Topics: 7
Hoi,
Ik ben er net achter gekomen dat de achterste krukas kering lekt... Nu heb ik al een B20 met gaskop en dubbele carbs (van die carbs die met vacuüm werken). Maar nu blijkt dat ook bij deze de krukas keering lek is... (wat een mazzel heb ik weer).
Weet iemand misschien of er ergens complete pakking sets te krijgen zijn voor een b20 en b18 (de b18 gaat later in de verkoop hier).
Groetjes Koen.
Topics: 37
nordicar:
http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...th=400_401
Zitten er nog vilten krukaskeringen in dan moet je die bij montage eerst in de olie laten weken.
Beter is het om rubber krukas-keringen te monteren.
Topics: 289
en dan niet de rode versie..! die gaan lekken, Ãn ff kijken of de verharde vilten ring geen "sleuf" in de krukas heeft geslepen, dan wordt het lastig om goed af te dichten..
dat gezegd hebbende (rare uitspraak, je schrijft het immers op..) Ik heb een nieuwe rubberen ring gemonteerd in het bijbehorende alu huisje (die heb je ook nodig..) en die lekt ook lekker... Een niet lekkende B18/20 is volgens mij redelijk apart..
Topics: 69
Zowel onder mijn Amazon met B20A
als onder mijn 1800ES met B20E
Heb ik recentelijk een rode rubberen achterste keerring geplaatst.
Dat heeft in mijn geval de lekkage wel gestopt.
Hee, nu ik die twee foto's onder elkaar zie valt me pas op dat de Amazon een krukas heeft met 8 bouten.
Dat biedt tuning mogelijkheden volgens mij
Topics: 82
Op de 8 bolt crank passen B21 stangen en zuigers en dus zou je je B20 wat op kunnen boren. Of dat veel oplevert weet ik niet.
Volgens mij zijn dat keerringhuizen van de OHC versie, die hebben gaten voor centreerpennen. Dat is denk ook het probleem met die rubber ringen, ze moeten goed gecentreerd en vastgebout worden en zonder pennen is dat veel moeilijker.
De viltring is wat 'toleranter' voor uit-het-midden draaien.
Ik heb zo'n aangepast uitgedraaid B20 keerringhuis wat te ruim was gemaakt, de ring werd er zo uitgeblazen. Ik kon wel makkelijk de weg naar huis vinden. Misschien komt dat vaker voor met aangepaste keerringhuizen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Ik heb een
krukas keerring set bij Nordicar besteld
Uit mijn Amazon kwam toevallig ook al een uitgedraaid keerring huis.
Dus toen de 1800ES aan de beurt was, kon ik daar zo een losse keerring in zetten.
Goed centreren is inderdaad cruciaal.
Topics: 7
Dus als ik het goed begrijp zit er in een blok ijzer van 140 kg 1 stukje aluminium dat inlijst ??? Lekker Zweeds is da weer
Ik heb bij nordicar een complete b18 set gevonden. zullen ze ook wel voor een b20 hebben. Zijn er verders nog gekkengeitjes (op een tube vloeibaare pakking na

)?
Koen.
Topics: 33
die rood/bruine dingen monteer ik ook altijd, niets mis mee
Dat linkje naar Nordicar wat ik maakte (
http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=2144) is zowel voor de B18 als de B20 en B30.
Waar je even op moet letten is dat de caterpanpakking goed los gaat van het oude huisje (bijv. even lossnijden als hij niet wil).
Op het moment dat die kapot gaat ben je nog wat verder van huis.
Daarnaast is het handig om ook meteen je toplager te vervangen (als het dan toch open ligt).
Die gaat er soms lastig uit, maar een keilbout met een extra plaatje ertussen doet wonderen.
Zoals al aangegeven is goed centreren van belang.
Zet na het centreren dan ook eerst de boutjes in het blok goed vast en haal daarna pas de boutjes van de carterpan aan.
Anders heb je het risico dat je hem naar beneden trekt.
Tot slot, let erop dat je de keerring goed om in het huisje drukt en er iets olie aan smeert bij het monteren.