Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eelctrische aansluiting dieseloliefilter 2.4 DTIC
Heb hier een Volvo 760 met betreffend blok erin. Nu ben ik bezig met de kabelboom te vernieuwen, echter ik heb geen flauw idee waar de 2 sensors op het dieseloliefilterhuis op aangesloten dienen te worden. Deze zijn nu dus niet aangesloten en wil dit wel hebben. Wie weet hoe en wat van deze sensors ?

Onderstaand een plaatje van de betreffende sensoren:

[Afbeelding: 17012011202.jpg]

Bedankt alvast !
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
Ik kijk morgen even of ze bij mij aangesloten zijn. Wink
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
olietemp en druk voor extra metertjes..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Die dikke sensor net voor de alu motorsteun is inderdaad een sensor voor je oliedrukmeter.(maar dat wist je al)
Maar de beide elektrische aansluitingen op je dieselfilterhuis zijn mij totaal vreemd.
Heb je al gekeken met behulp van vadis?
Ik heb zelf een '95 960 D24TIC blok in m'n 245 en heb gÃÃn van alle getoonde sensors/aansluitingen er op zitten.

Ik vermoed dat het om een pakket zal gaan wat gemonteerd is in extreem koude landen.(is je auto ingevoerd?)
De ene zwarte aansluiting op je filterhuis zou dan voor een verwarmingselement kunnen zijn.
De andere messing (sensor) zou een temperatuurvoeler kunnen zijn cq regelthermostaat.
Je zou op de messing thermostaat kunnen zoeken naar nummers die je vervolgens googled.
Misschien is het filterhuis in z'n geheel wel een bosch produkt, er staat op het complete huis ongetwijfeld een nummer.
Dat nummer zal afwijken van de standaard huizen want ik heb een kaal huis, er zit zelfs geen ruimte voor het inschroeven van een sensor of verwarmingselement.

Wat de sensoren betreft die in het T-stuk zitten van de; koelwaterslang waterpomp / waselement br.st.pomp / kachel ;
n sensor is volgens mij van het circuit dat de motor beschermd tegen overbelasting/oververhitting.
Deze site geeft daar meer info over;

http://www.volvobertone.com/grp2780.html#26

Bijna helemaal onderaan staat daar e.e.a. over geschreven.

succes
Antwoord
Citaat:Ik vermoed dat het om een pakket zal gaan wat gemonteerd is in extreem koude landen.(is je auto ingevoerd?)
De ene zwarte aansluiting op je filterhuis zou dan voor een verwarmingselement kunnen zijn.
Dat idee had ik ook al, meet de weerstand eens tussen de zwarte aansluitingen, deze zouden dan heel laagohmig moeten zijn igv een verwarmingselement.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Kom er nog niet helemaal uit... ook via het 700forum heb ik eigenlijk dezelfde info gekregen en ik denk nu, vandaag, het volgt. Ze zwarte sensor rechts is de tempzender en de messing sensor is idd een gloeiplud om diesel voor te verwarmen. Echter 2 gedachtes houden me tegen om dit aan te nemen namelijk a)waar haalt de tempzender zijn info vandaan om aan/uit te schakelen (hij schakelt dan een standaard maakrelais in of uit) en de messing gloeiplug zit niet in de 'looprichting' van de dieselolie naar de brandstofpomp toe.

Ik kan donderdag eens proberen op de messingplug rechtstreeks 12V te zetten met een een zekering ertussen om te kijken / voelen wat er nu eigenlijk gebeurt. Verwarmt tie dan hebben we het opgelost en anders gewoon dus niet aansluiten, maar houd er nooit zo van als dingen niet aangesloten zijn in auto's, het ziet er niet voor Jan L*l natuurlijk.

De auto is geïmporteerd en wel helemaal uit..................... België ;D ;D Dus daar kan het niet aan liggen, die temperaturen zijn daar gelijk als hier.

De genoemde site ken ik idd allang en daar kon ik het ook niet vinden, net zo min in onderhand 40 verschillende electrische schema's van de 700 en 900 series. Dus helaas nog steeds is er zoveel mogelijk info erg welkom hierover.
Antwoord
Eigenlijk zou ik eerder inschatten dat het messing onderdeel een sensor of misschien zelfs een schakelend element is.
Daarmee bedoel ik dat de messing plug een thermoswitch bevat die de gloeiplug in/uit schakeld.Zeg maar net als de thermoswitch die een elektrische fan aanstuurd zoals je ze in sommige radiateurs geschroefd ziet.

EDIT; ik zie dat bovenstaande suggesties ook al gegeven zijn op het 700-forum.

Maar ik wacht je onderzoekingen verder af, ik ben benieuwd.

Ik zie trouwens ook dat er nog een sensor opgenomen is in het tussenstuk in de slang naar de kachel.
Zou die orgineel zijn of is het een eigenbouw tussenstuk?

Antwoord
Er is een hoop veranderd aan de auto, maar ik vraag me af door wie en/of dat de Belgische dealer waar ik de info van heb wel helemaal eerlijk is geweest toen ik deze auto van particulier kocht afgelopen jaar. Volgens het chassinr heb ik een TD en geen DTIC, een handbak met OD en geen 4 traps ZF automaat, grijs en niet blauw van kleur. Dat zijn de eerste rare dingen al. De dealer zegt dat hij de auto nieuw geleverd heeft en dat deze altijd zo is geweest, zonder ombouw of wat dan ook en dat hij de auto ook niet anders kent. Volgens de geziene papieren klopt dit ook helemaal. Raar, maar wel leuk en apart natuurlijk.

Misschien beantwoord dat ook meteen je vraag; bij een 700 / 900 serie met DTIC blok zit dat tussenstuk met die 2 aansluitingen origineel ook. Het oude, zonder intercooler, blok kreeg deze info normaliter van een zender links in de kop thv de dynamo / distributie en de IC blokken haalde de info van onderuit.
Antwoord
Nee dat pijpje bedoel ik niet, als je naar je foto kijkt zie je schuin boven de banjo op het filterhuis nog net een messing pijpje met twee slangklemmen en een soort moer/sensor er van boven in geschroefd.
Dat heb ik nog nooit gezien, zit daar ook een draad aan of een AMP platte stekkerlip?
Antwoord
240diesel schreef:Nee dat pijpje bedoel ik niet, als je naar je foto kijkt zie je schuin boven de banjo op het filterhuis nog net een messing pijpje met twee slangklemmen en een soort moer/sensor er van boven in geschroefd.
Dat heb ik nog nooit gezien, zit daar ook een draad aan of een AMP platte stekkerlip?
Dat is een temperatuursensor, als je er 12V op zet gaat ie waarschijnlijk kapot. Heb je een multimeter (meter waar je weerstand en volt mee kan meten).
De sensor is waarschijnlijk ook een weerstand die varieert naarmate de sensor verwarmd wordt.
Dat is misschien wel een NTC, als de temperatuur hoger wordt, wordt de temperatuur lager. zie ook wiki. Je kan de sensor dus ook meten met een weerstandsmeter (Ohmmeter), die geeft dan een waarde aan en komt dan overeen met een waarde uit de reeks van de wikipagina.
Als je de weerstand meet van een verwarmingsspiraal, meet je een lage weerstand. Zet je daar spanning op, met evt. een zekering er tussen, zal de spiraal warm worden en de diesel opwarmen.
Ik heb ooit zoiets ingebouwd in een VW T4 toen ik op PPO reed, om de PPO dunner te maken dmv opwarming.

[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)