Topics: 38
Mijn 240 kraakt bij het achteruitrijden met volledige stuuruitslag :? . Zowel bij uitslag naar links als rechts. Kleinbeetje terugsturen en het is weg. Bij vooruit rijden is er niets aan de hand. Net even een wiel omhoog gezet en een vluchtig onderzoek gedaan, maar ik kan eigenlijk niets verdachts ontdekken. Ben ook beide fora al nagelopen voor info, maar vooralsnog geen oplossing. Ik vraag me af of het kwaad kan en wat het gekraak kan veroorzaken. :?: :?:
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Topics: 9
Dat is in elk geval denk ik je stuurbekrachtigingsinstallatie. Dat heb ik ooit ook gehad en ging van wat kraken naar ronduit gillen. Wat het was weet ik dan weer niet (misschien de pomp?).
Of denk jij toch meer dat er iets aanloopt?
79-er 242 GT B23e
Voor de volledigheid: op een gegeven moment ging hij het ook doen bij vooruit rijden (moet bij jou dus ook anders toch iets anders)
79-er 242 GT B23e
Topics: 17
Het komt me bekend voor. Mijn vorige 245 had het ook van kraken tot gillen aan toe. Na verloop van tijd deed hij het inderdaad ook vooruit. Ik heb van Carlo Schmidt begrepen dat het kwam door de stuurbekrachtiging en de grote wieluitslag van de 200 serie. Wat precies weet ik niet meer. Veel Volvo's hebben er last van maar het kan geen kwaad aldus Carlo. Vaag staat me bij dat het te maken heeft met de juiste afstellng van de stuurstangen. Links en rechts niet precies gelijk.
Frits
Topics: 5
Dat kraken noemen ze het "Akkerman" effect, vraag mij niet hoe ze aan die naam komen.
Bij volledige stuuruitslag schuift hij een beetje over zijn banden heen, wat het op kraken doet lijken, soort onderstuur bij bijna stilstand.
Komt voornamelijk voor bij auto's met een grote stuuruitslag (kleine draaicirkel, een groot voordeel van de 240-940) .
Komt nog meer voor, als er een maatje grotere band dan standaard is gemonteerd, maar dan ook weer niet bij alle banden.
Bij mijn Michelin's 195/70 doet hij het wel en bij mijn Firestone's weer niet.
Voor de rest kan het helemaal geen kwaad.
Vergeet mijn antwoord maar: is dus wat anders (ik twijfelde al)
79-er 242 GT B23e
Topics: 36
Pierre van Aert schreef:Dat kraken noemen ze het "Akkerman" effect, vraag mij niet hoe ze aan die naam komen.
Bij volledige stuuruitslag schuift hij een beetje over zijn banden heen, wat het op kraken doet lijken, soort onderstuur bij bijna stilstand.
Komt voornamelijk voor bij auto's met een grote stuuruitslag (kleine draaicirkel, een groot voordeel van de 240-940) .
Komt nog meer voor, als er een maatje grotere band dan standaard is gemonteerd, maar dan ook weer niet bij alle banden.
De theorie hiervan staat uitvoerig op het 700 forum beschreven
Bij de 850/x70's gaat het kraken als de stuuruitslagbegrenzers (3x woordwaarde) droog staan. Likje vet erop en stil..
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Topics: 26
Pierre van Aert schreef:Dat kraken noemen ze het "Akkerman" effect, vraag mij niet hoe ze aan die naam komen.
Klopt als een
(bus) zwerende vinger of het sluit als een bus! Wij merken dat ook bij de 240 als zowel bij de 940.
Topics: 17
ja dat heb ik ook dacht eerst wat is dit maar volgens mij schuift ie over het wegdek. dus de band schuift ie zijdelings omdat er te weinig grip is omdat hij bijna dwars staat. ik heb het bijhet haaks achteruit van oprit op de straat draaien. en de banden zijn bijna kaal dus dat helpt natuurlijk ook denk dat t met nieuwe banden minder is of niet te haaks sturen natuurlijk.
Vitara
Topics: 74
Toch wel makkelijk met inparkeren dat de voorwielen bijna haaks kunen staan.