Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Roestbehandeling
We gaan er wat aan doen.
de (oppervlakte)roest begint toch wat vormen te krijgen die onwenselijk zouden kunnen worden.
Maar hoe pak je het aan?
Wat ik nu kan vinden hier ern op een andere site .
  • flink eroverheen met staalborstel
  • schuurpapier zodat de ergste roest weg is.
  • plekken insmeren met ferdan (of dat andere merk= voglens mij noverox).Dat stopt het roestproces min of meer.
  • Vervolgens verf je het met menie of een andere goede roestwerende grondlak
  • en daarna weer wat blauwe verf erop.
Maar ik zou graag wat tips nog willen horen:
  • De staalborstel, kan dat ook met de boormachine? en/of met een slijpschijf? een zgn lamellenschijf?
    of is een dremel ook een optie?
  • welk schuurpapier?

Andere tips?

244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
Antwoord
Hiervoor is al een stickey topic (belangrijk topic dat altijd bovenaan staat).
Het zit alleen onder het kopje restauraties en roestpreventie, niet in carrosserie...

http://volvolvo.nl/index.php/smf/index.php?topic=4335.0

Antwoord
Hej Dop Thx

ik heb me gek lopen zoeken
alleen niet naar "ontroesten "gezocht.
Mooi!
244 DL Sedan 1984
Antwoord
Als ik een oppervlak mooi blank wil hebben, gebruik ik een haakse slijper met een (schuurpapier)Lamellenschijf. Liefst een klein model slijper met variabel toerental.
Behalve zeer goed schoonmaken, kun je er met hele dunne slijpschijfjes(1-2mm) ook heel nauwkeurig mee snijden. (Vergeet geen gelaatbeschermer en handschoenen)
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Je kan ook hier eens naar zoeken, brengen weinig hitte in onderliggend materiaal en vreten werkelijk door alles heen
op een boormachine met wat toeren gebruiken, niet op een accuding dus.
Wel even opletten als je rondom een gat van een slot oid werkt dat hij niet gaat happen, dan zijn ze zo weg namelijk .
Degene met vaste stift hebben mijn voorkeur ..

[Afbeelding: BlobServlet?locale=nl_NL&lmd=11718943150...=ImageFile]

Scotch-Brite Clean & Strip XT Purple Schijven
Deze nieuwe generatie Clean & Strip schijven met een silicium-carbide korrel hebben een langere
levensduur en werken sneller. Speciaal ontwikkeld voor zware werkzaamheden. Leverbaar
met asgat, vaste stift en als vlakke schijf op fiber of glasvezel rug.
Toepassingen
Verwijderen van roest, oxidatie, lasverkleuringen, coatings, oude verflagen, reinigen van lasnaden
enz. Lopen niet vol.

Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
Interessant die ga ik eens zoeken. Boormachine heb ik nog wel gewoon in de kast liggen.
Waar kopen jullie je spullen?

244 DL Sedan 1984
Antwoord
pwassink schreef:Je kan ook hier eens naar zoeken, brengen weinig hitte in onderliggend materiaal en vreten werkelijk door alles heen
op een boormachine met wat toeren gebruiken, niet op een accuding dus.
Wel even opletten als je rondom een gat van een slot oid werkt dat hij niet gaat happen, dan zijn ze zo weg namelijk .
Degene met vaste stift hebben mijn voorkeur ..

[Afbeelding: BlobServlet?locale=nl_NL&lmd=11718943150...=ImageFile]

Scotch-Brite Clean & Strip XT Purple Schijven
Deze nieuwe generatie Clean & Strip schijven met een silicium-carbide korrel hebben een langere
levensduur en werken sneller. Speciaal ontwikkeld voor zware werkzaamheden. Leverbaar
met asgat, vaste stift en als vlakke schijf op fiber of glasvezel rug.
Toepassingen
Verwijderen van roest, oxidatie, lasverkleuringen, coatings, oude verflagen, reinigen van lasnaden
enz. Lopen niet vol.
Interessant, is het ook geschikt om de verflaag van alu velgen af te halen? Of het het daarvoor te hardnekkig en haalt het happen uit de velg?
Ik heb het bij de bouwmarkten niet kunnen vinden.
Antwoord
Toeleveranciers metaalverwerkende industrie eens proberen anders.

Ze worden met name gebruikt in de RVS wereld om lassen glad en "geborsteld" uiterlijk te geven na het schoonvreten met een zuur.

Plamuurlagen en bitac etc wil er ook goed mee, loopt idd niet vol ..

Ten aanzien van schuren ermee moet je nogmaals goed oppassen dat je altijd naar een gat toe werkt
en de borstel dus niet gaat happen door verkeerde draairichting op de rand dan is tie zo weg en daarvoor zijn ze te duur ..

Of je een velg er helemaal mee kan doen betwijfel ik, in hoeken en gaten komen is wat lastiger met zo'n borstel.

tav alu of zachter materiaal , ik heb er ook al eens een Laro mee gedaan, das redelijk zacht alu-plaatwerk en veel verflagen, ging ook .. Wink

Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
gewoon bij de automateriaalwinkel, ik gebruik ze al sinds "88
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Citaat:Plamuurlagen en bitac etc wil er ook goed mee, loopt idd niet vol ..

Echt waar?? Is dit de ideale schijf om die $%^&*() tectyl van de onderzijde te halen?? Ben daar echt daaaagen mee bezig geweest met plamuurmes etc.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)