Berichten: 89
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2010
Meter in dash bleef altijd keurig in het midden. Vandaag zag ik dat 'ie opliep, en een paar milimeter onder maximum bleef. Ontdekte dit na 5 km sturen. Gestopt en gekeken. Visco vin draait zoals het hoort, Bovenste slang uit de kop naar radiator is warm, slangen naar verwarming ook en het wordt warm in de cabine. Alleen de radiateur blijft koud en de onderste slang ook. Alleen daar waar hij op het blok zit, is ie wat warm. Ik weet dat de auto een paar maanden stil heeft gestaanb. Vorige ritten was alles goed met de koeling. Zou de thermostaat het hebben begeven ? Waar zit die ? Is dat makkelijk te vervangen bij zo'b D24 ? Alvast dank voor tips...
Berichten: 89
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2010
Ik heb die thermostaat al gevonden. Onderste slang, tegen het blok. Wil hem morgen even testen in een pannetje water op het gas. Zou van jullie graag iets meer weten over ontluchten koelsysteem. Las iets over slangetje van de kop naar de dieselpomp even loshalen ? Heeft iemand de 'volledige procedure' ?
Berichten: 142
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2010
Er kunnen verschillende dingen mis zijn, maar een kapotte thermostaat is de eerste kandidaat. Eventueel kan de temperatuursensor stuk zijn of misschien ergens sluiting maken (kapotte isolatie van de kabel, bijvoorbeeld). Misschien is het koelwater bevroren? Het klinkt raar, maar vriesweer is de beste tijd om met een oververhitte motor te staan als het koelwater niet genoeg antivries bevat.
Berichten: 89
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2010
Dank voor je antwoord op dit nachtelijk uur ! Koelwater in expansievaatrje was nog prima vloeibaar en proeft zoetig. Schhon ook. Zat een hagelnieuwe radiateur op. Ik zal morgen kijken en de thermostaat testen, die ik dan sowieso vernieuw.
Wil ook direct de boel even doorspoelen met de tuinslang.
Iemand nog ideetjes hoe te ontluchten als ik klaar ben ?
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Ontluchten weet ik niet van een diesel, maar controleer zeker ook je bekabeling. Bij mij lag ie ook bloot en dan gaat ie in no time het rood in.
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 89
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2010
Wat een nachtdieren ! :-) Waar zit de temperatuursensor ? Dan kan ik die kabel bekijken. Voor wat ik zag, liep de meter gewoon rustig op. Daarna niet meer op gelet. Toen ik weer keek, syond 'ie een half cm onder het hoogste witte blokje van max. Met de verwarming hoog, bleef hij daar ook ongeveer hangen, met kleine variaties. Zoals ik al zei, deel slangen warm, ander deel en radiator koud. In slang voor thermostaat iets meer druk dan de rest die ik gewoon kon inknijpen. Denk zelf aan plaatselijk bevroren, maar vooral thermostaat...
Berichten: 205
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2010
De temperatuursensor zit in de buurt van de thermostaat als ik me niet vergis...
Bevroren koelvloeistof kan heel goed zijn, 5 km is niet genoeg om zo'n blok ijs te doen smelten
Misschien ergens zo'n metertje in de buurt om te checken tot welke temperaturen hij bestand is? Dat in combinatie met je nieuwe thermostaat en je probleem is opgelost.
plsvolvoprojects.blogspot.com
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
bevroren?! in NL? maar ens gauw verversen, moet sowiezo periodiek gebeuren...
Berichten: 89
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2010
Nou, die thermostaat zat vast. Nu wil ik flushen met de tuinslang. Waar moet het water de motor IN ? Bij de onderste slang, waar de thermostaat zat. En dan moet het bij de onderste radiator-uitmonding, er weer uit ?
Berichten: 205
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2010
plsvolvoprojects.blogspot.com