20 July 2010, 12:19
Voor de liefhebbers:
Toen ik mijn 242 kreeg, was 't ernstig met de wielophanging. Sporen was tegen 't gevaarlijke af en de reden daarvan was ook snel duidelijk: De schokbrekers waren versleten en ook de rubbers van de wielophanging hadden de tand des tijds maar matig doorstaan - niet zo gek met 1975 als bouwjaar. Via Werner & Gunther heb ik destijds op de beurs in Utrecht een complete set PU rubbers op de kop getikt. Omdat de situatie te gevaarlijk was, heb ik de hele voorwielophanging van PU voorzien. Dat was overigens geen luxe - de rubbers in de draagarmen waren volkomen versleten. Vooral de linker, die in mijn exemplaar nog lichter uitgevoerd was dan rechts (overigens in latere edities 'gemodificeerd' door de rubbers gelijk te maken). Overigens een redelijk simpele klus met de bijgeleverde zakjes vet (voor montage dan - de demontage ging wel op middeleeuwse wijze: met de lasbrander).
Bij de laatste APK bleek dat een veer was gebroken, de bus tussen de achteras en de draagarm verrot was en bij het vervangen daarvan bleek de draagarm toch wat 'krokanter' dan ons lief is. Via dit geweldige medium kwam ik in aanraking met Jos245 die me kon helpen aan een stel verzwaarde achterveren, een stel draagarmen, een stel trekstangen en een panhardstang. De tijdelijke vervangende veren zijn te kort en te licht - de 242 'hangt' a/d achterkant, dus die gaan er weer onder vandaan.
EÃn en ander was niet in nieuwstaat - en dat hoeft ook niet. Om de huisvlijt compleet te maken, leek het me wel handig - en bovendien redelijk eenvoudig - om ze een beetje op te knappen. Eerst alle oppervlakte-roest, loszittende delen en kledders tectyl (oid) eraf geborsteld en afgelopen weekend de kwast ter hand genomen om de boel van een paar lagen hamerslaglak te voorzien.
Een paar 'ervoor' plaatjes:
[img width=800 height=600]http://a.imageshack.us/img820/4761/p1010564x.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://a.imageshack.us/img227/5223/p1010561d.jpg[/img]
Toen ik mijn 242 kreeg, was 't ernstig met de wielophanging. Sporen was tegen 't gevaarlijke af en de reden daarvan was ook snel duidelijk: De schokbrekers waren versleten en ook de rubbers van de wielophanging hadden de tand des tijds maar matig doorstaan - niet zo gek met 1975 als bouwjaar. Via Werner & Gunther heb ik destijds op de beurs in Utrecht een complete set PU rubbers op de kop getikt. Omdat de situatie te gevaarlijk was, heb ik de hele voorwielophanging van PU voorzien. Dat was overigens geen luxe - de rubbers in de draagarmen waren volkomen versleten. Vooral de linker, die in mijn exemplaar nog lichter uitgevoerd was dan rechts (overigens in latere edities 'gemodificeerd' door de rubbers gelijk te maken). Overigens een redelijk simpele klus met de bijgeleverde zakjes vet (voor montage dan - de demontage ging wel op middeleeuwse wijze: met de lasbrander).
Bij de laatste APK bleek dat een veer was gebroken, de bus tussen de achteras en de draagarm verrot was en bij het vervangen daarvan bleek de draagarm toch wat 'krokanter' dan ons lief is. Via dit geweldige medium kwam ik in aanraking met Jos245 die me kon helpen aan een stel verzwaarde achterveren, een stel draagarmen, een stel trekstangen en een panhardstang. De tijdelijke vervangende veren zijn te kort en te licht - de 242 'hangt' a/d achterkant, dus die gaan er weer onder vandaan.
EÃn en ander was niet in nieuwstaat - en dat hoeft ook niet. Om de huisvlijt compleet te maken, leek het me wel handig - en bovendien redelijk eenvoudig - om ze een beetje op te knappen. Eerst alle oppervlakte-roest, loszittende delen en kledders tectyl (oid) eraf geborsteld en afgelopen weekend de kwast ter hand genomen om de boel van een paar lagen hamerslaglak te voorzien.
Een paar 'ervoor' plaatjes:
[img width=800 height=600]http://a.imageshack.us/img820/4761/p1010564x.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://a.imageshack.us/img227/5223/p1010561d.jpg[/img]
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.