrijft heb ik niet.
Zo'n buigbaar lipje kan ik nergens vinden.

Het probleem ontstaat pas als de motor volledig op temperatuur is.
Na een snelweg rit met name. Zojuist weer geconstateerd.
De oliedruk zakt dan naar 2 bar in D en R.
In P een bar of 4-5.
De motor hikt dan ook af en toe (in D), tijdens die hik zakt de oliedruk nog iets verder maar slaat de motor net niet af.
Toerental in D zakt en motor loopt niet lekker, in P stijgt toerental naar 900/1000, oliedruk naar 4/5.

Bij een lauwe of koude motor veel minder tot geen problemen.
Verschil in oliedruk tussen P en D is veel minder, idem toerental.

Is het normaal dat bij hete motor de oliedruk zo daalt.
En dat het verschil tussen D en P zo groter wordt.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Toerental schommelt geen foutcode lako 2 3.696 28 September 2011, 22:10
Laatste bericht: 242-turbo
  2,4turbodiesel rookt(behoorlijk) bij koude motor martin730 11 6.427 24 May 2011, 22:24
Laatste bericht: martin730
  Oliedruksensor t.b.v. oliedrukmeter Camiel 0 1.703 19 April 2011, 08:52
Laatste bericht: Camiel

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)