8 October 2010, 16:56
Mijn 240 uit '84 (met een B21E, later ingebouwd) op gas heeft het volgende probleem:
Zowel op gas als op benzine start hij prima (ik start wel op benzine en schakel na enkele km's over op gas). Dan ga je rijden en dan gebeurt er dit: De toerenteller maakt eerst een flinke zwaai naar (ongeveer) 3000 toeren, 'valt' daarna naar '0' en dan is de motor uit. Normaal (wat is normaal :-)) trap ik de koppeling dan in, schakel terug en laat de koppeling opkomen, waardoor de motor weer aanslaat (althans, dat deed ik in de 140 wel eens, want daarin werkt dat goed). Niet bij de 240, die moet stil staan, ik moet even wachten, weer starten en ik kan weer verder. De ene keer rij ik 5 km en dan gebeurt het weer, vanmiddag reed ik even een klein stukje, en hetzelfde deed zich voor. Zowel op gas als op benzine. Ik heb de bougie en bobinekabels inmiddels vervangen, de bobine is nieuw en de ontsteking vorige week in de garage opnieuw afgesteld.
Ik denk zelf aan kortsluiting, ergens (!), maar waar? Is er iemand (of iemanden natuurlijk) die dit herkennen en mij kunnen vertellen hoe ze dat hebben opgelost? De garage kan het mij niet vertellen (die vertellen vaak wel wat het niet is......), het is echter wel zo, dat het probleem er ineens is, vanaf de onstekings-afstelling (in/door de garage) vorige week, daarvoor geen centje pijn, althans niet wat dit betreft!
Zowel op gas als op benzine start hij prima (ik start wel op benzine en schakel na enkele km's over op gas). Dan ga je rijden en dan gebeurt er dit: De toerenteller maakt eerst een flinke zwaai naar (ongeveer) 3000 toeren, 'valt' daarna naar '0' en dan is de motor uit. Normaal (wat is normaal :-)) trap ik de koppeling dan in, schakel terug en laat de koppeling opkomen, waardoor de motor weer aanslaat (althans, dat deed ik in de 140 wel eens, want daarin werkt dat goed). Niet bij de 240, die moet stil staan, ik moet even wachten, weer starten en ik kan weer verder. De ene keer rij ik 5 km en dan gebeurt het weer, vanmiddag reed ik even een klein stukje, en hetzelfde deed zich voor. Zowel op gas als op benzine. Ik heb de bougie en bobinekabels inmiddels vervangen, de bobine is nieuw en de ontsteking vorige week in de garage opnieuw afgesteld.
Ik denk zelf aan kortsluiting, ergens (!), maar waar? Is er iemand (of iemanden natuurlijk) die dit herkennen en mij kunnen vertellen hoe ze dat hebben opgelost? De garage kan het mij niet vertellen (die vertellen vaak wel wat het niet is......), het is echter wel zo, dat het probleem er ineens is, vanaf de onstekings-afstelling (in/door de garage) vorige week, daarvoor geen centje pijn, althans niet wat dit betreft!
V70 2.5 10V 1998 - 240 GLE 1984 (B21E) - 144 B18A 1967