Berichten: 198
Topics: 35
Lid sinds: May 2005
Misschien een domme vraag, maar ik ben helaas geen diesel-kenner:
Wat zijn de verschillen doorheen de bouwjaren van de D24 in een 240.
MAw wat zijn de verschillen/evoluties van 1980 tot 1993 voor de dieselmotoren van de 200 reeks ?
Berichten: 198
Topics: 35
Lid sinds: May 2005
Niemand?
Zit gewoon geen evolutie in misschien?
Ze lijken mij in ieder geval allemaal dezelfde.
Berichten: 672
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2008
Voor zover ik weet is in de 240 steeds dezelfde d24 blok gebruikt zonder turbo. Het zou kunnen dat de laatste bouwjaren wel al de hydraulische klepstoters hebben maar dat ben ik niet zeker.
In de 740/760/780 en later ok de 940/960 werden de d24t en de d24tic geleverd. Respectievelijk een diesel met turbo en een diesel met turbo en intercooler.
Ik heb wel weet van 240's met turbodiesel maar dat is dan allemaal achteraf verbouwd.
'240diesel' op dit forum heeft bijvoorbeeld een 240 met d24tic.
De D24 is zeker niet de pittigste motor maar kom wel nog rond met +/-78 PK. De D24T zou ongveer 108 Pk's moeten hebben en de D24TIC zou 122 PK moeten hebben.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995
Mijn Volvo's
Berichten: 198
Topics: 35
Lid sinds: May 2005
Bedankt voor het antwoord.
Mijn interesse draait voornamelijk rond de originele diesels zoals ze in de 200 reeks zaten.
Dit om bv te weten of ik verschil moet verwachten in verbruik en prestaties tussen modeljaar 1980 en 1993.
Waarschijnlijk niet dus bij de originele dieselblokken.
En op zich is dat dan ook wel opmerkellijk. (verbruik 1980 idem als 1993 ?)
Berichten: 672
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2008
De originele D24 is in die 13 jaar wezenlijk niks veranderd. Dus veel verschil zal je er niet in vinden. Ook de carosserie van de 240 is in die periode zo goed als niet meer gewijzigd.
Het enige dat een verschil kan maken is het onderhoud van de motor. Een slecht onderhouden of een afgebeulde motor zal natuurlijk na 20 a 25 jaar veel minder pit over hebben dan een goed onderhouden motor die regelmatig onderhoud heeft gehad en geen zware lasten getrokken heeft.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995
Mijn Volvo's
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Op het Bertone-forum is wel e.e.a. te vinden over evolutie in de D24's
Maar zoals correct opgemerkt, dat betreft alleen de turbo-versies, er is dan betere koeling dmv oliesproeiers,versterkte lagers,hydraulische klepstoters (nooit op 200 gemonteerd geweest trouwens),en nog wat wijzigingen tov de D24 basis.
Ik zal die site wel eens opzoeken, is wel grappig om te lezen.
Berichten: 9
Topics: 3
Lid sinds: Nov 2006
240diesel schreef:Op het Bertone-forum is wel e.e.a. te vinden over evolutie in de D24's
...
Ik zal die site wel eens opzoeken, is wel grappig om te lezen.
Hej hej,
Heb wel interesse in dit forum. Heb je de site al gevonden?
mvg
Wolwo
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Berichten: 202
Topics: 10
Lid sinds: Aug 2009
De eerste D24 blokken van BJ 1979 tot en met eind 1983 waren slechte motoren, reed je er een beetje sportief mee, dan waren ze na 80.000 KM volledig op.
Die blokken hadden ook het probleem dat het waterkanaal die juist naast het oliekanaal loopt inwendig scheurde zodat er olie in het koelwater liep.
Die blokken zijn te herkennen aan hun kleur, de eerste blokken waren volledig in het groen geschilderd. De blokken vanaf eind 1983 waren bijna volledig in het zwart geschilderd en dat waren de veel betere blokken. De D24 motoren uit de 740 series zijn dezelfde als uit de 240 series.
Ik heb een 7 tal maanden terug mijn 745 diesel verkocht met 547.000 KM op de teller met de zelfde motor erin en zonder een revisie van de motor.
De motor had een olieverbruik van 1 liter op 10.000 KM . De de 24 motoren moeten op tijd een onderhoud hebben, verwaarloos je het onderhoud, dan zijn ze vlug versleten.
Berichten: 89
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2010
Origineel is het blok uit de Volkswagen LT. Daar ontwikkeld uit de 4 cilinder 1600 diesel met 54 pk. Twee cilinders er aan en klaar. Blok heeft in die LT de reputatie dat ze maar 100.000 km meegaan. Klopt. De dealers deden er bij de 1500 km controle fijn verse olie in. Leverde lekker centjes op. Volgens Wolfsburg echter, moest de inloopolie 15.000 km in het blok blijven. Volgens mij hield men zich bij de Volvo dealers (meestal) wel aan deze voorschriften. En dan is het blok betrouwbaar. Snelle nokkenasbreuk is 'beveiliging' zodat niet (al) de kleppen tegen de zuigers lopen bij riembreuk. Als je auto er mee stopt, NIET iin verwondering nogmaals proberen te starten, anders heb je dat alsnog :-(