Topics: 196
Ik heb op dit forum alles nu wel gelezen over het ontluchten van het remsysteem maar ik kom er gewoon niet uit. Samen met een vriend remblokken en remschijven vernieuwd, zowel RA als LA. De remschoenen hebben tijdens het wisselen aan een ijzerdraad gehangen maar zijn niet los geweest van de remleidingen. Alles liep eigenlijk op rolletjes!
Omdat ik het goed wilde doen, zo'n Pela olie-slurp-setje gekocht en op de ontluchtingsnippel RA gezet. Nippel open gedraaid en vacuum getrokken. Prima stroom luchtbelletjes alleen komt er geen eind aan de stroom belletjes. Het gaat minutenlang door! Ook LA geprobeerd met hetzelfde resultaat. Steeds het olieniveau onder de motorkap op peil gehouden.
Ook geprobeerd het rempedaal in te drukken. Het resultaat is dan dat er tijdelijk veel olie en bijna geen lucht aangezogen wordt maar na het langzaam loslaten komt de belletjesstroom weer op gang...
Ik word er een beetje gek van!
Nog twee opmerkingen:
1. Voor het vervangen voelde ik bij het remmen een trilling met de frequentie van een draaiend wiel [er zat ook bijna niets meer op de remblokken].
2. De rubber hoes over de remcilinder was niet meer kakelversch, beetje ingescheurd. Kan dit kwaad?
Moet ik de motor misschien eerst starten en een paar keer op het rempedaal drukken?
Alle hulp is meer dan welkom!
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Topics: 84
Ik denk dat je de nippel tever hebt losgedraaid en zo rechtstreeks lucht naar binnen zuigt met de Pela.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 289
Marc1970 schreef:Ik denk dat je de nippel tever hebt losgedraaid en zo rechtstreeks lucht naar binnen zuigt met de Pela.
en dat doet ie dan zeker, het systeem biedt veel meer weerstand dan de draad waarlangs ie de lucht trekt..
De mogelijkheid van valse lucht was al eerder bij mij opgekomen maar ik dacht dat er misschien lucht tussen slang en nippel zou gaan. Jullie denken dus dat de lucht via het schroefdraad naar binnen gaat en via de slang er meteen weer uit. Zou wel verklaren waar die enorme hoeveelheden lucht vandaan komen!
Ik heb de nippel trouwens maar een halve slag losgedraaid maar zal het morgen nog eens proberen met een zo klein mogelijke opening.
In ieder geval bedankt voor de suggestie!
@Nicolaas, dit is simpelweg hetgeen wat gebeurd. Zefls wanneer je ontlucht met druk vanaf het reservoir, en je draait de nippel óók te ver open, dan veroorzaakt de snel langsstromende remvloeistof juist een vacuum bij de nippel en wordt er ook lucht mee getrokken. Dan fungeert de ontluchtingslang als een soort waterzuiger.
Als je de nippel bij het aanzuigsysteem zover dichtdraait dat er geen lucht meer vbanaf buitenkomt, loop je de kans dat eventuele verontreinigingen in de leidingen er niet uit komen en zich voor de nippel ophopen. Dat vormt een "kussentje" dat zich onder remdruk laat comprimeren en kan veroorzaken dat het systeem niet zo hard zal aanvoelen als mogelijk, ondanks dat je zeker bent dat de lucht er wel uit is.
@Jambon
Ik heb de remmen uiteindelijk weten te ontluchten op een andere manier, namelijk niet door een vacuum te trekken maar door de lucht met het pedaal uit te drijven. Dit ging prima [en kost ook veel minder olie].
De Pela gaan we maar gebruiken om motorolie te verversen want voor het ontluchten van remleidingen is hij niet geschikt.
Heb nog wel een vraag: moet het lampje Brake failure niet waarschuwen als er teveel lucht in het remsysteem zit?
Heel erg bedankt weer voor de reacties.
Topics: 46
Een hele simpele methode:
een stukje doorzichtige slang met een fiets ventiel, zo eentje met een ventielslangetje. Fietsventiel vastzetten met een slangklem en je hebt een prima eenweg klep waarmee je in je eentje de remmen kan ontluchten. Werkt perfect.
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het brake failure lampje alleen brandt als de remvloeistof niveau te laag is.
Kijk eens in het instructie boekje.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Topics: 13
Brake Failure brandt bij drukverschil tussen de 2 remcircuits. Heb je in beiden evenveel lucht, heb je geen drukverschil en dus geen lampje....

Te laag niveau heb ik nog niet gehad, dus daar kan ik niet over meepraten....
`88 245, B230K, M47
Nicolaas H schreef:@Jambon
Ik heb de remmen uiteindelijk weten te ontluchten op een andere manier, namelijk niet door een vacuum te trekken maar door de lucht met het pedaal uit te drijven. Dit ging prima [en kost ook veel minder olie].
De Pela gaan we maar gebruiken om motorolie te verversen want voor het ontluchten van remleidingen is hij niet geschikt.
Heb nog wel een vraag: moet het lampje Brake failure niet waarschuwen als er teveel lucht in het remsysteem zit?
Heel erg bedankt weer voor de reacties.
zo deed iedereen het voordat alle "systeempjes" verzonnen werden, 1 kanttekening, NOOIT helemaal tot onder aan trappen, anders sloop je de HRC..!!
Kwekkel schreef:Een hele simpele methode:
een stukje doorzichtige slang met een fiets ventiel, zo eentje met een ventielslangetje. Fietsventiel vastzetten met een slangklem en je hebt een prima eenweg klep waarmee je in je eentje de remmen kan ontluchten. Werkt perfect.
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het brake failure lampje alleen brandt als de remvloeistof niveau te laag is.
Kijk eens in het instructie boekje.
handig.... je kunt alleen niet zien of eea idd vrij van lucht is... ik zet altijd iemand in de auto die enigzins weet wat remmen is...

het "helemaal doortrappen" beheers je zelf door maar eventjes de nippel open te draaien. Gaat prima.. eigenlijk een gewoonte zolang als ik sleutel..