Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Achterwielophanging 242 op PU (nu met foto's)
Voor de liefhebbers:

Toen ik mijn 242 kreeg, was 't ernstig met de wielophanging. Sporen was tegen 't gevaarlijke af en de reden daarvan was ook snel duidelijk: De schokbrekers waren versleten en ook de rubbers van de wielophanging hadden de tand des tijds maar matig doorstaan - niet zo gek met 1975 als bouwjaar. Via Werner & Gunther heb ik destijds op de beurs in Utrecht een complete set PU rubbers op de kop getikt. Omdat de situatie te gevaarlijk was, heb ik de hele voorwielophanging van PU voorzien. Dat was overigens geen luxe - de rubbers in de draagarmen waren volkomen versleten. Vooral de linker, die in mijn exemplaar nog lichter uitgevoerd was dan rechts (overigens in latere edities 'gemodificeerd' door de rubbers gelijk te maken). Overigens een redelijk simpele klus met de bijgeleverde zakjes vet (voor montage dan - de demontage ging wel op middeleeuwse wijze: met de lasbrander).

Bij de laatste APK bleek dat een veer was gebroken, de bus tussen de achteras en de draagarm verrot was en bij het vervangen daarvan bleek de draagarm toch wat 'krokanter' dan ons lief is. Via dit geweldige medium kwam ik in aanraking met Jos245 die me kon helpen aan een stel verzwaarde achterveren, een stel draagarmen, een stel trekstangen en een panhardstang. De tijdelijke vervangende veren zijn te kort en te licht - de 242 'hangt' a/d achterkant, dus die gaan er weer onder vandaan.

n en ander was niet in nieuwstaat - en dat hoeft ook niet. Om de huisvlijt compleet te maken, leek het me wel handig - en bovendien redelijk eenvoudig - om ze een beetje op te knappen. Eerst alle oppervlakte-roest, loszittende delen en kledders tectyl (oid) eraf geborsteld en afgelopen weekend de kwast ter hand genomen om de boel van een paar lagen hamerslaglak te voorzien.

Een paar 'ervoor' plaatjes:
[img width=800 height=600]http://a.imageshack.us/img820/4761/p1010564x.jpg[/img]

[img width=800 height=600]http://a.imageshack.us/img227/5223/p1010561d.jpg[/img]
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
... de eerste laag heb ik wat gemengd met een slokje Owatrol-olie. Dit zou verf wat verrijken, makkelijker aan te brengen maken en bovendien een duurzame bescherming bieden tegen de roest. Daarna een mooie vette laag pure hamerslag - in de kleur oud-rood en die lijkt wel op de lakkleur van de 242 ...

Voorbeelden van de trekstangen na de eerste laag (links) en de definitieve (rechts):
[img width=450 height=600]http://a.imageshack.us/img580/3101/p1010569l.jpg[/img]

Het eindresultaat:
[img width=450 height=600]http://a.imageshack.us/img404/1238/p1010572x.jpg[/img]
Antwoord
Afgelopen weekend hebben we 't klusje geklaard. Begonnen met het eruit persen van de oude rubbers en ze vervangen voor PU rubbers. Het eruit was niet zo'n klus, maar sommige van de stangen waren wat verroest aan de binnenkant, dus die moesten nog wat uitgevijld en behandeld alvorens de nieuwe rubbers te kunnen monteren. 't Resultaat is er ZEKER naar:
[img width=800 height=533]http://a.imageshack.us/img203/7473/p1010580g.jpg[/img]

Verder met de de- en montage. Bij de APK was de boel al grotendeels los geweest en met dank aan montage met kopervet ging dat natuurlijk weer prima los. De andere kant was met wat hulp van kruipolie en wat aandringen (elbow grease) ook zonder problemen gedemonteerd.
[img width=800 height=600]http://a.imageshack.us/img696/5061/p1010586l.jpg[/img]
De panhardstang gaf nog het meeste protest. Waar ze vast zit aan de carosserie(bodem) was de stalen bus vastgeroest om de bout. Hier moest de slijptol aan te pas komen (met dank aan 'grind man' Vince) met het volgende resultaat:
[img width=800 height=533]http://a.imageshack.us/img697/8361/p1010585g.jpg[/img]

Ik had ook graag m'n tussenas-lager vervangen, maar dat bleek de verkeerde maat >Sad. Mooi balen, want die is erg hard aan vervanging toe en met de hele achteras los onder de oto was dat erg eenvoudig geweest. Als ik daar nu weer aan toe kom, sta ik wsl flinke tijd onder de brug om de hele boel weer los te trekken (kruiskoppeling - vlg 't handboek 3 uur brugtijd) :Smile. Eerst maar even genieten van:
[img width=800 height=600]http://a.imageshack.us/img208/9193/p1010590d.jpg[/img]

Mocht iemand overwegen de achterwielophanging op PU te zetten: DOEN! :o Wat een genot - zeker in vergelijking tot wat het was! Niet zo raar natuurlijk: de zjeu gaat wel een btje uit rubber in 30 jaar. Toen ik de voorwielophanging gedaan had, was ik al enthousiast. De achterwielophanging erbij is echt een compliment daarvoor. De oto volgt veel beter en spoort als een dolle. Met de verzwaarde veren van Jos245 (nog bedankt Jos!) staat 'ie ook weer netjes 'op hoogte', dus al met al een prima dagje klussen. 8)

Ik hoor de opmerkingen nu al over het verschil tussen de vervangen delen en wat er nog aan ellende onder de 242 zit. Ja, ik had ook de achteras moeten kwasten. Ja, de stabilisatorstang ook. Ja, de rest van de bodem ook. Ik weet 't, maar heb niet de plek om 'm een paar dagen/ weken te kunnen laten staan om dat te flikken. Als iemand nog een schuur niet gebruikt in 't Gooi: ik houd me aanbevolen!

