Topics: 176
Door een defect in mijn contactslot heb ik een startknop op mijn dashboard gemaakt.
Je moet nog wel de sleutel op contact zetten, maar starten gaat met een wipschakelaar.
Werkt prima, maar nu moet ik volgende week voor de APK en vraag mij af of dit eigenlijk wel mag.
Kan hij hier op afgekeurd worden?
Topics: 84
Staat voor zover ik weet niks over in de regels, dus dan heeft de keurmeester er niks mee te maken. Er staat wel herhaaldelijk dat de motor gestart moet worden, maar niet hoe.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 289
voorbeelden zat, Renault Megane heeft/had een startknop, een 2cv, Austin Healey...
OK, dan hoef ik me geen zorgen te maken dus.
Citaat:voorbeelden zat, Renault Megane heeft/had een startknop, een 2cv, Austin Healey...
Ik heb 5 2cv's gehad en ik heb dan altijd de startknop over het hoofd gezien denk ik ???
Deze heeft er wel 1; een ouderwetse deurbel! 8)
2 cv, Startknop inbouw probleem
Topics: 3
Jambon schreef:voorbeelden zat, Renault Megane heeft/had een startknop, een 2cv, Austin Healey...
Bij deze voorbeelden is de startknop onderdeel van het "standaard productievoertuig", en de vraag is dus of een doe-het-zelf modificatie zomaar wordt goedgekeurd. Ik meen me te herinneren dat bij de APK onder andere wordt gekeken naar de "algemene bouwwijze en staat van onderhoud" en dat geldt ook voor eigenhandige modificaties. Dus als je de knop op een fatsoenlijke wijze hebt gebouwd is het geen punt. Heb je twee koperen eindjes van een draad die je even tegen elkaar moet duwen om te starten, dan wordt dat (waarschijnlijk) afgekeurd.
Topics: 289
Rob schreef:OK, dan hoef ik me geen zorgen te maken dus.
Citaat:voorbeelden zat, Renault Megane heeft/had een startknop, een 2cv, Austin Healey...
Ik heb 5 2cv's gehad en ik heb dan altijd de startknop over het hoofd gezien denk ik ???
Deze heeft er wel 1; een ouderwetse deurbel! 8)
2 cv, Startknop inbouw probleem
![[Afbeelding: schakelaars.jpg]](http://www.raoeloomen.nl/foto/AX/schakelaars.jpg)
juist deze startknop is dus niet goed, ook een aangestuurd startrelais vraagt een bepaalde stroom en zullen de laagspaning koperen contactjes snel inbranden, beetje simpel van de inbouwer. Er zijn ook echte "startbuttons" te koop voor de racerij..
oh en 2cv had um wel maar dan zijn die van jou niet oud genoeg geweest..

, overblijfsel uit de Citroën TA en HY.. een neef had er eentje in "78 met zo'n klein "wrinklepaint" dashboardje en rechts er op een koperen drukknopje, maar wel en sleutel voor het contact..
Topics: 3
mijn 940 rijdt al 4j rond met APK goedgekeurde startknop.
Topics: 35
Wat was het verdict van de APK, Rob?
:-X auto moest eigenlijk al gekeurd zijn, maar "wegens omstandigheden" nog niet aan toegekomen.
Mijn hof-leverancier voor de APK (
quick-shit, kwik-flut) is dicht, dus nu heb ik voor komende vrijdag 16/07 om 08:00 een afspraak staan bij de Profile.
Die zijn over het algemeen strenger dan de KF is mijn ervaring;
In het verleden wel meegemaakt: afkeur bij de profile (na steekproef, dus profile balen), meteen door naar de KF en daar wel goedkeur ??? 8)
Ik hou je op de hoogte.
Nou al twee keer meegemaakt: Amazone met speling op de aandrijfas: Profile afkeur, KF zelfde dag goedkeur.
245 met zwetende remslang: Profile goedkeur, (maar steekproef afkeur), KF zelfde dag goedkeur.
Van beide gebreken wist ik, maar zoals altijd geen tijd/zin/ruimte etc om op tijd te fixen voor de APK.
Zal me trouwens benieuwen vrijdag: de 245 heeft de voorbanden in de verkeerde looprichting er om zitten (foutje na wisselen winterbanden :-X ) en de claxon doet het niet. Ben benieuwd of het afkeur wordt hierop.
En nee, ik heb nu even de tijd niet om ook maar de kleinste klusjes uit te voeren. :-\