Berichten: 6
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2009
Hallo
Ik heb de koppakking van mijn B230 vervangen. Nu geeft het Haynes boek twee types bouten met verschillende aandraai momenten. Ik kan echter aan de tekening in het boek niet uitmaken welk type bout ik heb.
Kan iemand mij de juiste procedure vertellen voor het aandraaien van een kop van een B230 ( 1991 ) ?
Vr gr
Klaas Jelle
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Oud type heeft binnenzeskant kop, losse ring en is cilindrisch. Het nieuwe type heeft een buitenzeskant kop met aangeperste ring en verjonging halverwege de kolom.
Oud: 60 Nm en dan 110 Nm
Nieuw: 20 Nm en dan 60 Nm en dan 90° verdraaien
Aldus Volvo handboek.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 6
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2009
Hallo
Bedankt voor je snelle antwoord. Deze bouten hebben een zeskant buiten, dus nieuwe type. Maar wat het nog verwarrend kan maken is dat er geen verjonging in zit.
Misschien een keer uitgewisseld ?
Vr gr
Klaas Jelle
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Misschien helpt een plaatje:
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 6
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2009
Is dus de rechtse maar zonder het versmalde ( verjongde ) gedeelte in het midden. Zou dit voor het aandraaien verschil maken ?
Vr gr
Klaas Jelle
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nee. Zowiezo komen beide aandraaiprocedures op dezelfde einddruk uit, alleen is de tweede betrouwbaarder.
Maar wel vreemd dat je kopbouten zonder versmalling hebt. Saat er een sterkte aanduiding op? Bij voorkeur 10.9 of 12.9?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2009
Op de kop van de bout staat B 10.9.
Inderdaad, als je goed kijkt, zie je dat hij onder de kop iets smaller wordt. Dus dat zit wel goed denk ik.
Ondertussen heeft de motor weer gedraaid. Ik vermoed dat er nog een lek zit tussen een oliekanaal en een cylinder. ( oorspronkelijk was een koelwaterlek het probleem.) Hij rookt nogal en als ik de olievuldop eraf haal heb ik druk, met walm, uiteraard met stationair draaiende motor.
Ik zal de kop nog maar een keer aandraaien met 80 nm. Of is dit niet verstandig ?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Als je schoon hebt gewerkt, vlakheid hebt gecontroleerd, en de volgorde en alles hebt aangehouden kan er niks meer lekken met een nieuwe koppakking. De bouten staan nu al op ca. 110 Nm, dus 80 Nm voelen ze niks van.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2009
Ik heb schoon gewerkt, de volgorde aangehouden, maar de kop niet op vlakheid gecontroleerd. Hij is echter ook niet heet geweest dus is er eigenlijk geen reden om te vermoeden dat hij krom is.
Kan natuurlijk ook nog olie zijn die in de uitlaat terecht is gekomen en er eerest weer uit moet branden.
Ik zal nog eens een ritje maken.
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
meestal trekt hij bij het demonteren krom