[ik ben ZO'N ontzettende n00b :-[ - gewoon ff de FAQ lezen en gewoon fotokes posten natuurlijk 8)]
Antwoord
Bedankt voor het leuke verslag. Ben errug benieuwd naar de foto's... ;D
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
heb je de grote bussen in de achteras ook gedaan want dat scheeld nog het meest namelijk
verder ziet het er goed uit Wink
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
Mooi gedaan! Poly is fijn, ik heb er ook al poly op een heel aantal plaatsen onder zitten, werkt goed.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Citaat:heb je de grote bussen in de achteras ook gedaan want dat scheeld nog het meest namelijk

De grote bus links (tussen achteras en draagarm) moest al vervangen worden voor de APK. Bij de montage is de bus een btje ingedeukt. 't Verwijderen van het rubber uit deze bussen was voorspeld als best een karwei, dus dat hebben we niet gedaan. Ik heb de rubbers wel, dus misschien is dat iets voor een clubklusdag of icm het vervangen v/h tussenlager.

Zoals met alle klussen aan de Volvo: wordt vervolgd Big Grin
Antwoord
Leuk verhaal, mooi werk!
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
Over de bussen van tussen de draagarm en de achteras heb ik een vraag, in algemene zin maar ook inhakend op het fraai gedocumenteerde vooraf.

Voor de APK heb ik deze rubbers vorig jaar vervangen, ik vond het een marteling, maar ik zou het nu anders doen. Heb ondertussen al weer wat meer sleutel ervaring.

Goed, om een lang verhaal kort te maken; ik ben van plan deze in te wisselen voor PU varianten. Ik weet ondertussen dat de huidige bussen daarvoor gebruikt moeten/kunnen worden. Maar de manier waarop brengt me aan het twijfelen. Ik lees dingen als 'rubber eruit branden en bus met ijzerzaag doorzagen, eruit halen en schoonmaken' nu denk ik. Hoe moeten deze doorgezaagd worden, over de lengte (met zaag van binnenuit zagen) of gewoon dwars over de breedte. En wanneer over de lengte, dan zit de bus toch niet meer geklemd/vast/gefixeerd in de lippen op de achteras.

En vraag twee, kan ik zelf niet gewoon twee stalen bussen draaien op de draaibank, die erin persen en dan de PU erin?

Of denk ik nu veeeel te moeilijk? Graag uitleg/tips

(of moet dit ondertussen in een nieuw topic?)
Antwoord
Hansepans schreef:Over de bussen van tussen de draagarm en de achteras heb ik een vraag, in algemene zin maar ook inhakend op het fraai gedocumenteerde vooraf.

Voor de APK heb ik deze rubbers vorig jaar vervangen, ik vond het een marteling, maar ik zou het nu anders doen. Heb ondertussen al weer wat meer sleutel ervaring.

Goed, om een lang verhaal kort te maken; ik ben van plan deze in te wisselen voor PU varianten. Ik weet ondertussen dat de huidige bussen daarvoor gebruikt moeten/kunnen worden. Maar de manier waarop brengt me aan het twijfelen. Ik lees dingen als 'rubber eruit branden en bus met ijzerzaag doorzagen, eruit halen en schoonmaken' nu denk ik. Hoe moeten deze doorgezaagd worden, over de lengte (met zaag van binnenuit zagen) of gewoon dwars over de breedte. En wanneer over de lengte, dan zit de bus toch niet meer geklemd/vast/gefixeerd in de lippen op de achteras.

En vraag twee, kan ik zelf niet gewoon twee stalen bussen draaien op de draaibank, die erin persen en dan de PU erin?

Of denk ik nu veeeel te moeilijk? Graag uitleg/tips

(of moet dit ondertussen in een nieuw topic?)

Heb je het over de grote bussen van de achteras? (dat we het even over dezelfde hebben).
Daar is poly heel mooi voor de duurzaamheid maar enkele mensen die met 240's racen hoor ik van dat deze bussen vaak zo stug zijn dat de as niet meer gemakkelijk schuin kan staan (links/rechts andere diepte ingeveerd), het effect van een dikkere stabilisator. Hierdoor verlies je relatief snel grip met het binnenwiel. Zelf geen ervaring hier mee want ik heb standaard bussen daar zitten en niet poly getest. Er zijn weer andere mensen die het weer geen probleem vinden, poly daar. Zelf ben ik er nog niet 100% uit.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  foto's Volvo Galaxy, 7-spaaks lichtmetalenvelg aeos 10 6.113 22 August 2008, 22:04
Laatste bericht: Rubicon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)