Topics: 163
De achteruitrijverlichting van de 142 uit 1973 werkt niet. De lampjes zijn goed.
Onder de auto heb ik op de bak de schakelaar gevonden. Op een geelachtige draad staat 12V (altijd). Op de andere 2 draden heb ik niets kunnen meten. De gele 12v voorziet de lampjes voor je "gordel-los-indicator".
Ik neem aan ook de achteruitrij verlichting?
Wat ik onder de auto aantrof kon ik niet matchen met wat er in het haynes schema staat. Daar wordt gesproken over een schakelaar en een relais. De schakelaar zou volgens haynes de aarde kortsluiten, naar het relais.
Zit zowel de schakelaar als het relais ingebouwd in dezelfde behuizing in de bak?
Volgens mij ziet de behuizing/schakelaar er ongeveer zo uit, maar dan met 3 aansluitingen.
http://www.vassparts.nl/images/product_i...302755.jpg
Ik wil graag checken of alles aangesloten zit zoals het hoort en controleren of de schakelaar of draden niet kapot zijn.
Maar goed, hoe hoort dat te lopen?
Wie kan kort en eenvoudig beschijven hoe het hoort te lopen/werkt.
Topics: 82
Die gele is voor het hele seatbelt warning systeem, staat zo te zien los van de achteruitrij. Achteruit werkt met een relais (ws. op het binnenscherm bij de rest) wat geaard wordt door de schakelaar op de bak (zwarte draad dus), het relais krijgt 12V via pin 86 van het hoofdrelais en dat weer van zek. 4, en zek. 4 weer van jawel, het contactslot met die 2,5 dikke gele draad.
Dus, ongeveer, voor zover ik kan zien in mijn boekie.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Mmm dus toch. Dan nog maar eens onder de auto duiken, met haynes ernaast.
Om de schakelaar te "testen" dus de juiste draad bij de bak opsporen voor de achteruitrij en die verbinden met de massa. Als dan alles werkt is het de schakelaar, anders kan ik verder gaan zoeken (bekabeling of relais).
Topics: 82
De schakelaar op de bak moet bij ingeschakelde achteruit dus 0,0 weerstand hebben tussen de pinnen waar de zwarte draden opzitten, of de pin en de massa (laatste lijkt me logischer in de autowereld). Multimeters en testlampjes zijn handig in deze.
De seatbelt doeda werkt dan met de overige twee draden op de bakschakelaar, zodat de verklikker alleen werkt als een voorwaartse versnelling is ingeschakeld (hele systeem lijkt me nogal overbodig en gevoelig).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Dat laatste systeem werkt best goed. Het is inderdaad gevoelig, als je je hand of portemonnee op de stoel naast je legt gaat het lampje al branden.
Reverse engeneering is meestal de beste oplossing voor electrische probleempjes.
Binnenkort lekker stoeien onder de auto, gelukkig is de grond lekker warm in de zomer...
Topics: 289
als ik kijk naar m'n oude M40 bakkie, met het spiraalveertje als schakelcontact, zit helemaal geen relais, zit er dus idd alleen voor de "doeda" in..
DopdeDouwer schreef:Dat laatste systeem werkt best goed. Het is inderdaad gevoelig, als je je hand of portemonnee op de stoel naast je legt gaat het lampje al branden.
Reverse engeneering is meestal de beste oplossing voor electrische probleempjes.
Binnenkort lekker stoeien onder de auto, gelukkig is de grond lekker warm in de zomer...
Helaas is het het al behoorlijk afgekoeld. Gisteren met Frox wezen klussen in een koude schuur. Ik heb me even bezig gehouden met de achteruitrijverlichting. brrr...
Ik ben bij het begin begonnen: op de gele draad die aankomt bij de schakelaar staat 12V op stand II. vervolgens heb ik een schakelaar nagedaan (klik klak, klik klak)...
Gele draad (12V bij contact) direct kortsluiten met het draadje voor de gordelverklikkers (die normaal wordt geschakeld door de schakelaar met een vooruitversnelling) zorgt ervoor dat het waarschuwingslampje gaat branden. Wordt het gele draadje kortgesloten met de draad voor de ARV (die normaal wordt geschakeld met de schakelaar bij een achteruitversnelling) dan gaan de lichten branden.
conclusie:
- schakelaartje is stuk, de rest van het cirquit werk nog.
- we hebben geen reserve, van een modere M45 is anders (m47 moet ik nog even controleren).
- Het zit op een rotplek, is het wel te vervangen als de bak nog onder de auto zit?
afgekoeld..?! koud?! Ik heb net voor de deur een paar inserts in het chassis getrokken..! beetje bikkelen heren..!
Topics: 35
De schakelaar om mijn M46 deed het ook niet meer. Heb ik kunnen vervangen met de bak er nog onder. Een heel gepriegel maar het gaat.
Het rare was dat de schakelaar in de bak niks deed. Toen we hem er uitgehaald hebben nog eens doorgemeten en zelf de schakelaar ingeduwd en toen werkte hij wel netjes. Het is dus een kwestie van een paar millimeter slijtage en dan doet ie het niet meer.
Bij de plaatselijke onderdelen boer hadden ze de schakelaar op een dagje al binnen voor nog geen 8 euro. Is dus nog vlot te verkrijgen. Zelfs in namaak. In de V/S 40 zit trouwens nog dezelfde schakelaar. Ook al een keertje vervangen maar daarvoor moet je de halve auto afbreken.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995
Mijn Volvo's
Dop, het alu huisje met het veercontactje zit alleen op de M40/41..